Gerelateerde artikelen

Binnen 1,5 jaar bevoegd leerkracht via je eigen werkplek

Van onderwijsondersteuner naar bevoegd leerkracht: een haalbaar traject Bent u als onderwijsassistent, leraarondersteuner of invalkracht actief in het basisonderwijs? Beschikt u over de praktijkkennis en didactische vaardigheden, maar mist u die officiële...

De kracht van betekenisvolle thema’s binnen het onderwijs.

In een wereld vol prikkels en snelle informatie hebben kinderen meer dan ooit behoefte aan diepgang, verbinding en betekenis. Thema’s bieden een krachtige manier om die behoefte te vervullen. Ze vormen de rode draad in het leren, zorgen voor samenhang tussen vakken en...

Groepsprocessen in het onderwijs

Samen leren, samen groeien In elke klas gebeurt iets bijzonders. Zet een groep kinderen bij elkaar, en er ontstaat automatisch een dynamiek. Soms loopt dat soepel, soms juist helemaal niet. Dat heeft alles te maken met groepsprocessen. Wie dat goed begrijpt, kan als...

Waarom Microsoft 365 niet meer weg te denken is uit het onderwijs

In het onderwijs draait alles om samenwerken, overzicht houden en leren, voor zowel leerlingen als leerkrachten. Toen ik voor het eerst met Microsoft 365 ging werken, merkte ik pas hoeveel tijd het kan besparen en hoe eenvoudig het is om samen te werken aan één doel:...

Salaris in het onderwijs: eerlijk werk, eerlijke beloning?

Eerlijk is eerlijk: wie kiest voor het onderwijs, doet dat zelden om rijk te worden. Toch wordt het onderwerp salaris in het onderwijs steeds vaker besproken in de teamkamer, op social media en zelfs in de Tweede Kamer. Want ja, liefde voor het vak is prachtig, maar...

Van presteren naar leren

Met plezier werken aan voeding, beweging en mentale gezondheid Waarom zouden we kiezen tussen leren of plezier, als het ook samen kan? Vanuit Foodies & Family zien wij dat het beide kan: van presteren naar leren! Onze drie pijlers: voeding, beweging en mentale...

Investeren in sociaal-emotionele competenties

‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...

Invallen in het basisonderwijs: kansen en uitdagingen

Stel je eens voor: je wordt ’s ochtends gebeld door een school die dringend een leerkracht nodig heeft. Een collega is ziek, er staat een klas zonder juf of meester, en jij mag inspringen.Sommige vinden dit leuk en zien het als een kans om verschil te maken. Voor...

Leesplezier begint met autonomie!

Na de zomerrapporten gonst het op veel schoolpleinen van de vragen. Ouders horen dat hun leerling ‘te langzaam leest’ of dat er een boekje mag worden gelezen dat één niveau hoger ligt dan het behaalde AVI-niveau. Maar thuis zien ze iets anders gebeuren: het...

Maak van jezelf een luie leerkracht

Wij leerkrachten doen niets liever dan onze leerlingen helpen. We komen aan het eind van de dag met een goed gevoel thuis als we ons in de klas helemaal gegeven hebben aan de mooie taak om onze leerlingen weer een beetje vaardiger en slimmer te maken. Maar het put ons...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Gedragsstoornissen | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Gedragsstoornissen

Gedragsstoornissen in het onderwijs

Gedragsstoornissen zijn een verzamelnaam voor alle stoornissen bij kinderen, waarbij afwijkend gedrag aangeboren is. Dit is strikt genomen iets anders dan gedragsproblemen

Gedragsproblemen zijn ongewenste gedragingen die voor de omgeving of het kind zelf storend zijn. Hieronder valt bijvoorbeeld agressief, driftig of ongehoorzaam gedrag. Ook vernielzucht of pestgedrag horen hierbij.

, want daarbij is de oorzaak in de omgeving te vinden.

Het is belangrijk om gedragsstoornissen te herkennen en te begrijpen, omdat ze een grote impact kunnen hebben op het leerproces en de sociale ontwikkeling van kinderen. Gedragsstoornissen kunnen worden onderverdeeld in twee hoofdgroepen: aandachttekort-stoornissen en stoornissen met normoverschrijdend afwijkend gedrag.

Aandachttekort-stoornissen

Aandachttekort-stoornissen, zoals ADHD, worden gekenmerkt door problemen met aandacht, impulsiviteit en hyperactiviteit. Deze stoornissen kunnen een grote impact hebben op het leerproces, omdat kinderen moeite hebben om zich te concentreren en taken af te maken.
Om kinderen met aandachttekort-stoornissen te helpen, is het belangrijk om een individueel aanpakplan te ontwikkelen. Dit plan kan bestaan uit medicatie, gedragstherapie en aanpassingen in de thuissituatie en op school.

Stoornissen met normoverschrijdend afwijkend gedrag

Stoornissen met normoverschrijdend afwijkend gedrag, zoals ODD en CDD, worden gekenmerkt door een patroon van negatief en oppositioneel gedrag. Deze stoornissen kunnen een grote impact hebben op de sociale ontwikkeling van kinderen, omdat ze moeite hebben om sociale regels en conventies te begrijpen.
Om kinderen met stoornissen met normoverschrijdend afwijkend gedrag te helpen, is het belangrijk om een individueel aanpakplan te ontwikkelen. Dit plan kan bestaan uit gedragstherapie, sociale vaardigheidstraining en aanpassingen in de thuissituatie en op school.

Oorzaken en gevolgen van gedragsstoornissen

Gedragsstoornissen kunnen worden veroorzaakt door een combinatie van genetische, neurobiologische en omgevingsfactoren. Het is belangrijk om de oorzaken van gedragsstoornissen te begrijpen, omdat dit kan helpen bij het ontwikkelen van effectieve aanpakplannen.
Gedragsstoornissen kunnen leiden tot een aantal negatieve gevolgen, zoals problemen met het leerproces, sociale isolatie en een verminderd zelfvertrouwen. Het is belangrijk om kinderen met gedragsstoornissen te helpen, omdat dit kan helpen bij het voorkomen van deze negatieve gevolgen.

Wijze van aanpak

Het is belangrijk om kinderen met gedragsstoornissen een individueel aanpakplan te bieden. Dit plan kan bestaan uit medicatie, gedragstherapie, sociale vaardigheidstraining en aanpassingen in de thuissituatie en op school.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties