Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Dcd | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Dcd

Developmental coördination disorder (DCD)

DCD

Conduct Disorder (CD) is een psychische aandoening die bij ongeveer 2% van de kinderen voorkomt, vaker bij jongens dan bij meisjes. Het is een stoornis die gekenmerkt wordt door antisociaal gedrag en een verstoorde relatie tussen kind en ouders.

is een aandoening die problemen veroorzaakt bij de motoriek en ruimtelijke oriëntatie. Het wordt ook wel dyspraxie genoemd, maar deze term wordt vaker gebruikt wanneer de problemen op oudere leeftijd ontstaan.

Kinderen met DCD ervaren moeilijkheden bij het uitvoeren van motorische taken, zoals rekenen, lezen, schrijven, spelling, topografie en gym. Dit kan leiden tot problemen bij het leren en het sociale functioneren.
DCD komt voor bij ongeveer 2 tot 5% van de kinderen. Het komt vaak voor samen met andere aandoeningen, zoals taal-, spraak- of spellingproblemen. DCD komt veel vaker voor bij jongens dan bij meisjes.

Oorzaken van dCD

De oorzaken van DCD zijn nog niet helemaal duidelijk. Er wordt gedacht dat het een combinatie is van genetische en omgevingsfactoren. Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen met DCD een andere manier van informatieverwerking hebben.
Er zijn verschillende theorieën over de oorzaken van DCD, zoals de theorie van de sensorische integratie en de theorie van de motorische controle. Deze theorieën proberen de oorzaken van DCD te verklaren en te begrijpen.

Gevolgen van dCD

DCD kan leiden tot problemen bij het leren en het sociale functioneren. Kinderen met DCD kunnen moeilijkheden ervaren bij het maken van vrienden, het deelnemen aan spelletjes en het uitvoeren van taken.
DCD kan ook leiden tot een laag zelfbeeld en een verminderd zelfvertrouwen. Het is belangrijk om kinderen met DCD te ondersteunen en te helpen bij het ontwikkelen van strategieën om hun moeilijkheden te overwinnen.

Wijze van aanpak

Er zijn verschillende manieren om DCD aan te pakken. Een van de meest effectieve manieren is het gebruik van een multidisciplinaire aanpak, waarbij verschillende professionals samenwerken om het kind te helpen.
Er zijn ook verschillende therapieën beschikbaar, zoals de occupational therapy en de physical therapy. Deze therapieën helpen kinderen met DCD om hun motorische vaardigheden te verbeteren en hun zelfvertrouwen te vergroten.

Conclusie

DCD is een aandoening die problemen veroorzaakt bij de motoriek en ruimtelijke oriëntatie. Het is belangrijk om kinderen met DCD te ondersteunen en te helpen bij het ontwikkelen van strategieën om hun moeilijkheden te overwinnen.
Door het gebruik van een multidisciplinaire aanpak en verschillende therapieën kunnen we kinderen met DCD helpen om hun vaardigheden te verbeteren en hun zelfvertrouwen te vergroten. Dit kan leiden tot een beter leven voor kinderen met DCD.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties