Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Dcd | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Dcd

Developmental coördination disorder (DCD)

DCD

Conduct Disorder (CD) is een psychische aandoening die bij ongeveer 2% van de kinderen voorkomt, vaker bij jongens dan bij meisjes. Het is een stoornis die gekenmerkt wordt door antisociaal gedrag en een verstoorde relatie tussen kind en ouders.

is een aandoening die problemen veroorzaakt bij de motoriek en ruimtelijke oriëntatie. Het wordt ook wel dyspraxie genoemd, maar deze term wordt vaker gebruikt wanneer de problemen op oudere leeftijd ontstaan.

Kinderen met DCD ervaren moeilijkheden bij het uitvoeren van motorische taken, zoals rekenen, lezen, schrijven, spelling, topografie en gym. Dit kan leiden tot problemen bij het leren en het sociale functioneren.
DCD komt voor bij ongeveer 2 tot 5% van de kinderen. Het komt vaak voor samen met andere aandoeningen, zoals taal-, spraak- of spellingproblemen. DCD komt veel vaker voor bij jongens dan bij meisjes.

Oorzaken van dCD

De oorzaken van DCD zijn nog niet helemaal duidelijk. Er wordt gedacht dat het een combinatie is van genetische en omgevingsfactoren. Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen met DCD een andere manier van informatieverwerking hebben.
Er zijn verschillende theorieën over de oorzaken van DCD, zoals de theorie van de sensorische integratie en de theorie van de motorische controle. Deze theorieën proberen de oorzaken van DCD te verklaren en te begrijpen.

Gevolgen van dCD

DCD kan leiden tot problemen bij het leren en het sociale functioneren. Kinderen met DCD kunnen moeilijkheden ervaren bij het maken van vrienden, het deelnemen aan spelletjes en het uitvoeren van taken.
DCD kan ook leiden tot een laag zelfbeeld en een verminderd zelfvertrouwen. Het is belangrijk om kinderen met DCD te ondersteunen en te helpen bij het ontwikkelen van strategieën om hun moeilijkheden te overwinnen.

Wijze van aanpak

Er zijn verschillende manieren om DCD aan te pakken. Een van de meest effectieve manieren is het gebruik van een multidisciplinaire aanpak, waarbij verschillende professionals samenwerken om het kind te helpen.
Er zijn ook verschillende therapieën beschikbaar, zoals de occupational therapy en de physical therapy. Deze therapieën helpen kinderen met DCD om hun motorische vaardigheden te verbeteren en hun zelfvertrouwen te vergroten.

Conclusie

DCD is een aandoening die problemen veroorzaakt bij de motoriek en ruimtelijke oriëntatie. Het is belangrijk om kinderen met DCD te ondersteunen en te helpen bij het ontwikkelen van strategieën om hun moeilijkheden te overwinnen.
Door het gebruik van een multidisciplinaire aanpak en verschillende therapieën kunnen we kinderen met DCD helpen om hun vaardigheden te verbeteren en hun zelfvertrouwen te vergroten. Dit kan leiden tot een beter leven voor kinderen met DCD.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties