Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Droedelen | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Droedelen

Droedelen: het onbewuste tekenen

Droedelen is een vorm van creatief uitdrukken zonder een duidelijk doel. Het gebeurt vaak tijdens een les, telefoongesprek of andere bezigheid. Het tekenen of schetsen komt voort uit het onbewuste.
Door het droedelen kunnen leerlingen hun aandacht verbeteren en beter onthouden. Dit komt omdat het droedelen zorgt voor extra hersenactiviteit die dan niet beschikbaar is voor afleidende gedachten. Door het droedelen dwalen je gedachten niet weg maar blijft je aandacht gevangen.

Het beelddenken achter droedelen

Het beelddenken

Beelddenken is een belangrijke concept in het onderwijs dat verwijst naar het vermogen van leerlingen om informatie te verwerken en te onthouden door middel van beelden en visuele voorstellingen.

is een belangrijke factor bij het droedelen. Leerlingen gebruiken hun beelddenken om patronen en vormen te creëren. Dit helpt hen om hun creativiteit te ontwikkelen en nieuwe ideeën te genereren.

Door het droedelen kunnen leerlingen ook hun dysgrafie

Dysgrafie is een beperking in het vermogen om te schrijven, zonder dat het kind een cognitieve stoornis heeft. Het handschrift van kinderen met dysgrafie is vaak onleesbaar of slecht leesbaar en ze schrijven in een langzaam tempo.

overwinnen. Dysgrafie is een leerstoornis die het schrijven en lezen bemoeilijkt. Het droedelen helpt leerlingen om hun hand-oog-coördinatie te verbeteren en hun schrijfvaardigheden te ontwikkelen.

De leerlijn van droedelen

De leerlijn

Een leerlijn biedt een duidelijke visie op de leerweg van leerlingen binnen een bepaald leergebied. Het geeft aan hoe leerlingen van het startniveau tot de kerndoelen komen. Belangrijke momenten in de leerlijn worden aangeduid als tussendoelen.

van droedelen is een belangrijke factor bij het ontwikkelen van creativiteit en probleemoplossend denken. Leerlingen leren om patronen en vormen te herkennen en te gebruiken om nieuwe ideeën te genereren.

Door het droedelen kunnen leerlingen ook hun teamleren

Teamleren is een effectieve manier om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Door samen te werken en van elkaar te leren, kunnen leerkrachten hun vaardigheden en kennis delen en uitbreiden. Dit leidt tot een betere leerervaring voor de leerlingen.

vaardigheden ontwikkelen. Teamleren is een belangrijke vaardigheid in het onderwijs omdat het leerlingen helpt om samen te werken en nieuwe ideeën te genereren.

Het drieslagmodel van droedelen

Het drieslagmodel

Het drieslagmodel is een belangrijke aanpak voor het onderwijs, omdat het de leerlingen helpt om het getalbegrip te verbeteren in realistische rekenlessen. Het model is gebaseerd op de principes van interactief onderwijs en richt zich op drie essentiële elementen van rekenwiskundige vraagstukken: context, bewerking, en oplossing.

is een belangrijke theorie achter het droedelen. Het model beschrijft hoe leerlingen informatie verwerken en gebruiken om nieuwe ideeën te genereren.

Door het droedelen kunnen leerlingen ook hun creativiteit en innovativiteit ontwikkelen. Dit helpt hen om nieuwe ideeën te genereren en problemen op te lossen.

Conclusie

Droedelen is een belangrijke vaardigheid in het onderwijs omdat het leerlingen helpt om hun creativiteit, probleemoplossend denken en teamleren vaardigheden te ontwikkelen. Door het droedelen kunnen leerlingen ook hun aandacht verbeteren en beter onthouden.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties