Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Digitaal toetsen | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Digitaal toetsen

De toekomst van toetsen

In het onderwijs wordt steeds meer gebruikgemaakt van digitale middelen. Een van de belangrijkste toepassingen is het digitaal toetsen

Toetsen zijn een manier om de vorderingen van een leerling te evalueren en te bepalen hoe hij verder kan ontwikkelen.

.

Digitale toetsen bieden verschillende voordelen ten opzichte van traditionele toetsen. Zo kan er sneller en efficiënter worden getoetst en kunnen leerlingen direct feedback ontvangen.

De digitale toetscyclus

In de digitale toetscyclus worden verschillende digitale systemen gebruikt. Deze systemen omvatten de auteursomgeving, de itembank, de afspeelomgeving en de analysetool.
De auteursomgeving is een digitale omgeving waarin toetsen worden ontworpen en ontwikkeld. De itembank is een verzameling van toetsvragen die kunnen worden gebruikt bij het afnemen van toetsen.

Adaptieve toetsen

Adaptieve toets

In het onderwijs wordt steeds meer gebruikgemaakt van adaptieve toetsen.

en zijn een vorm van digitaal toetsen waarbij de moeilijkheidsgraad van de toetsvragen wordt aangepast aan de vaardigheden van de leerling.

Met behulp van json-technologie kan er een grote hoeveelheid aan toetsvragen worden gegenereerd. Dit maakt het mogelijk om een grote diversiteit aan toetsvragen te creëren.

Digitaal schoolbord

Het digitaal schoolbord

Het digitaal schoolbord is een krachtig hulpmiddel in het onderwijs dat kan helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Door het gebruik van een digitaal schoolbord kunnen leerkrachten en leerlingen op een interactieve manier samenwerken en leren. In dit artikel zullen we de voordelen van het digitaal schoolbord bespreken en hoe het kan worden gebruikt om het onderwijs effectiever te maken.

is een digitale omgeving waarin leerlingen en docenten kunnen samenwerken. Het digitaal schoolbord kan worden gebruikt bij het afnemen van digitaal toetsen.

Digitale geletterdheid

is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen in het onderwijs. Het digitaal toetsen kan helpen bij het verbeteren van deze vaardigheid.

Entreetoetsen

Entreetoets

De Entreetoets is een toets van het CITO, dat de vaardigheden van leerlingen op het gebied van rekenen en taal toetst. Deze toets wordt meestal afgenomen in het tweede halfjaar van groep 7, of aan het begin van groep 8.

en zijn een vorm van digitaal toetsen die worden gebruikt bij de start van een leerproces. Deze toetsen helpen bij het bepalen van de vaardigheden van de leerling.

Met behulp van digitaal toetsen kan er een beter beeld worden verkregen van de vaardigheden van de leerling. Dit maakt het mogelijk om een betere leerervaring te creëren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties