Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Pestprotocol | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Pestprotocol

Pesten in het onderwijs

Het pestprotocol is een cruciaal document dat de procedure beschrijft die de school volgt bij het optreden van pesten

Pesten is een vorm van psychisch of fysiek mishandelen van een of meer leerlingen door een of meer klasgenoten. Het is belangrijk om pesten te herkennen en aan te pakken om een veilige en respectvolle leeromgeving te creëren.

. Pesten wordt gedefinieerd als het herhaalde psychische of fysieke mishandelen van één of meer leerlingen door één of meer klasgenoten.

Bij het aanpakken van pesten is het essentieel om alle betrokkenen te betrekken, waaronder de pester, het gepeste kind, de zwijgende middengroep, de leerkracht en de ouders. Het is belangrijk om te controleren of het pestprotocol aandacht besteedt aan alle vijf betrokken partijen.

Oorzaken van pesten

Pesten kan verschillende oorzaken hebben, zoals sociale media, culturele verschillen en socio-economische factoren. Het is belangrijk om deze oorzaken te begrijpen om effectieve maatregelen te nemen.
Daarnaast is het belangrijk om het pestprotocol te integreren in het onderwijsbeleid en het te communiceren met alle betrokkenen. Dit helpt om een veilige en inclusieve leeromgeving te creëren.

Wijze van aanpak

Het pestprotocol moet een duidelijke procedure beschrijven voor het melden van pesten, het onderzoeken van het incident en het nemen van maatregelen. Het is belangrijk om het protocol te evalueren en bij te werken om ervoor te zorgen dat het effectief is.
Daarnaast is het belangrijk om de leerkrachten en ouders te trainen om pesten te herkennen en aan te pakken. Dit helpt om een gemeenschappelijke aanpak te creëren en om pesten effectief te bestrijden.

Conclusie

Het pestprotocol is een cruciaal instrument om pesten in het onderwijs aan te pakken. Door het protocol te integreren in het onderwijsbeleid en het te communiceren met alle betrokkenen, kunnen we een veilige en inclusieve leeromgeving creëren.
Verder is het belangrijk om het pestprotocol te evalueren en bij te werken om ervoor te zorgen dat het effectief is. Door samen te werken kunnen we pesten effectief bestrijden en een positieve leeromgeving creëren.
json [‘protocol erwd

Het onderwijsconcept protocol erwd is een belangrijke methode voor het structureren van lessen.

‘, ‘dyslexieprotocol

Een dyslexieprotocol is een document dat scholen helpt bij het identificeren en ondersteunen van leerlingen met dyslexie. Het protocol biedt een stap-voor-stapbenadering voor leerkrachten, intern begeleiders en ouders om samen te werken aan het verbeteren van de leerervaring van leerlingen met dyslexie.

‘, ‘pesten’, ‘wsns

WSNS, een afkorting voor Weer Samen Naar School, richt zich op het ondersteunen van kinderen met leer- en gedragsproblemen om hen zoveel mogelijk naar het reguliere basisonderwijs te laten gaan.

‘, ‘PCM

Het onderwijsconcept PCM, dat staat voor PlaatsingsCijferMethode, is een methode om leerlingen te plaatsen in een klas of leerjaar.

‘] zijn belangrijke termen in het kader van pesten in het onderwijs.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties