Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Klasinrichting | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Klasinrichting

Klasinrichting: een effectieve leeromgeving

De klasinrichting is een cruciale factor bij het creëren van een effectieve leeromgeving. Een goed ingerichte klaslokaal draagt bij aan een positieve werksfeer en een optimale leerervaring voor alle leerlingen. Het is belangrijk om de klasinrichting zorgvuldig te plannen en te organiseren om een stimulerende omgeving te creëren.

Instructieruimte: het hart van de klas

In de instructieruimte staat de instructietafel centraal. Het is belangrijk om deze ruimte zo in te richten dat de leerlingen een goed zicht hebben op het (digi)bord en de instructeur. Een logische indeling van de instructieruimte helpt bij het creëren van een efficiënte lesgeving.

Materiaalruimte: een logische indeling

In de materiaalruimte wordt het leerlingenmateriaal opgeslagen en uitgestald. Het is belangrijk om deze ruimte zo in te richten dat het materiaal gemakkelijk toegankelijk is voor de leerlingen. Een logische indeling van de kasten en het materiaal helpt bij het voorkomen van verwarring en tijdverlies.

Loopruimte: een veilige en toegankelijke route

In de loopruimte wordt de route naar de materialen en de toilet bepaald. Het is belangrijk om deze route zo in te richten dat de leerlingen gemakkelijk en veilig kunnen bewegen. Leerlingen met concentratie- of gedragsproblemen moeten worden geplaatst op een plek waar zij niet worden afgeleid.

Plusklas en zorgklas: speciale behoeften

In een plusklas

of zorgklas

In het reguliere onderwijs worden zorgklassen ingericht om kinderen met een zorgvraag extra begeleiding te bieden. Deze klassen zijn bedoeld voor leerlingen die extra hulp nodig hebben bij het volgen van hun lessen.

hebben de leerlingen speciale behoeften. Het is belangrijk om de klasinrichting aan te passen aan deze behoeften om een optimale leerervaring te creëren. Dit kan worden gerealiseerd door het gebruik van speciale materialen en het inrichten van de klaslokaal op een manier die aansluit bij de behoeften van de leerlingen.

Schakelklas: een brug tussen theorie en praktijk

In een schakelklas

wordt de theorie in de praktijk gebracht. Het is belangrijk om de klasinrichting zo in te richten dat de leerlingen kunnen experimenteren en praktijkervaring opdoen. Een logische indeling van de materialen en het klaslokaal helpt bij het creëren van een stimulerende omgeving.

Classificeren: een manier om de klasinrichting te evalueren

Classificeren

Classificeren is een belangrijke concept in het onderwijs. Het gaat om het indelen van leerlingen op basis van hun kenmerken.

is een manier om de klasinrichting te evalueren en te verbeteren. Het is belangrijk om de klasinrichting regelmatig te evalueren om te zien of deze nog steeds aansluit bij de behoeften van de leerlingen. Dit kan worden gerealiseerd door het gebruik van enquêtes en het houden van gesprekken met de leerlingen en de docenten.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties