Gerelateerde artikelen

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Peuterpuberteit

Ik heb 8 schooljaren met pubers gewerkt, stamgroep 6-7-8, lange lijven, intelligente en mistige hersens. Een uitdaging om met ze te leren, maar vooral ook te lachen en het (school)leven te ondervinden. Met al deze ervaring, sta ik op dit moment voor de uitdaging om...

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Digitaal toetsen | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Digitaal toetsen

De toekomst van toetsen

In het onderwijs wordt steeds meer gebruikgemaakt van digitale middelen. Een van de belangrijkste toepassingen is het digitaal toetsen

Toetsen zijn een manier om de vorderingen van een leerling te evalueren en te bepalen hoe hij verder kan ontwikkelen.

.

Digitale toetsen bieden verschillende voordelen ten opzichte van traditionele toetsen. Zo kan er sneller en efficiënter worden getoetst en kunnen leerlingen direct feedback ontvangen.

De digitale toetscyclus

In de digitale toetscyclus worden verschillende digitale systemen gebruikt. Deze systemen omvatten de auteursomgeving, de itembank, de afspeelomgeving en de analysetool.
De auteursomgeving is een digitale omgeving waarin toetsen worden ontworpen en ontwikkeld. De itembank is een verzameling van toetsvragen die kunnen worden gebruikt bij het afnemen van toetsen.

Adaptieve toetsen

Adaptieve toets

In het onderwijs wordt steeds meer gebruikgemaakt van adaptieve toetsen.

en zijn een vorm van digitaal toetsen waarbij de moeilijkheidsgraad van de toetsvragen wordt aangepast aan de vaardigheden van de leerling.

Met behulp van json-technologie kan er een grote hoeveelheid aan toetsvragen worden gegenereerd. Dit maakt het mogelijk om een grote diversiteit aan toetsvragen te creëren.

Digitaal schoolbord

Het digitaal schoolbord

Het digitaal schoolbord is een krachtig hulpmiddel in het onderwijs dat kan helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Door het gebruik van een digitaal schoolbord kunnen leerkrachten en leerlingen op een interactieve manier samenwerken en leren. In dit artikel zullen we de voordelen van het digitaal schoolbord bespreken en hoe het kan worden gebruikt om het onderwijs effectiever te maken.

is een digitale omgeving waarin leerlingen en docenten kunnen samenwerken. Het digitaal schoolbord kan worden gebruikt bij het afnemen van digitaal toetsen.

Digitale geletterdheid

is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen in het onderwijs. Het digitaal toetsen kan helpen bij het verbeteren van deze vaardigheid.

Entreetoetsen

Entreetoets

De Entreetoets is een toets van het CITO, dat de vaardigheden van leerlingen op het gebied van rekenen en taal toetst. Deze toets wordt meestal afgenomen in het tweede halfjaar van groep 7, of aan het begin van groep 8.

en zijn een vorm van digitaal toetsen die worden gebruikt bij de start van een leerproces. Deze toetsen helpen bij het bepalen van de vaardigheden van de leerling.

Met behulp van digitaal toetsen kan er een beter beeld worden verkregen van de vaardigheden van de leerling. Dit maakt het mogelijk om een betere leerervaring te creëren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties