Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Frontaalkwab | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Frontaalkwab

De frontaalkwab: het centrum van hogere cognitieve functies

De frontaalkwab, ook bekend als de prefrontale cortex, is een cruciaal hersendeel dat deel uitmaakt van de neocortex en zich in de voorzijde van het brein

Het brein speelt een cruciale rol bij het leren en onthouden van informatie. Het is een complex orgaan dat bestaat uit verschillende delen, zoals de hersenen

Hersenen zijn het centrale deel van ons zenuwstelsel, gelegen in het hoofd, beschermd door de schedel en drie hersenvliezen. Het brein bestaat uit miljarden neuronen en is waarschijnlijk de meest complexe structuur in de natuur.

, het puberbrein en het geheugen. Het brein is verantwoordelijk voor het verwerken van informatie en het maken van beslissingen.

bevindt. Dit hersendeel wordt ook wel de cockpit of manager van het brein genoemd, omdat het een centrale rol speelt bij het coördineren van hogere executieve functies

Executieve functies zijn de sleutel tot succes in het leven. Het zijn de vaardigheden die ons in staat stellen om doelgericht te handelen, taken te plannen en uit te voeren. Zonder executieve functies zou het leven een chaos zijn.

.

De frontaalkwab is actief bij bewuste handelingen, zoals plannen, vooruitdenken en probleemoplossen. Het is een van de laatst ontwikkelde delen van het brein en blijft tot in de volwassenheid nog steeds ontwikkelen. Bij jongeren is de frontaalkwab nog niet volledig ontwikkeld, wat kan leiden tot impulsief gedrag en een verminderde controle over emoties.
Desondanks kan de frontaalkwab ook zeer actief zijn bij bepaalde handelingen, zoals het spelen van complexe games of het uitvoeren van creatieve taken. Dit toont aan dat de frontaalkwab een cruciale rol speelt bij het verwerken van informatie en het nemen van beslissingen.

Het belang van de frontaalkwab bij het leren

Bij het leren spelen de hogere executieve functies van de frontaalkwab een cruciale rol. Het vermogen om te plannen, te organiseren en te prioriteren is essentieel voor het succesvol leren. Bovendien helpt de frontaalkwab bij het verwerken van informatie en het onthouden van kennis.
Om het leren te optimaliseren, is het belangrijk om de frontaalkwab te stimuleren door middel van uitdagende taken en activiteiten die het vermogen tot probleemoplossen en kritisch denken bevorderen. Dit kan worden bereikt door het gebruik van verschillende leerstrategieën, zoals het maken van een studieplan, het gebruik van flashcards en het deelnemen aan discussies.

Conclusie

In conclusie is de frontaalkwab een cruciaal hersendeel dat een centrale rol speelt bij het coördineren van hogere executieve functies. Het is belangrijk om de frontaalkwab te stimuleren door middel van uitdagende taken en activiteiten die het vermogen tot probleemoplossen en kritisch denken bevorderen. Dit kan helpen om het leren te optimaliseren en het succesvol te zijn in het leven.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties