Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Continurooster | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Continurooster

Continurooster: een nieuwe aanpak voor onderwijs

Het continurooster is een innovatieve benadering van het traditionele lesrooster. Bij deze aanpak blijven leerlingen op school tussen de middag, waarbij de pauze deel uitmaakt van de schooltijd.
De leerlingen eten kort op school met de leerkracht, waarna ze nog een kwartier tot half uur spelen. Dit gebeurt onder begeleiding van leerkrachten, vrijwilligers of pedagogisch medewerkers van de buitenschoolse opvang (bso).

Voordelen van het continurooster

Het continurooster biedt verschillende voordelen voor zowel leerlingen als leerkrachten. Het creëert rust in de klas doordat het opstartmoment na de lunch en lange pauze verdwijnt. Leerlingen blijven in het ritme en pakken het lesprogramma’s middags makkelijker op.
Bovendien helpt het continurooster om de sociale vaardigheden van leerlingen te verbeteren. Door de interactie met leerkrachten en medeleerlingen tijdens de pauze, leren leerlingen omgaan met elkaar en om conflicten op te lossen.

Implementatie van het continurooster

Om het continurooster succesvol te implementeren, is het belangrijk om rekening te houden met de behoeften en verwachtingen van alle betrokkenen. Leerkrachten, leerlingen en ouders moeten worden betrokken bij de planning en uitvoering van het continurooster.
Daarnaast is het essentieel om de juiste faciliteiten en middelen te bieden om het continurooster te laten slagen. Dit kan variëren van het aanpassen van de schoolruimte tot het bieden van extra begeleiding voor leerlingen die het nodig hebben.

Conclusie

Het continurooster is een innovatieve aanpak die kan bijdragen aan een meer inclusieve en effectieve leeromgeving. Door de voordelen en uitdagingen van het continurooster te begrijpen, kunnen we werken aan een beter onderwijsstelsel voor alle leerlingen.
Door het continurooster te combineren met andere onderwijsconcepten, zoals clusteronderwijs

In het Nederlandse onderwijsstelsel bestaat een speciaal onderwijs dat is verdeeld in vier soorten scholen, bekend als clusteronderwijs. Deze scholen bieden een gespecialiseerde onderwijsomgeving voor kinderen met verschillende behoeften.

, unitonderwijs

In het unitonderwijs worden de traditionele klassen vervangen door units van vijftig tot negentig kinderen. Leerkrachten werken in deze units in een gedifferentieerd team samen met mensen van binnen en buiten de school. Deze vorm van onderwijs is een alternatief voor het leerstofjaarklassensysteem en wordt vaak toegepast bij scholen die een andere aanpak zoeken.

en dagarrangementen

Dagarrangementen bieden kinderen een veilige en stimulerende omgeving waar zij de hele dag terecht kunnen. Het is een samenwerkingsverband tussen basisschool, peuterspeelzaal, kinderdagopvang, buitenschoolse opvang en de mediatheek. Door gebruik te maken van een dagarrangement is er een evenwichtige verdeling van leeractiviteiten en ontspanning voor het kind.

, kunnen we een meer flexibele en aangepaste leeromgeving creëren. Dit kan helpen om de leerresultaten te verbeteren en de motivatie van leerlingen te verhogen.

Om het continurooster succesvol te implementeren, is het belangrijk om rekening te houden met de behoeften en verwachtingen van alle betrokkenen. Door samen te werken en de juiste faciliteiten en middelen te bieden, kunnen we een meer inclusieve en effectieve leeromgeving creëren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties