Gerelateerde artikelen

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: 360 graden feedback | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: 360 graden feedback

360 graden feedback in het onderwijs

360 graden feedback verzamelt feedback van verschillende bronnen om een volledig beeld te krijgen van iemands prestaties. Dit helpt om een eerlijke en gelijke beoordeling te maken.
In het onderwijs gebruikt men 360 graden feedback om leerlingen een breed beeld van hun prestaties te geven. Het combineert de mening van de leerkracht, medeleerlingen en de leerling zelf. Dit stimuleert zelfreflectie en helpt leerlingen om hun sterke en zwakke punten te identificeren.

 

Hoe werkt 360 graden feedback?

Bij 360 graden feedback worden verschillende bronnen geraadpleegd, zoals de leerkracht, medeleerlingen en de leerling zelf. Dit helpt om een breed beeld te krijgen van de prestaties van de leerling. De leerkracht kan een beoordeling geven op basis van de leerdoelen, medeleerlingen kunnen feedback geven op basis van hun observaties en de leerling zelf kan een zelfbeoordeling maken.

Zelfbeoordeling is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun eigen leerproces te evalueren en te verbeteren. Het helpt leerlingen om reflectief te zijn over hun eigen handelen en een kritische houding te ontwikkelen. Deze vorm van feedback is ook bekend als multi-source feedback. De organisatiepsychologie past deze term toe in verschillende contexten, zoals in het bedrijfsleven en in het onderwijs.

Voordelen

Multi-source feedback heeft verschillende voordelen. Het helpt bij het maken van een eerlijke en gelijke beoordeling doordat het meningen van verschillende bronnen combineert. Het stimuleert ook zelfreflectie en helpt leerlingen om hun sterke en zwakke punten te identificeren. Bovendien helpt 360 graden feedback om de leerkracht te ondersteunen bij het beoordelen van leerlingen. Het geeft de leerkracht een breed beeld van de prestaties van de leerling en helpt om een eerlijke en gelijke beoordeling te maken.

Wijze van aanpak

Om multi-source feedback effectief te maken, is het belangrijk om een goede aanpak te hebben. Dit kan worden gedaan door het gebruiken van een observatieformulier, waarop de leerkracht en medeleerlingen hun observaties en beoordelingen kunnen noteren.

Een observatieformulier is een belangrijk hulpmiddel bij het observeren van leerlingen. Het formulier helpt leerkrachten om een systematische en gestructureerde observatie uit te voeren. Observeren is het aandachtig waarnemen van een persoon en beschrijven wat je ziet.

Daarnaast is het belangrijk om de leerling zelf te betrekken bij het proces van deze feedback. Dit kan worden bereikt door de leerling zelf zijn of haar prestaties te laten beoordelen via zelfevaluatie.

Conclusie

Multi-source feedback is een waardevolle vorm van feedback in het onderwijs. Het helpt om een eerlijke en gelijke beoordeling te maken en stimuleert zelfreflectie bij leerlingen. Door het gebruiken van 360 graden feedback, kunnen leerlingen een breed beeld krijgen van hun prestaties en kunnen zij hun sterke en zwakke punten identificeren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

 

 

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties