Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Financieel gedrag | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Financieel gedrag

Financieel gedrag: een cruciale vaardigheid voor jongeren

Financieel gedrag is een belangrijke vaardigheid voor jongeren om hun financiële toekomst te bepalen. Het omvat het beheren van inkomsten, uitgaven en beslissingen over financiële producten. Door financieel gedrag te leren, kunnen jongeren hun financiële zelfstandigheid verhogen en een stabiele financiële toekomst opbouwen.

Leerdoelen voor financieel gedrag

Het Nibud heeft leerdoelen opgesteld voor jongeren van alle leeftijden om hun financiële competenties te ontwikkelen. Voor jongeren tussen de 15 en 17 jaar worden vier hoofdthema’s onderscheiden: inkomsten verwerven, geldzaken organiseren, verantwoord besteden en voorbereid zijn op onvoorziene gebeurtenissen.
Deze leerdoelen helpen jongeren om financiële beslissingen te nemen, hun geld te beheren en een financiële toekomst op te bouwen. Het zijn cruciale vaardigheden voor jongeren om hun financiële zelfstandigheid te verhogen en een stabiele financiële toekomst op te bouwen.

Financiële competenties

De belangrijkste financiële competenties zijn: in kaart brengen, verantwoord besteden, vooruitkijken, bewust kiezen en kennis bijhouden. Deze competenties helpen jongeren om financiële beslissingen te nemen, hun geld te beheren en een financiële toekomst op te bouwen.
Door deze competenties te ontwikkelen, kunnen jongeren hun financiële zelfstandigheid verhogen en een stabiele financiële toekomst opbouwen. Het is belangrijk om jongeren te leren over financieel gedrag om hen te helpen bij het maken van financiële beslissingen.

Wijze van aanpak

Het leren over financieel gedrag kan op verschillende manieren worden aangepakt. Een manier is door het gebruik van handelingsmodel

Het handelingsmodel is een didactisch raamwerk dat leerkrachten begeleidt bij het aanpassen van instructies aan de verschillende handelingsniveaus van leerlingen. Dit model helpt leerkrachten om instructies aan te passen aan de individuele behoeften van leerlingen.

len, zoals het basisbehoeften

In het onderwijs spelen basisbehoeften een cruciale rol bij het stimuleren van intrinsieke motivatie. Deze basisbehoeften zijn inherent aan elk individu en worden beschreven door de zelfdeterminatie theorie.

model, om jongeren te leren over financiële beslissingen te nemen. Een andere manier is door het gebruik van praktijkvoorbeelden, zoals het beheren van een budget, om jongeren te leren over financiële planning.

Door het gebruik van deze aanpakken, kunnen jongeren leren over financieel gedrag en hun financiële zelfstandigheid verhogen. Het is belangrijk om jongeren te leren over financieel gedrag om hen te helpen bij het maken van financiële beslissingen.

Conclusie

Financieel gedrag is een cruciale vaardigheid voor jongeren om hun financiële toekomst te bepalen. Door het leren over financieel gedrag, kunnen jongeren hun financiële zelfstandigheid verhogen en een stabiele financiële toekomst opbouwen. Het is belangrijk om jongeren te leren over financieel gedrag om hen te helpen bij het maken van financiële beslissingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties