Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort
De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...
Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen
Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...
Hoogsensitiviteit in de klas
Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...
Leesplezier in de klas
Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...
Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW
Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...
Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei
Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...
Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs
Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...
Solliciteren in het onderwijs
Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...
Traumasensitief onderwijs en complex gedrag
Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...
De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden
De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...
Uitgelichte artikelen
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Inhoudsopgave
Van ABCopschool naar Tip
Aanleiding en evolutie
Tip is 7 jaar geleden begonnen het met aanbieden van aanvullend onderwijs op basisscholen. In de periode van corona zijn we landelijk uitgebreid en hebben we vanuit het NPO op ruim 100 basisscholen betekenisvolle trajecten georganiseerd. Van remedial teaching tot zomerscholen. Hierdoor hebben we in samenwerking met basisscholen een enorme impuls kunnen geven aan het zelfvertrouwen en de ontwikkeling van leerlingen. Waardoor ze vanuit een nieuwe beginsituatie weer konden groeien en floreren.
Vanwege het toenemende lerarentekort hebben onze scholenpartners ons verzocht om mee te denken met de invulling van tijdelijke of structurele vacatures. Aan deze basisscholen hebben we ondertussen velen betrokken onderwijsprofessionals mogen verbinden, maar dit nu onder een nieuwe naamswijziging.
Samen impact maken op het basisonderwijs
We bewegen graag mee met de behoeften van het basisonderwijs en hebben een landelijk onderwijsnetwerk opgebouwd. Om deze redenen hebben we besloten om vanaf nu alle energie en middelen te investeren in het verbinden van onderwijsprofessionals aan basisscholen. Van betrokken zij-instromers tot onderwijsondersteunend personeel en (startende) leerkrachten.
In afstemming met onze scholenpartners bieden we deze onderwijsprofessionals vervolgens ook begeleiding en nascholing op maat, zodat ze met veel plezier in het basisonderwijs blijven werken en alle tools krijgen om zich een leven lang te blijven ontwikkelen. Met deze primaire focus kunnen we een nog grotere impact maken op het welbevinden en de groei van onderwijsprofessionals en leerlingen in het basisonderwijs.
Ik wil meer ontdekken
Meer weten over ?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
Leuke naam, veel succes!!