Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Constructivisme | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Constructivisme

Constructivisme in het onderwijs

Het constructivisme is een leertheorie die stelt dat leren een actief proces is van kennisverwerving. Leerlingen construeren hun eigen kennis door voort te bouwen op hun aanwezige kennis. Dit proces vindt steeds meer plaats onder de eigen verantwoordelijkheid van de leerling.
Het constructivisme benadrukt het belang van leren in de context. Een krachtige leeromgeving is onmisbaar voor het succesvol leren. Bovendien ziet het constructivisme leren als een sociaal proces, waarbij kennis ontstaat en gedeeld wordt met anderen. Dit wordt ook wel sociaal constructivisme

Het sociaal constructivisme is een leertheorie die het leerproces ziet als een actief proces van kennisverwerving, waarbij de kennis ontstaat en gedeeld wordt met anderen. Het leren vindt steeds meer onder de eigen verantwoordelijkheid van de leerling plaats.

genoemd.

Cognitieve ontwikkeling

Het constructivisme is verwant aan de cognitieve psychologie en is ontstaan rond 1980. Het cognitivisme

Het cognitivisme is een leertheorie die beschrijft hoe mensen kennis verwerven, ordenen en gebruiken in hun gedrag. Het cognitivisme richt zich vooral op het waarnemen en verwerken van informatie en geeft inzicht in de verwerkingsprocessen die in de hersenen van mensen plaatsvinden.

benadrukt het belang van het begrijpen van de leerprocessen en het identificeren van de cognitieve vaardigheden van leerlingen.

Het behaviorisme

Het behaviorisme is een belangrijke stroming in de psychologie die het zintuiglijk waarneembare gedrag bestudeert. Het onderzoek richt zich op het observeren van gedrag en het identificeren van de omgevingsfactoren die het beïnvloeden.

daarentegen, benadrukt het belang van het observeren van het gedrag van leerlingen en het identificeren van de stimuli die het gedrag beïnvloeden. Het constructivisme combineert elementen van beide stromingen om een compleet beeld te schetsen van het leerproces.

Pedagogiek

Het constructivisme heeft een grote impact op de pedagogiek

. Het benadrukt het belang van een krachtige leeromgeving en het stimuleren van de eigen verantwoordelijkheid van leerlingen. Bovendien wordt het belang van het sociaal leren benadrukt, waarbij leerlingen samenwerken en kennis delen.

Het constructivisme is ook verwant aan het sociaal constructivisme, dat stelt dat kennis ontstaat en gedeeld wordt door sociale interacties. Dit benadrukt het belang van de sociale context waarbinnen het leren plaatsvindt.

Wijze van aanpak

Het constructivisme biedt een nieuwe wijze van aanpak voor het onderwijs. Leerlingen worden gestimuleerd om actief te participeren in het leerproces en om hun eigen kennis te construeren. Bovendien wordt het belang van het sociaal leren benadrukt, waarbij leerlingen samenwerken en kennis delen.
Het constructivisme kan worden toegepast in verschillende onderwijscontexten, zoals het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Het biedt een flexibele en aanpasbare benadering van het leren, die kan worden aangepast aan de behoeften van individuele leerlingen.

Conclusie

Het constructivisme is een belangrijke leertheorie die het onderwijs kan helpen verbeteren. Door het benadrukken van het actief leren, het sociaal leren en het construeren van kennis, kan het constructivisme helpen om een meer inclusieve en rechtvaardige leeromgeving te creëren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties