Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: 360 graden feedback | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: 360 graden feedback

360 graden feedback in het onderwijs

360 graden feedback verzamelt feedback van verschillende bronnen om een volledig beeld te krijgen van iemands prestaties. Dit helpt om een eerlijke en gelijke beoordeling te maken.
In het onderwijs gebruikt men 360 graden feedback om leerlingen een breed beeld van hun prestaties te geven. Het combineert de mening van de leerkracht, medeleerlingen en de leerling zelf. Dit stimuleert zelfreflectie en helpt leerlingen om hun sterke en zwakke punten te identificeren.

 

Hoe werkt 360 graden feedback?

Bij 360 graden feedback worden verschillende bronnen geraadpleegd, zoals de leerkracht, medeleerlingen en de leerling zelf. Dit helpt om een breed beeld te krijgen van de prestaties van de leerling. De leerkracht kan een beoordeling geven op basis van de leerdoelen, medeleerlingen kunnen feedback geven op basis van hun observaties en de leerling zelf kan een zelfbeoordeling maken.

Zelfbeoordeling is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun eigen leerproces te evalueren en te verbeteren. Het helpt leerlingen om reflectief te zijn over hun eigen handelen en een kritische houding te ontwikkelen. Deze vorm van feedback is ook bekend als multi-source feedback. De organisatiepsychologie past deze term toe in verschillende contexten, zoals in het bedrijfsleven en in het onderwijs.

Voordelen

Multi-source feedback heeft verschillende voordelen. Het helpt bij het maken van een eerlijke en gelijke beoordeling doordat het meningen van verschillende bronnen combineert. Het stimuleert ook zelfreflectie en helpt leerlingen om hun sterke en zwakke punten te identificeren. Bovendien helpt 360 graden feedback om de leerkracht te ondersteunen bij het beoordelen van leerlingen. Het geeft de leerkracht een breed beeld van de prestaties van de leerling en helpt om een eerlijke en gelijke beoordeling te maken.

Wijze van aanpak

Om multi-source feedback effectief te maken, is het belangrijk om een goede aanpak te hebben. Dit kan worden gedaan door het gebruiken van een observatieformulier, waarop de leerkracht en medeleerlingen hun observaties en beoordelingen kunnen noteren.

Een observatieformulier is een belangrijk hulpmiddel bij het observeren van leerlingen. Het formulier helpt leerkrachten om een systematische en gestructureerde observatie uit te voeren. Observeren is het aandachtig waarnemen van een persoon en beschrijven wat je ziet.

Daarnaast is het belangrijk om de leerling zelf te betrekken bij het proces van deze feedback. Dit kan worden bereikt door de leerling zelf zijn of haar prestaties te laten beoordelen via zelfevaluatie.

Conclusie

Multi-source feedback is een waardevolle vorm van feedback in het onderwijs. Het helpt om een eerlijke en gelijke beoordeling te maken en stimuleert zelfreflectie bij leerlingen. Door het gebruiken van 360 graden feedback, kunnen leerlingen een breed beeld krijgen van hun prestaties en kunnen zij hun sterke en zwakke punten identificeren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

 

 

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties