Over Tip
Tip’s missie:
‘Zoveel mogelijk onderwijsprofessionals in hun kracht zetten’
Tip’s visie:
‘De meest impactvolle partner van het basisonderwijs zijn en op die manier bijdragen aan het oplossen van het lerarentekort binnen 10 jaar’
Ons verhaal en onze passie voor basisonderwijs
Over Tip: Tip is ontstaan vanuit de behoeften van het basisonderwijs zelf. Sinds 2017 maken we ons hard voor gelukkige onderwijsprofessionals die leerlingen rijke en levendige ervaringen bieden. Ervaringen waar ze de rest van hun leven van zullen profiteren.
De oprichters Roi Rigler en Jurgen Kruger weten vanuit hun eigen schoolperiode als geen ander hoe het is om niet lekker in je vel te zitten. En hoe het is om juist volledig in je kracht te staan. Jij als onderwijsprofessional maakt hierin het verschil voor de leerling.
Het welzijn en de ontwikkeling van die onderwijsprofessionals zien we dan ook als onze verantwoordelijkheid en verplichting. Door onder andere het lerarentekort neemt de werkdruk in het basisonderwijs de laatste tijd steeds meer toe. Hierdoor is er een grotere uitstroom van leerkrachten en neemt het werkgeluk af.
Door de krachten te bundelen met honderden basisscholen door het hele land wil Tip het tij keren. Samen met basisscholen zorgen we ervoor dat de professie van leerkracht en onderwijsassistent nog aantrekkelijker wordt. We bieden jou als onderwijsprofessional een passende uitdaging in de buurt, maken een persoonlijk groeiplan en bieden volop coaching en training. Ook verbinden we zij-instromers aan basisscholen. Dit alles met als doel om het lerarentekort op te lossen en te streven naar gelukkige onderwijsprofessionals. Doe jij mee?
Over Tip
Roi Rigler
Ik werd er als kind thuis op gewezen hoe belangrijk het was om goed te presteren op school. Het streven was dan ook om tot de top van de klas te behoren. Dus toen ik naar de eerste klas van ‘t Atrium in Amersfoort ging, voelde ik een toenemende druk om te presteren. Maar in de tweede en derde klas sloeg die druk om in stress, wat resulteerde dat ik niet lekker in mijn vel kwam te zitten, en de overgang maakte van 3 vwo naar 4 havo. Ondanks mijn volledige inzet waren de bètavakken een struikelblok en bovendien had ik totaal geen affiniteit met deze vakken. In tegenstelling tot bijvoorbeeld geschiedenis en economie waar ik helemaal in op kon gaan.
De havo rondde ik succesvol af en de ervaringen die ik daar opdeed wakkerden naderhand een innerlijke drive aan om zelf het verschil te maken bij leerlingen die vastlopen. Ik weet uit eigen hand dat een leerling die niet lekker in zijn vel zit, ook niet aan leren toekomt. Als ik nu reflecteer op mijn schoolperiode had het zo enorm veel bijgedragen als ik het gevoel had dat er meer oog was voor mijn interesses en krachten. Dit werd namelijk naar mijn gevoel overschaduwd door het gegeven dat ik ‘onder gemiddeld’ presteerde voor de bètavakken. Ik had het gevoel niet belangrijk te zijn en volgden deze vakken omdat het moest en niet vanuit intrinsieke motivatie.
De ambitie om als persoon het verschil te maken voor de leerling en de focus te leggen om iemands krachten, interesses en persoonlijke drijfveren, resulteerde in de oprichting van Tip. Hier zet ik, samen met mede-oprichter Jurgen en een fenomenaal onderwijsteam, de onderwijsprofessional centraal. Pas als de onderwijsprofessionals in hun kracht staan, kunnen ze leerlingen optimaal onderwijs bieden en inspireren. Bekijk het LinkedIn profiel van Roï.
Pieter Roeloffs
Mats Nanne
Mijn schooltijd begon zoals bij iedereen op de basisschool. Omdat ik veel verhuisde, zat ik op verschillende basisscholen. Uiteindelijk kwam ik op de ST. Radboudschool terecht, waar ik van groep 3 tot en met groep 8 zat. Ik vond mezelf een goede leerling en belandde in groep 6/7 zelfs in de plusgroep voor extra uitdagende opdrachten. In groep 7/8 was dat niet meer zo. Uiteindelijk kreeg ik een mooi advies, namelijk havo/vwo.
Toen brak de tijd van de brugklas aan, wat ik erg spannend vond. De eerste echte toetsen zoals wiskunde en Nederlands gaven me stress, en mijn resultaten waren teleurstellend. Daarna startte ik met huiswerkbegeleiding en ging het weer beter en verliep het weer zoals mijn verwachtingen.
Aangekomen in het vierde jaar ging het even mis. Ik gedroeg me als een typische puber en mijn houding in de les was niet goed. Dat zag je ook terug in mijn resultaten. Voor bijna elk vak haalde ik net een voldoende, behalve voor Nederlands en Engels. Omdat je maar voor één kernvak een onvoldoende mocht staan, bleef ik zitten in havo 4.
Na dat jaar wist ik dat ik mijn best moest doen. Gelukkig toonde ik goede moed en haalde ik havo 4 met gemak. In het examenjaar had ik minder stress, omdat ik havo 4 al twee keer had gedaan en de stof nog vers in mijn geheugen zat. Uiteindelijk ben ik geslaagd zonder enkele onvoldoendes.Hierin heeft huiswerkbegeleiding mij altijd geholpen. Ik leerde hier dingen zoals plannen en dit heeft mij voor een aantal jaar zeer goed geholpen. Ik ben tevreden en kijk terug op een leuke tijd op de basisschool en middelbare school. Bekijk het LinkedIn profiel van Mats.
Jurgen Kruger
Ik had het tot mijn missie gemaakt om altijd zo min mogelijk te doen voor school. Dit hield ik goed vol tot de derde klas van de havo. Toen gingen Frans, Engels en wiskunde toch wel erg slecht en bleef ik bijna zitten. Naast dat ik er zelf stress van kreeg, waren mijn ouders ook erg bezorgd.
Extra ondersteuning van een betrokken onderwijzer vormde het keerpunt. Niet alleen mijn cijfers zaten in de lift, maar ook mijn zelfvertrouwen en motivatie kwamen terug. Tijdens deze periode ervaarde ik wat een onderwijzer voor een leerling kan betekenen. Door deze impactvolle ervaring kreeg ik de inspiratie om andere leerlingen ook passend onderwijs en een luisterend oor te bieden.
Zeven jaar later heb ik mijn inspiratie omgezet in de landelijke onderwijsinstelling Tip. Over Tip gesproken: door onderwijsprofessionals de juiste ontwikkelingsmogelijkheden en begeleiding te bieden, zijn ze in staat om goed te differentiëren in de klas. Hierdoor kunnen leerlingen groeien, voelen ze zich gehoord en gezien. Bekijk het LinkedIn profiel van Jurgen.
Tip’s kernwaarden
Samenwerken: Iedereen heeft zijn eigen unieke inzichten, krachten en expertise. Door deze bij jezelf te benadrukken en ook bij je collega’s kan je de meeste impact maken op de leerling. Bovendien maakt het je werk een stuk gemakkelijker en leuker door samen te bouwen aan het onderwijs van morgen.
Openstellen: wij geloven in jouw groei. Door je open op te stellen tegenover je collega’s en leerlingen op school zal je de grootste leercurve realiseren. Stel vragen en sta open voor feedback en andere inzichten. Hierdoor word je iedere dag een beetje beter.
Werken met de beste onderwijsprofessionals: leerlingen verdienen het om de maximale potentie uit zichzelf te halen. Dit doen we door te werken met inspirerende en gedreven onderwijsprofessionals die zich altijd blijven ontwikkelen. Jij hebt de wil en wij bieden jou alle tools om je vaardigheden te vergroten. Hierdoor kunnen we leerlingen een rijk aanbod bieden wat een springplank zal vormen voor hun toekomst.
Jij als onderwijsprofessional staat centraal: Jij als onderwijsprofessional maakt het verschil. Jij legt het fundament voor de leerling waar hij/zij de rest van het leven op kan voortborduren. Het is daarom onze taak en verantwoordelijkheid om je een nieuwe uitdaging te bieden waarin jij helemaal tot je recht kan komen. We maken een juiste koppeling tussen jouw visie en doelen met die van de school.
Vriendschap: Wat is er leuker dan werken met mensen waar je om geeft? Er zullen ongetwijfeld vriendschappen opbloeien met collega’s op de school. Daarnaast kan je ook een vriend(in) of kennis bij ons introduceren en wie weet werken jullie binnenkort dan wel op dezelfde school!
Genoeg over Tip onderwijs, wij zijn benieuwd naar jou! Solliciteer direct en laten we kennismaken. 🙂