Gerelateerde artikelen

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Gedragsstoornissen | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Gedragsstoornissen

Gedragsstoornissen in het onderwijs

Gedragsstoornissen zijn een verzamelnaam voor alle stoornissen bij kinderen, waarbij afwijkend gedrag aangeboren is. Dit is strikt genomen iets anders dan gedragsproblemen

Gedragsproblemen zijn ongewenste gedragingen die voor de omgeving of het kind zelf storend zijn. Hieronder valt bijvoorbeeld agressief, driftig of ongehoorzaam gedrag. Ook vernielzucht of pestgedrag horen hierbij.

, want daarbij is de oorzaak in de omgeving te vinden.

Het is belangrijk om gedragsstoornissen te herkennen en te begrijpen, omdat ze een grote impact kunnen hebben op het leerproces en de sociale ontwikkeling van kinderen. Gedragsstoornissen kunnen worden onderverdeeld in twee hoofdgroepen: aandachttekort-stoornissen en stoornissen met normoverschrijdend afwijkend gedrag.

Aandachttekort-stoornissen

Aandachttekort-stoornissen, zoals ADHD, worden gekenmerkt door problemen met aandacht, impulsiviteit en hyperactiviteit. Deze stoornissen kunnen een grote impact hebben op het leerproces, omdat kinderen moeite hebben om zich te concentreren en taken af te maken.
Om kinderen met aandachttekort-stoornissen te helpen, is het belangrijk om een individueel aanpakplan te ontwikkelen. Dit plan kan bestaan uit medicatie, gedragstherapie en aanpassingen in de thuissituatie en op school.

Stoornissen met normoverschrijdend afwijkend gedrag

Stoornissen met normoverschrijdend afwijkend gedrag, zoals ODD en CDD, worden gekenmerkt door een patroon van negatief en oppositioneel gedrag. Deze stoornissen kunnen een grote impact hebben op de sociale ontwikkeling van kinderen, omdat ze moeite hebben om sociale regels en conventies te begrijpen.
Om kinderen met stoornissen met normoverschrijdend afwijkend gedrag te helpen, is het belangrijk om een individueel aanpakplan te ontwikkelen. Dit plan kan bestaan uit gedragstherapie, sociale vaardigheidstraining en aanpassingen in de thuissituatie en op school.

Oorzaken en gevolgen van gedragsstoornissen

Gedragsstoornissen kunnen worden veroorzaakt door een combinatie van genetische, neurobiologische en omgevingsfactoren. Het is belangrijk om de oorzaken van gedragsstoornissen te begrijpen, omdat dit kan helpen bij het ontwikkelen van effectieve aanpakplannen.
Gedragsstoornissen kunnen leiden tot een aantal negatieve gevolgen, zoals problemen met het leerproces, sociale isolatie en een verminderd zelfvertrouwen. Het is belangrijk om kinderen met gedragsstoornissen te helpen, omdat dit kan helpen bij het voorkomen van deze negatieve gevolgen.

Wijze van aanpak

Het is belangrijk om kinderen met gedragsstoornissen een individueel aanpakplan te bieden. Dit plan kan bestaan uit medicatie, gedragstherapie, sociale vaardigheidstraining en aanpassingen in de thuissituatie en op school.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties