Gerelateerde artikelen

Psychomotorisch kindercoach: bewegen en leren

“School is een gevangenis en huiswerk is een taakstraf!” Dat riep mijn oudste zoon ooit, en die woorden bleven bij me. Als psychomotorisch kindercoach kijk ik daar nu anders naar. Hij zat nog op de basisschool en had moeite met lezen, spelling en het automatiseren bij...

Effectief gebruik van digitale leermiddelen in het onderwijs

Heb je een leuke app gezien om in de klas te gebruiken? Niet doen! Of in elk geval niet meteen… Het is zo verleidelijk, je ziet een app die je aanspreekt en je gaat er meteen mee aan de slag in de klas. Maar net zoals je niet meteen een nieuwe methode aanschaft omdat...

Online onderwijs: Advies voor ouders en leerlingen

Online onderwijs: Hoe adviseer je ouders als school bij deze keuze? Verhuizen, reizen of een tijdelijke baan van de (expat)ouders in het buitenland: dit zijn situaties waarin kinderen tijdelijk of definitief van school veranderen. Er kan gekozen worden voor een...

Goede voornemens voor een succesvol onderwijsjaar

Jouw goede voornemens als je in het onderwijs werkt De beste wensen, nog een gelukkig nieuwjaar en vergeet ook de stagiaire niet een mooie start van 2025 te wensen. Alle leerlingen en studenten keren terug na hun kerstvakantie en maken zich op voor een toetsperiode of...

Van zzp’er naar loondienst in het onderwijs

Is dit het juiste moment? Het leek een geweldige keuze: werken als zelfstandige in het onderwijs. Je genoot van de vrijheid om je eigen uren in te delen en projecten te kiezen die bij je passen. Maar na verloop van tijd kunnen de minder leuke kanten zich aandienen....

Dyslexie bij kinderen: Verder dan het onderwijs

Dyslexie heeft vaak een grotere impact dan alleen op het leren lezen en schrijven op school. De uitdagingen waarmee kinderen met dyslexie geconfronteerd worden, sijpelen door naar andere domeinen in hun leven, waaronder thuis, op de sportclub en in sociale kringen....

Werving en selectie in het onderwijs

De juiste medewerkers vinden voor het basisonderwijs is een uitdaging die zorgvuldigheid en toewijding vereist. Leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. In een tijd waarin het lerarentekort...

Conflicten oplossen in de klas

Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...

De taken van een onderwijsassistent

Beste lezer, in mijn vorige blog heb ik geschreven over de functie van onderwijsassistent en de verschillen qua niveau. In dit blog wil ik hier graag dieper ingaan op de taken van een onderwijsassistent en deze verschillen uiteenzetten.   Onderwijsassistent...

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Financieel gedrag | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Financieel gedrag

Financieel gedrag: een cruciale vaardigheid voor jongeren

Financieel gedrag is een belangrijke vaardigheid voor jongeren om hun financiële toekomst te bepalen. Het omvat het beheren van inkomsten, uitgaven en beslissingen over financiële producten. Door financieel gedrag te leren, kunnen jongeren hun financiële zelfstandigheid verhogen en een stabiele financiële toekomst opbouwen.

Leerdoelen voor financieel gedrag

Het Nibud heeft leerdoelen opgesteld voor jongeren van alle leeftijden om hun financiële competenties te ontwikkelen. Voor jongeren tussen de 15 en 17 jaar worden vier hoofdthema’s onderscheiden: inkomsten verwerven, geldzaken organiseren, verantwoord besteden en voorbereid zijn op onvoorziene gebeurtenissen.
Deze leerdoelen helpen jongeren om financiële beslissingen te nemen, hun geld te beheren en een financiële toekomst op te bouwen. Het zijn cruciale vaardigheden voor jongeren om hun financiële zelfstandigheid te verhogen en een stabiele financiële toekomst op te bouwen.

Financiële competenties

De belangrijkste financiële competenties zijn: in kaart brengen, verantwoord besteden, vooruitkijken, bewust kiezen en kennis bijhouden. Deze competenties helpen jongeren om financiële beslissingen te nemen, hun geld te beheren en een financiële toekomst op te bouwen.
Door deze competenties te ontwikkelen, kunnen jongeren hun financiële zelfstandigheid verhogen en een stabiele financiële toekomst opbouwen. Het is belangrijk om jongeren te leren over financieel gedrag om hen te helpen bij het maken van financiële beslissingen.

Wijze van aanpak

Het leren over financieel gedrag kan op verschillende manieren worden aangepakt. Een manier is door het gebruik van handelingsmodel

Het handelingsmodel is een didactisch raamwerk dat leerkrachten begeleidt bij het aanpassen van instructies aan de verschillende handelingsniveaus van leerlingen. Dit model helpt leerkrachten om instructies aan te passen aan de individuele behoeften van leerlingen.

len, zoals het basisbehoeften

In het onderwijs spelen basisbehoeften een cruciale rol bij het stimuleren van intrinsieke motivatie. Deze basisbehoeften zijn inherent aan elk individu en worden beschreven door de zelfdeterminatie theorie.

model, om jongeren te leren over financiële beslissingen te nemen. Een andere manier is door het gebruik van praktijkvoorbeelden, zoals het beheren van een budget, om jongeren te leren over financiële planning.

Door het gebruik van deze aanpakken, kunnen jongeren leren over financieel gedrag en hun financiële zelfstandigheid verhogen. Het is belangrijk om jongeren te leren over financieel gedrag om hen te helpen bij het maken van financiële beslissingen.

Conclusie

Financieel gedrag is een cruciale vaardigheid voor jongeren om hun financiële toekomst te bepalen. Door het leren over financieel gedrag, kunnen jongeren hun financiële zelfstandigheid verhogen en een stabiele financiële toekomst opbouwen. Het is belangrijk om jongeren te leren over financieel gedrag om hen te helpen bij het maken van financiële beslissingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties