Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Naam auteur: Tip onderwijs

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Investeren in sociaal-emotionele competenties

‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid

In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...

Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen

Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...

Ervaringen met de docentenopleiding

Onderwijs in het onderwijs Mijn eerste blog heeft een kritische toon, maar dit is wat mij nu het meeste opvalt. Iedereen heeft wel een juf of meester die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Misschien omdat ze je leerden rekenen met snoepjes, of omdat ze je...

Kinderboeken komen tot leven

Wat plezier en betrokkenheid met elkaar te maken hebben Welkom bij mijn eerste blog voor Tip Onderwijs. Ik voel me vereerd om een stuk te mogen schrijven over mijn grootste passie in het leven: kinderboeken, op mijn twee kinderen na dan! Ik ontwerp lespakketten rondom...

Begrijpen als basis

Hoe écht luisteren leidt tot betere relaties, inclusie en onderwijs “Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training....

Basisvaardigheden: het belang van bewegen en spelen

Dagelijks zie ik het in mijn praktijk. Kinderen die school niet (meer) leuk vinden. Bij de kleuters was het nog wel leuk, daar mochten we spelen. Tijdens de intake in mijn praktijk geef ik het kind spelenderwijs een opdracht waarbij er een antwoord wordt gegeven op de...

Waarom nascholing meer oplevert dan het kost – juist nu

Sorry, geen tijd voor groei Een paar jaar geleden stond ik zelf nog voor groep 5. Toen ik de cursus ‘Gedragsbeïnvloeding in de groep’ tegenkwam, was ik meteen enthousiast. Ik zag het al voor me: concrete tools om mijn groep beter aan te sturen, nieuwe invalshoeken...

Een spiegeldynamiek in het team

Wat als je team zich gedraagt als de leerlingen? Tijdens een teamvergadering op een basisschool viel het de directeur op: sommige leerkrachten zaten op hun telefoon, anderen kwamen te laat, en de energie in de ruimte voelde onrustig. Teamleden klaagden over...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals?

Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het werkgeluk van onze professionals en waarom is krachtig en planmatig kwaliteitsbeleid in het onderwijs hierin van essentieel belang? Onderwijskwaliteit is geen statisch iets, het is continu in beweging en het vraagt om visie, zicht op de context, om overzicht, inzicht en uitzicht en om samen planmatig en cyclisch bijstellen en route bepalen.

 

Visie en context

Iedere school heeft een schoolvisie. Meestal staat deze beschreven in je schoolgids en het geeft zicht op de identiteit van je school. Daarnaast is een visie op onderwijskwaliteit belangrijk, omdat deze laat zien wat jullie als school waardevol vinden. Dit biedt richting voor jullie leiderschap. Sta hier met je team bij stil; het is geen directiebeslissing alleen. Voer samen de dialoog hierover. Betrek ouders, kinderen, bestuur en partners hierbij. Vergelijk jullie visie met die van het schoolbestuur. Kijk waar ze elkaar versterken en waar jullie eigen keuzes maken.

De context van je school geeft je een beeld van je leerlingen en hun onderwijsbehoeftes, van de gezinnen waar de kinderen deel van zijn, waar ze wonen, van de professionals in je team en van je partners. We weten immers allemaal, de ene school is de andere niet en deze informatie geeft je zicht op het kader van je school.

 

Overzicht

Overzicht houdt in dat je helder hebt hoe het ervoor staat op jouw school. Kijk kritisch naar de verschillende aspecten die je kwaliteit maken tot wat hij is. Hiervoor is het waarderingskader een krachtig instrument, en de vier hieraan gekoppelde elementaire vragen, geven de bedoeling van je onderwijs mooi weer;

– Voelen de kinderen en voelt je team zich veilig?
– Krijgen de kinderen goed les?
– Leren de kinderen genoeg?
– Wordt er gestuurd om onderwijskwaliteit?

 

Inzicht

Inzicht in de waarde van je overzicht ontstaat wanneer je je kritisch de maat gaat nemen. Ga samen onderzoeken wat er goed gaat, wat er beter kan en wat er beter moet. Dat woord SAMEN is hierin essentieel. Geef je team, de ouders, de kinderen (!), je bestuur en partners een rol in die meting, hun kritische blik geeft je een bak aan informatie over je school. Neem jezelf kritisch de maat. Wat gaat er goed? Wat kan er beter? En wat moet er beter? Het waarderingskader is hier een mooi compleet middel en schooleigen ambities verdiepen en scherpen je zicht.

 

Uitzicht 

Wanneer je inzicht hebt in de onderwijskwaliteit in jouw school, kun je gaan bepalen wat er te doen is. Waar ga je mee aan de slag, welke ambities en doelen stel je en hoe ga je hieraan werken. Maar ook, waar zijn we trots op en hoe dragen we dit uit. Kunnen we hiermee wellicht van waarde zijn in een andere school?

 

Werkgeluk

Stevens leerde het ons al, “ieder mens is gebouwd om zichzelf te ontwikkelen en heeft daarvoor een natuurlijke behoefte aan relatie, competentie en autonomie”. Geloof in eigen kunnen en aan de slag gaan met zaken die ertoe doen, ontstaan wanneer je helder hebt waar je van waarde kunt zijn. Je pakt als professional in je school die autonomie wanneer je leidinggevende je laat merken dat jij een belangrijke rol hebt in die schoolontwikkeling. En dat vraagt om “relationeel vertrouwen”.

Vertrouwen in en zicht op je competenties, vertrouwen dat we allemaal weten waar we naar toe werken, vertrouwen dat we eerlijk en kritisch kunnen zijn naar elkaar en investeren in de onderlinge relatie; “ik weet wie je bent en wat jij kunt”.

Door als team, samen verantwoordelijkheid te nemen en planmatig en cyclisch je onderwijskwaliteit te meten, bij te stellen, kritisch waarderen en je successen te vieren, verhoogt het werkgeluk in je team.

En een gelukkig team is het meest belangrijkste ingrediënt voor het realiseren van hoge onderwijskwaliteit!

Judith Ueberbach

Directeur Bs de Groenling en Taalschool Panningen

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Tip onderwijs?

Dit artikel is geschreven door:

Judith Ueberbach Bosch
Op: 10 september 2024

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.