Gerelateerde artikelen

Psychomotorisch kindercoach: bewegen en leren

“School is een gevangenis en huiswerk is een taakstraf!” Dat riep mijn oudste zoon ooit, en die woorden bleven bij me. Als psychomotorisch kindercoach kijk ik daar nu anders naar. Hij zat nog op de basisschool en had moeite met lezen, spelling en het automatiseren bij...

Effectief gebruik van digitale leermiddelen in het onderwijs

Heb je een leuke app gezien om in de klas te gebruiken? Niet doen! Of in elk geval niet meteen… Het is zo verleidelijk, je ziet een app die je aanspreekt en je gaat er meteen mee aan de slag in de klas. Maar net zoals je niet meteen een nieuwe methode aanschaft omdat...

Online onderwijs: Advies voor ouders en leerlingen

Online onderwijs: Hoe adviseer je ouders als school bij deze keuze? Verhuizen, reizen of een tijdelijke baan van de (expat)ouders in het buitenland: dit zijn situaties waarin kinderen tijdelijk of definitief van school veranderen. Er kan gekozen worden voor een...

Goede voornemens voor een succesvol onderwijsjaar

Jouw goede voornemens als je in het onderwijs werkt De beste wensen, nog een gelukkig nieuwjaar en vergeet ook de stagiaire niet een mooie start van 2025 te wensen. Alle leerlingen en studenten keren terug na hun kerstvakantie en maken zich op voor een toetsperiode of...

Van zzp’er naar loondienst in het onderwijs

Is dit het juiste moment? Het leek een geweldige keuze: werken als zelfstandige in het onderwijs. Je genoot van de vrijheid om je eigen uren in te delen en projecten te kiezen die bij je passen. Maar na verloop van tijd kunnen de minder leuke kanten zich aandienen....

Dyslexie bij kinderen: Verder dan het onderwijs

Dyslexie heeft vaak een grotere impact dan alleen op het leren lezen en schrijven op school. De uitdagingen waarmee kinderen met dyslexie geconfronteerd worden, sijpelen door naar andere domeinen in hun leven, waaronder thuis, op de sportclub en in sociale kringen....

Werving en selectie in het onderwijs

De juiste medewerkers vinden voor het basisonderwijs is een uitdaging die zorgvuldigheid en toewijding vereist. Leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. In een tijd waarin het lerarentekort...

Conflicten oplossen in de klas

Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...

De taken van een onderwijsassistent

Beste lezer, in mijn vorige blog heb ik geschreven over de functie van onderwijsassistent en de verschillen qua niveau. In dit blog wil ik hier graag dieper ingaan op de taken van een onderwijsassistent en deze verschillen uiteenzetten.   Onderwijsassistent...

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: 360 graden feedback | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: 360 graden feedback

360 graden feedback in het onderwijs

360 graden feedback verzamelt feedback van verschillende bronnen om een volledig beeld te krijgen van iemands prestaties. Dit helpt om een eerlijke en gelijke beoordeling te maken.
In het onderwijs gebruikt men 360 graden feedback om leerlingen een breed beeld van hun prestaties te geven. Het combineert de mening van de leerkracht, medeleerlingen en de leerling zelf. Dit stimuleert zelfreflectie en helpt leerlingen om hun sterke en zwakke punten te identificeren.

 

Hoe werkt 360 graden feedback?

Bij 360 graden feedback worden verschillende bronnen geraadpleegd, zoals de leerkracht, medeleerlingen en de leerling zelf. Dit helpt om een breed beeld te krijgen van de prestaties van de leerling. De leerkracht kan een beoordeling geven op basis van de leerdoelen, medeleerlingen kunnen feedback geven op basis van hun observaties en de leerling zelf kan een zelfbeoordeling maken.

Zelfbeoordeling is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun eigen leerproces te evalueren en te verbeteren. Het helpt leerlingen om reflectief te zijn over hun eigen handelen en een kritische houding te ontwikkelen. Deze vorm van feedback is ook bekend als multi-source feedback. De organisatiepsychologie past deze term toe in verschillende contexten, zoals in het bedrijfsleven en in het onderwijs.

Voordelen

Multi-source feedback heeft verschillende voordelen. Het helpt bij het maken van een eerlijke en gelijke beoordeling doordat het meningen van verschillende bronnen combineert. Het stimuleert ook zelfreflectie en helpt leerlingen om hun sterke en zwakke punten te identificeren. Bovendien helpt 360 graden feedback om de leerkracht te ondersteunen bij het beoordelen van leerlingen. Het geeft de leerkracht een breed beeld van de prestaties van de leerling en helpt om een eerlijke en gelijke beoordeling te maken.

Wijze van aanpak

Om multi-source feedback effectief te maken, is het belangrijk om een goede aanpak te hebben. Dit kan worden gedaan door het gebruiken van een observatieformulier, waarop de leerkracht en medeleerlingen hun observaties en beoordelingen kunnen noteren.

Een observatieformulier is een belangrijk hulpmiddel bij het observeren van leerlingen. Het formulier helpt leerkrachten om een systematische en gestructureerde observatie uit te voeren. Observeren is het aandachtig waarnemen van een persoon en beschrijven wat je ziet.

Daarnaast is het belangrijk om de leerling zelf te betrekken bij het proces van deze feedback. Dit kan worden bereikt door de leerling zelf zijn of haar prestaties te laten beoordelen via zelfevaluatie.

Conclusie

Multi-source feedback is een waardevolle vorm van feedback in het onderwijs. Het helpt om een eerlijke en gelijke beoordeling te maken en stimuleert zelfreflectie bij leerlingen. Door het gebruiken van 360 graden feedback, kunnen leerlingen een breed beeld krijgen van hun prestaties en kunnen zij hun sterke en zwakke punten identificeren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

 

 

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties