Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Financieel gedrag | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Financieel gedrag

Financieel gedrag: een cruciale vaardigheid voor jongeren

Financieel gedrag is een belangrijke vaardigheid voor jongeren om hun financiële toekomst te bepalen. Het omvat het beheren van inkomsten, uitgaven en beslissingen over financiële producten. Door financieel gedrag te leren, kunnen jongeren hun financiële zelfstandigheid verhogen en een stabiele financiële toekomst opbouwen.

Leerdoelen voor financieel gedrag

Het Nibud heeft leerdoelen opgesteld voor jongeren van alle leeftijden om hun financiële competenties te ontwikkelen. Voor jongeren tussen de 15 en 17 jaar worden vier hoofdthema’s onderscheiden: inkomsten verwerven, geldzaken organiseren, verantwoord besteden en voorbereid zijn op onvoorziene gebeurtenissen.
Deze leerdoelen helpen jongeren om financiële beslissingen te nemen, hun geld te beheren en een financiële toekomst op te bouwen. Het zijn cruciale vaardigheden voor jongeren om hun financiële zelfstandigheid te verhogen en een stabiele financiële toekomst op te bouwen.

Financiële competenties

De belangrijkste financiële competenties zijn: in kaart brengen, verantwoord besteden, vooruitkijken, bewust kiezen en kennis bijhouden. Deze competenties helpen jongeren om financiële beslissingen te nemen, hun geld te beheren en een financiële toekomst op te bouwen.
Door deze competenties te ontwikkelen, kunnen jongeren hun financiële zelfstandigheid verhogen en een stabiele financiële toekomst opbouwen. Het is belangrijk om jongeren te leren over financieel gedrag om hen te helpen bij het maken van financiële beslissingen.

Wijze van aanpak

Het leren over financieel gedrag kan op verschillende manieren worden aangepakt. Een manier is door het gebruik van handelingsmodel

Het handelingsmodel is een didactisch raamwerk dat leerkrachten begeleidt bij het aanpassen van instructies aan de verschillende handelingsniveaus van leerlingen. Dit model helpt leerkrachten om instructies aan te passen aan de individuele behoeften van leerlingen.

len, zoals het basisbehoeften

In het onderwijs spelen basisbehoeften een cruciale rol bij het stimuleren van intrinsieke motivatie. Deze basisbehoeften zijn inherent aan elk individu en worden beschreven door de zelfdeterminatie theorie.

model, om jongeren te leren over financiële beslissingen te nemen. Een andere manier is door het gebruik van praktijkvoorbeelden, zoals het beheren van een budget, om jongeren te leren over financiële planning.

Door het gebruik van deze aanpakken, kunnen jongeren leren over financieel gedrag en hun financiële zelfstandigheid verhogen. Het is belangrijk om jongeren te leren over financieel gedrag om hen te helpen bij het maken van financiële beslissingen.

Conclusie

Financieel gedrag is een cruciale vaardigheid voor jongeren om hun financiële toekomst te bepalen. Door het leren over financieel gedrag, kunnen jongeren hun financiële zelfstandigheid verhogen en een stabiele financiële toekomst opbouwen. Het is belangrijk om jongeren te leren over financieel gedrag om hen te helpen bij het maken van financiële beslissingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties