Gerelateerde artikelen

Van zzp’er naar loondienst in het onderwijs

Is dit het juiste moment? Het leek een geweldige keuze: werken als zelfstandige in het onderwijs. Je genoot van de vrijheid om je eigen uren in te delen en projecten te kiezen die bij je passen. Maar na verloop van tijd kunnen de minder leuke kanten zich aandienen....

Dyslexie bij kinderen: Verder dan het onderwijs

Dyslexie heeft vaak een grotere impact dan alleen op het leren lezen en schrijven op school. De uitdagingen waarmee kinderen met dyslexie geconfronteerd worden, sijpelen door naar andere domeinen in hun leven, waaronder thuis, op de sportclub en in sociale kringen....

Werving en selectie in het onderwijs

De juiste medewerkers vinden voor het basisonderwijs is een uitdaging die zorgvuldigheid en toewijding vereist. Leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. In een tijd waarin het lerarentekort...

Conflicten oplossen in de klas

Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...

De taken van een onderwijsassistent

Beste lezer, in mijn vorige blog heb ik geschreven over de functie van onderwijsassistent en de verschillen qua niveau. In dit blog wil ik hier graag dieper ingaan op de taken van een onderwijsassistent en deze verschillen uiteenzetten.   Onderwijsassistent...

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Zelfdeterminatie theorie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Zelfdeterminatie theorie

Zelfdeterminatie theorie: een krachtig hulpmiddel voor gemotiveerd leren

Zelfdeterminatie theorie is een belangrijke theorie in de psychologie die zich richt op de motivatie van individuen. Deze theorie is ontwikkeld door Deci en Ryan en is gebaseerd op het idee dat mensen gemotiveerd zijn om te leren en te groeien wanneer zij autonomie, competentie en sociale verbondenheid ervaren.
Intrinsieke motivatie

Intrinsieke motivatie is een cruciale factor in het leerproces. Het is de motivatie die van binnenuit komt en daarmee is het de motor van het leren. Goede leraren weten de intrinsieke motivatie van leerlingen op gang te brengen.

is een belangrijke component van de zelfdeterminatie theorie. Dit type motivatie komt van binnenuit en is gebaseerd op de interesse en het plezier dat iemand heeft in een activiteit. Extrinsieke motivatie daarentegen is gebaseerd op externe prikkels zoals beloningen of straffen.

Volgens de zelfdeterminatie theorie kunnen docenten de intrinsieke motivatie van leerlingen verhogen door te zorgen voor drie psychologische basisbehoeften

In de zelfdeterminatietheorie spelen drie psychologische basisbehoeften een cruciale rol bij het motiveren van leerlingen. Deze basisbehoeften zijn relatie, competentie en autonomie.

: autonomie, gevoel van competentie en relatie. Autonomie geeft leerlingen de vrijheid om eigen keuzes te maken en hun eigen leerproces te sturen. Gevoel van competentie geeft leerlingen het vertrouwen dat zij kunnen leren en groeien. Relatie geeft leerlingen een gevoel van verbondenheid met hun omgeving en anderen.

Het belang van zelfdeterminatie theorie in het onderwijs

Zelfdeterminatie theorie is van groot belang in het onderwijs omdat het helpt om leerlingen gemotiveerd te houden en hun leerprestaties te verbeteren. Wanneer leerlingen autonomie, competentie en relatie ervaren, zijn zij meer gemotiveerd om te leren en te groeien.
Daarnaast helpt de zelfdeterminatie theorie docenten om een positief klimaat in de klas te creëren. Wanneer leerlingen zich vrij voelen om vragen te stellen en fouten te maken, zijn zij meer gemotiveerd om te leren en te groeien.

Wijze van aanpak

Om de zelfdeterminatie theorie in de praktijk te brengen, kunnen docenten verschillende strategieën gebruiken. Een belangrijke strategie is het bieden van keuzemogelijkheden aan leerlingen. Dit geeft leerlingen de autonomie om eigen keuzes te maken en hun eigen leerproces te sturen.
Daarnaast kunnen docenten ook het gevoel van competentie verhogen door leerlingen feedback te geven op hun prestaties. Dit helpt leerlingen om hun eigen kunnen te evalueren en hun leerproces te sturen.
Tot slot kunnen docenten ook het gevoel van relatie verhogen door een positief klimaat in de klas te creëren. Dit helpt leerlingen om zich verbonden te voelen met hun omgeving en anderen.

Conclusie

Zelfdeterminatie theorie is een belangrijke theorie in de psychologie die zich richt op de motivatie van individuen. Door de zelfdeterminatie theorie in de praktijk te brengen, kunnen docenten de intrinsieke motivatie van leerlingen verhogen en hun leerprestaties verbeteren.
Door autonomie, competentie en relatie te bieden, kunnen docenten een positief klimaat in de klas creëren en leerlingen gemotiveerd houden om te leren en te groeien.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties