Categorie: Taal

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Naam auteur: Yanna Alejandro Perez - de Feijter

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Dyslexie bij kinderen: Verder dan het onderwijs

Dyslexie heeft vaak een grotere impact dan alleen op het leren lezen en schrijven op school. De uitdagingen waarmee kinderen met dyslexie geconfronteerd worden, sijpelen door naar andere domeinen in hun leven, waaronder thuis, op de sportclub en in sociale kringen....

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Taalontwikkeling stimuleren: slimme inzichten en praktische tips

Het leren van een taal  In deze blog lees je hoe een baby of een meertalig persoon een nieuwe taal leert. Aan de hand van mijn persoonlijke ervaringen, word je meegenomen in kennis over de drie taalgroeimiddelen en het taalleermechanisme. Deze blog gaat ook over...

Engels in het basisonderwijs

Onderschat Engels in het basisonderwijs “We voldoen aan de eindtermen voor Engels dus zien we geen reden om ons Engels onderwijs aan te passen.” “Onze prioriteit ligt bij spelling en rekenen want ja daar worden we op afgerekend. Engels heeft dus geen prioriteit”...

Een positieve blik op dyslexie kenmerken

Het talent van jouw leerling…wat kan jouw leerling door de dyslexie juist goed?  Wat zijn de voordelen van dyslexie kenmerken? Welke talenten hebben dyslectisch kinderen?  Vragen die ik regelmatig van ouders maar ook vanuit onderwijsprofessionals ontvang. Hier ben ik...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Wat is schrijfonderwijs?

Schrijfonderwijs In het vernieuwde NPO menukaart is schrijfonderwijs als interventie toegevoegd. Volgens vele experts wordt het belang van schrijfonderwijs in het primair onderwijs onderschat. Maar liefst dertig procent van de basisschoolleerlingen zou moeite hebben...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Tips en tricks voor leesbevordering in de klas

Maandagochtend in groep 3, 8.30 uur. De bel is gegaan, de kinderen komen druk kletsend de klas binnen en zoeken hun plekje op. Terwijl ik wacht tot iedereen zit en ik de dag kan openen, observeer ik hoe iedereen binnenkomt. Sommige kinderen kijken elke dag meteen nieuwsgierig naar het rooster op het bord. “Lezen” is het vak dat als eerst op de planning staat vandaag. De reacties zijn wisselend: enkele kinderen zijn enthousiast, dat zijn de kinderen die al goed en vlot kunnen lezen en lezen dan ook leuk vinden. Andere kinderen slaken een diepe zucht of mompelen iets in de trant van “oh nee he, lezen…”. In deze blog gaan we dieper in op leesbevordering.

Leesonderwijs is al jaren een ‘hot topic’ in Onderwijsland. Het leesniveau in Nederland schijnt al jaren achteruit te gaan en het valt op dat kinderen over het algemeen minder interesse in lezen lijken te hebben. Als leerkracht heb je dan ook te maken met grote verschillen in leesniveaus binnen de groep. Maar misschien nog wel belangrijker (een gewaagde uitspraak, daar ben ik me van bewust): het grote verschil in leesmotivatie!

Vrijwel elke school heeft een prachtige, uitgebreide en goed onderbouwde leesmethode ter beschikking. Denk maar aan bijvoorbeeld Veilig Leren Lezen. Lijn 3 of Estafette. In sommige methodes worden technisch lezen en begrijpend lezen apart aangeboden, waar andere methodes beide onderdelen meer geïntegreerd aanbieden. Om maar aan te geven: de keuze is reuze. Maar hoe zorg je nou dat kinderen lezen leuk gaan vinden (of in ieder geval: minder stom)? Hoe motiveer je ze? Dat kan soms lastig zijn en daarom wil ik je graag vertellen wat voor mij werkt.

 

Houd het luchtig

Kinderen mogen gerust weten dat (en waarom) lezen belangrijk is, en dat het belangrijk is om regelmatig te oefenen met lezen. Maar te veel druk hierop leggen, zal waarschijnlijk averechts werken. Probeer het daarom luchtig te houden, laat de kinderen weten dat het niet erg is als het lezen nog niet zo goed lukt. Ze zijn immers op school om te leren en te oefenen.
Geef complimentjes gericht op inzet, en niet alleen op behaalde prestatie. Het is natuurlijk heel knap als een kind al twee AVI-niveaus voorloopt, maar het is misschien nog veel knapper als een kind dat moeite met lezen heeft, tóch elke dag de schouders eronder zet. Dat mag benoemd worden! Deze kinderen ervaren dan dat de leerkracht hun inzet ziet en beloont, en dat kan er weer voor zorgen dat het lezen een minder negatieve lading krijgt.

 

Kom in actie tijdens de leesles

Er zijn talloze manieren om lezen actiever te maken. Ga bijvoorbeeld bij goed weer naar buiten met je klas, en laat ze een plekje uitkiezen op het plein waar ze lekker ontspannen kunnen lezen. Of laat ze bijvoorbeeld lopen en bij elk woord dat ze lezen, mogen ze dan een stap zetten. Je hebt ook vast wel gehoord van coöperatieve werkvormen zoals ‘wandel en wissel uit’, dit kan je heel goed toepassen in je leesles. Gelukkig hebben we het internet tot onze beschikking en hoeven we het niet allemaal zelf te bedenken! Online zijn ontzettend veel leuke (gratis) werkvormen te vinden, zoals (lees)speurtochten, race-lezen, werkbladen enzovoorts.

 

Koppel het lezen aan een creatieve opdracht

Het kan leuk zijn om een beroep te doen op de creativiteit van de kinderen. Vroeger had je in tijdschriften wel eens van die verhaaltjes, waarbij dan woorden weggelaten werden en je zelf iets mocht invullen. Dit kan je ook toepassen in de klas: kies een leuk verhaaltje, print het uit, typ-ex een paar woorden weg, kopieer het en laat de kinderen zelf lezen en de lege plekken invullen. Je kunt ze dan na afloop ook nog hun verhaaltjes aan elkaar laten voorlezen (zo lezen ze stiekem de tekst nóg een keer).

Zelf heb ik in groep 3 veel gebruikgemaakt van informatieve leesteksten, bijvoorbeeld die van Klas van Juf Linda (betaald materiaal). Hier koppelde ik dan een creatieve opdracht aan, zoals het maken van een tekening of een woordweb bij de tekst. Ik bedacht een soort project waarbij kinderen in twee- of drietallen een tekst (op niveau) kregen over een land. Deze tekst gingen ze dan lezen en ze maakten er een poster bij. Op de poster mochten ze tekenen en plaatjes van internet plakken. Als afsluiting mochten ze in hun eigen woorden kort aan de klas vertellen wat ze geleerd hadden, en hun poster laten zien. Doordat ze er meerdere keren mee bezig waren, lazen ze de tekst herhaaldelijk en zo werkten ze dus onbewust aan het technisch lezen. Het was een geslaagd project!

 

Lees veel voor

Misschien wel de allerbelangrijkste tip, en eentje die je vast vaker gehoord hebt: lees veel voor in de klas. Ook in de bovenbouw! Voorlezen is een ontzettend effectieve manier van leesbevordering en het levert daarnaast een enorme bijdrage aan de woordenschat. Maak het leuk door bewegingen en stemmetjes (uitbundig) na te doen. Als een boek mooie prenten heeft, kun je het bladzijde voor bladzijde inscannen en op je digibord laten zien terwijl je voorleest. Succes gegarandeerd, want iedereen wil altijd graag de plaatjes zien. Zo gaan ze nog meer op in het verhaal dat je voorleest. Heb je een vol rooster en dus geen tijd om veel voor te lezen? Combineer het dan bijvoorbeeld met het eten en drinken of een andere activiteit zoals kleuren/tekenen.

Maandagmiddag in groep 3, 14.00 uur. De kinderen ruimen hun spullen op en we ronden de dag af. Ik noem op wat we vandaag allemaal gedaan hebben. De kinderen mogen hun vinger opsteken bij de les die ze het leukst vonden vandaag. We hadden een interactieve leesles en ik ben blij verrast om te zien dat er een hoop vingers omhoog gaan. Een geslaagde dag!

 

Yanna Alejandro Perez – De Feijter

 

Meer weten over Yanna Alejandro Perez - de Feijter?

Klik hier en lees het verhaal van Yanna Alejandro Perez - de Feijter.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Yanna Alejandro Perez - de Feijter
Op: 3 februari 2025

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *