Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Competentiemanagement | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Competentiemanagement

Competentiemanagement in het onderwijs

Competentie

Een competentie is een combinatie van kennis, inzichten, vaardigheden en gedrag dat een individu heeft of kan verwerven. Het woord wordt gebruikt in de betekenis van kennis, capaciteit of bekwaamheid.

management is een cruciale factor bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Het gaat om het effectief en doelgericht inzetten van de competenties van leerkrachten en het stimuleren van hun persoonlijk meesterschap

Persoonlijk meesterschap is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun eigen leerproces te sturen en hun persoonlijke effectiviteit

Persoonlijke effectiviteit is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun doelen te bereiken en hun volledige potentieel te ontplooien. Het is een manier om werkzaamheden effectiever en doelgerichter te laten verlopen door het stellen van specifieke doelen en het nemen van gerichte acties.

te verbeteren. Het is een discipline die leerlingen helpt om hun eigenaarschap over hun leerproces te nemen en hun kernkwaliteiten te ontwikkelen.

.

Door middel van competentiemanagement kunnen leerkrachten hun vaardigheden en kennis verbeteren en hun persoonlijke effectiviteit verhogen. Dit resulteert in een betere leeromgeving voor alle leerlingen.

Wet op beroepen in het onderwijs (BIO)

De Wet op Beroepen in het Onderwijs (BIO) heeft een grote impact op het competentiemanagement in het onderwijs. Deze wet stelt eisen aan de bekwaamheid van leerkrachten en verplicht scholen om een bekwaamheidsdossier bij te houden voor elke leraar.
Het bekwaamheidsdossier bevat niet alleen de vaardigheden om lessen te maken en uit te voeren, maar ook vaardigheden zoals het vinden van aansluiting bij de leerlingen, het bijdragen aan onderwijsontwikkeling en het samenwerken met collega’s.

Strategieën voor competentiemanagement

Om competentiemanagement effectief te maken, zijn diverse strategieën nodig. Een goede aanpak is het identificeren van de competenties van leerkrachten en het bieden van professionele ontwikkelingsmogelijkheden.
Daarnaast is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen de verschillende vaardigheden en kennis van leerkrachten. Dit kan worden bereikt door het combineren van verschillende beoordelingsmethoden, zoals het gebruik van json-gebaseerde competentieprofielen.

Verder is het belangrijk om leerkrachten te stimuleren om hun persoonlijk meesterschap te verbeteren en hun talentontwikkeling

Talentontwikkeling is een cruciale component van het onderwijsproces. Het richt zich op het identificeren en ontwikkelen van de unieke talenten en vaardigheden van elk individu. Door een persoonlijke aanpak te hanteren, kunnen leerlingen hun volledige potentieel bereiken en hun talenten ontplooien.

te bevorderen. Dit kan worden bereikt door het bieden van SBL-competenties en het stimuleren van een cultuur van continue professionele ontwikkeling.

Conclusie

Competentiemanagement is een cruciale factor bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Door middel van competentiemanagement kunnen leerkrachten hun vaardigheden en kennis verbeteren en hun persoonlijke effectiviteit verhogen.
Het is aan de schoolleiding om, door middel van een goed beleid op het gebied van competentiemanagement, te garanderen dat haar leerkrachten op al deze vlakken voldoende bekwaam zijn.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties