Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Naam auteur: Linda Wassenaar

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

Ouderparticipatie bij het multidisciplinair overleg (MDO)

Waarom? Vraag jij je wel eens af waarom je na een zorggesprek met ouders soms zo’n onvoldaan gevoel hebt? Dat je je afvraagt waarom ouders zo weinig input hadden of dat je het gevoel hebt dat je langs elkaar heen praatte? In het onderwijs zijn we als professionals...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Het belang van een professionele leergemeenschap

Het belang van een professionele leergemeenschap voor basisschooldocenten

Wat is nou een professionele leergemeenschap? In het dynamische landschap van het basisonderwijs is de rol van docenten van onschatbare waarde. Het bevorderen van een cultuur van voortdurend leren en verbeteren is essentieel voor het succes van zowel docenten als leerlingen. Dit is waar een professionele leergemeenschap (PLG) het verschil kan maken. Voor basisschooldocenten biedt een PLG een waardevol platform voor samenwerking, reflectie en groei, wat cruciaal is voor het creëren van een ondersteunende en stimulerende leeromgeving.

Versterking door samen te werken

In de basisschool context is samenwerking tussen docenten van groot belang, gezien de diversiteit aan leerbehoeften en onderwijsstrategieën. Een PLG stelt docenten in staat om regelmatig samen te komen, ervaringen te delen en ideeën uit te wisselen. Dit bevordert niet alleen een gevoel van teamwerk en gedeelde verantwoordelijkheid, maar biedt ook waardevolle kansen om te leren van elkaars praktijken. Bijvoorbeeld, door het delen van effectieve lesmethoden voor het aanleren van lezen of wiskunde, kunnen docenten nieuwe benaderingen verkennen en hun pedagogische vaardigheden verrijken.

Gedeelde reflectie

Docenten worden geconfronteerd met een breed scala aan uitdagingen, variërend van gedragsmanagement tot differentiatie in de klas. In een PLG kunnen docenten samen reflecteren op deze uitdagingen en successen. Door gezamenlijk te reflecteren, kunnen basisschooldocenten dieper inzicht krijgen in hun eigen onderwijspraktijken en de impact ervan op leerlingen. Deze gedeelde reflectie kan leiden tot waardevolle inzichten en het aanpakken van de gemeenschappelijke problemen.

Gezamenlijke activiteiten voor verbetering

Voor docenten is professionele ontwikkeling van essentieel belang om hun pedagogische vaardigheden te versterken en bij te blijven met de laatste ontwikkelingen in het onderwijs. Een PLG biedt een platform voor gezamenlijke professionele ontwikkelingsactiviteiten, zoals workshops, trainingen en conferenties. Deze activiteiten stellen docenten in staat om hun kennis en vaardigheden uit te breiden, nieuwe onderwijsstrategieën te verkennen en zich te blijven ontwikkelen als leraren.

Cultuur van vertrouwen en ondersteuning

In de basisschool omgeving is een cultuur van vertrouwen en ondersteuning essentieel voor het welzijn en de professionele groei van docenten. Een PLG kan deze cultuur bevorderen door een veilige ruimte te bieden waarin basisschooldocenten vrijuit kunnen communiceren, ideeën kunnen delen en elkaar kunnen ondersteunen. Deze ondersteunende gemeenschap kan niet alleen bijdragen aan de tevredenheid en betrokkenheid van docenten, maar ook aan het verbeteren van het algehele welzijn en het succes van leerlingen.

Tips voor het starten van een professionele leergemeenschap

  • Identificeer enthousiaste collega’s: peil de interesse onder docenten om deel te nemen aan een PLG en identificeer enthousiaste collega’s die willen bijdragen aan het opzetten ervan.
  • Stel duidelijke doelen vast: definieer heldere doelstellingen en verwachtingen voor de PLG, gericht op het verbeteren van onderwijspraktijken en het bevorderen van professionele groei.
  • Plan regelmatige bijeenkomsten: organiseer regelmatig bijeenkomsten waarbij docenten samenkomen om ervaringen te delen, te reflecteren en te leren van elkaar.
  • Biedt ondersteuning en middelen: zorg ervoor dat docenten toegang hebben tot de nodige ondersteuning en middelen om hun professionele ontwikkeling te bevorderen, zoals tijd voor samenwerking en professionele ontwikkelingskansen.
  • Moedig open communicatie aan: creëer een open en ondersteunende sfeer waarin docenten vrijuit kunnen communiceren, ideeën kunnen delen en feedback kunnen geven en ontvangen.

Het opzetten van een professionele leergemeenschap voor basisschooldocenten vergt toewijding, maar de voordelen ervan voor zowel docenten als leerlingen zijn enorm. Door samen te werken, te reflecteren en te leren van elkaar, kunnen basisschooldocenten hun onderwijspraktijken verbeteren en een positieve impact hebben op het leerproces en de ontwikkeling van hun leerlingen.

In de bruisende wereld van het basisonderwijs zijn docenten als sterren aan het firmament. Maar zelfs de stralendste sterren hebben hun kosmische metgezellen nodig om te schitteren. Hier komt de professionele leergemeenschap (PLG) om de hoek kijken als de perfecte co-sterren voor basisschooldocenten. Voor deze leerkrachten is een PLG geen luxe, maar een absolute noodzaak om te blijven stralen en te groeien in hun onderwijspraktijk.

Over Tip

Wil jij meer blogs lezen? Zie Tiponderwijs.

Wil jij meer weten wat wij als organisatie doen? Zie Tiponderwijs.

 

Meer weten over Linda Wassenaar?

Klik hier en lees het verhaal van Linda Wassenaar.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Linda Wassenaar
Op: 25 maart 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *