Gerelateerde artikelen
Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas
Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...
sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas
“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...
Het versterken van de basisondersteuning
Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...
Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes
Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...
Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie
Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel. Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...
De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen
Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...
De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek
De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...
Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort
De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...
Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen
Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...
Hoogsensitiviteit in de klas
Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Betekenis: Attitude
Onderwijsconcepten: attitude
Het belang van een juiste attitude
Een juiste attitude kan helpen om problemen te overwinnen. Het gaat om een positieve mindset
In het onderwijs speelt mindset een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leren. Daarom is het van groot belang om mindset te begrijpen en te ontwikkelen om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Mindset kan verschillende vormen aannemen, zoals een fixed mindset en een growth mindset.
te hebben, waardoor je dingen in het juiste perspectief ziet.
Er zijn verschillende soorten, zoals een growth mindset
Een growth mindset is een denkstijl die bepaalt hoe leerlingen naar hun eigen kwaliteiten en vaardigheden kijken. Leerlingen met een growth mindset gaan ervan uit dat intelligentie, kwaliteiten en vaardigheden kunnen worden ontwikkeld door bijvoorbeeld veel te oefenen en te leren van fouten.
en een fixed mindset
. Een growth mindset gaat ervan uit dat talent
Talent is een cruciale factor bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is belangrijk om talent te herkennen en te ontwikkelen om leerlingen te helpen hun volle potentieel te bereiken. Talent kan op verschillende vlakken liggen, zoals intellectueel, creatief en motorisch.
en intelligentie kunnen worden ontwikkeld, terwijl een fixed mindset ervan uitgaat dat deze eigenschappen vaststaan.
Attitude in het onderwijs
Werken aan een juiste attitude
Door een werkhouding
Werkhouding is een cruciale factor bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het gaat om de attitude die leerlingen hebben tijdens het leren, waaronder motivatie, concentratie en zelfstandigheid vallen. Een goede werkhouding is essentieel voor het behalen van succes in het onderwijs.
te hebben die gericht is op een juiste attitude, kan men een positieve invloed hebben op de mensen om hen heen.
0 reacties