Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Naam auteur: Pauline en Bea Bisseling

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Wat we kunnen leren over zelfregulatie

De Marshmallowtest Een kleuter zit alleen in een kamer met een verleidelijke en heerlijke marshmallow voor zich. Hij krijgt te horen: "Als je deze marshmallow niet opeet terwijl ik weg ben, krijg je er straks twee!" Met dit onderzoek, bedacht door psycholoog Walter...

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Jenaplan basisschool in de praktijk

Deel 3: Jenaplan basisschool In de praktijk Dit is het derde deel van een drieluik over Jenaplan onderwijs. In het eerste deel (Wat is Jenaplan onderwijs?) kun je teruglezen hoe de grondlegging van dit vernieuwde onderwijs in elkaar zit. Het tweede deel...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Wereldburgerschap in de klas: de 17 werelddoelen als basis

Wereldburgerschap in de klas met de 17 werelddoelen

Door te werken aan wereldburgerschap, breng je de wereld in je klas en je klas in de wereld. Als ervaren leerkrachten en pedagogen zien we een groeiende nieuwsgierigheid en bezorgdheid onder kinderen over wereldwijde kwesties. Kinderen willen begrijpen wat er in de wereld gebeurt, van klimaatverandering tot ongelijkheid en mensenrechten. Het lespakket Goals2030 gaat over de 17 werelddoelen, en is ontwikkeld voor de kinderen uit de groepen 7 en 8 (PO). Goals2030 is ontstaan uit de wens om kinderen niet alleen bewust te maken van maatschappelijke thema’s, maar ook om hen actief te betrekken bij het bedenken van oplossingen en het nadenken over hun rol in het creëren van een rechtvaardige, duurzame wereld. Meer informatie over dit lesmateriaal, vind je onder het kopje auteurs.

Twee jaar geleden gaf het ministerie van OCW de opdracht om kerndoelen voor burgerschap te ontwikkelen. Burgerschapsvorming draagt bij aan het voorbereiden van leerlingen op de samenleving. Dat vraagt om een doelmatige aanpak, maar in de praktijk zoeken scholen naar een structureel aanbod. De school is een plek waar leerlingen op een veilige manier hun burgerschapsvaardigheden met elkaar kunnen oefenen. Leerkrachten vinden het belangrijk om leerlingen voor te bereiden op de samenleving. Een structureel aanbod vormgeven, doelgericht werken en grip krijgen op opbrengsten is nog een flinke uitdaging. Scholen zijn wettelijk verplicht aandacht te besteden aan burgerschapsonderwijs

17 werelddoelen

Wereldburgerschap - Tip onderwijs

 

Een duurzame toekomst voor Iedereen

In een tijdperk waarin kinderen zich steeds bewuster worden van de wereld om hen heen, is het belangrijk om onderwijs te bieden waarin kinderen betrokken worden bij maatschappelijke thema’s. De 17 werelddoelen zijn hier heel geschikt voor. In 2015 ondertekenden 193 wereldleiders van de Verenigde Naties 17 werelddoelen, ook wel Sustainable Development Goals (SDGs) genoemd. Deze werelddoelen lopen tot 2030. Vrijwel elk land heeft deze doelen ondertekend, ook Nederland. De kern van deze werelddoelen is een einde te maken aan extreme armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering. Het is een mooi initiatief dat laat zien dat we met z’n allen verantwoordelijk zijn voor de aarde. Goals2030 is een innovatief educatief programma dat kinderen in groep 7/8 op een creatieve manier in contact brengt met de 17 werelddoelen.

Meer weten over Pauline en Bea Bisseling?

Klik hier en lees het verhaal van Pauline en Bea Bisseling.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Pauline Bisseling
Op: 2 juli 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *