Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Nscct | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Nscct

NSCCT: een instrument voor opbrengstgericht onderwijs

NSCCT, Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test, is een instrument dat de leerpotentie van kinderen meet van groep 4 tot en met 8. Het test niet de kennis die op school wordt aangeleerd, maar de capaciteiten die de leerling van zichzelf heeft.
Door het gebruik van de NSCCT kunnen leerkrachten beter zicht krijgen op wat leerlingen mogelijk kunnen, worden onderpresteerders opgezocht en kan het onderwijs aanbod beter afgestemd worden op de leerlingen. Dit resulteert in een meer opbrengstgericht onderwijs.

Vier fases van de nSCCT

Bij het werken met de NSCCT worden vier fases doorlopen:
Fase 1: De leerkracht maakt een inschatting van het niveau van elke leerling.
Fase 2: De test wordt klassikaal afgenomen volgens een vaststaand protocol binnen een uur tijd en meestal in de eerste vier maanden van het schooljaar. Binnen 10 werkdagen worden de scores in de vorm van een leerpotentieelscore, van de kinderen opgestuurd.
Fase 3: Vergelijkingen maken met de inschatting van de leerkracht, de kennistoetsen en de NSCCT leveren interessante gegevens op van de leerlingen, waarmee een ontwikkelingsprofiel opgesteld kan worden. Ook kan de test gebruikt worden bij het opstellen van een schooladvies voor kinderen in groep 7 en 8.
Fase 4: De uitslag van de test helpt een school te werken aan opbrengst bewust onderwijs: de test is een instrument om het onderwijs nog beter te laten aansluiten op wat kinderen kunnen.

Voordelen van de nSCCT

De NSCCT biedt verschillende voordelen voor het onderwijs. Het helpt leerkrachten om een beter zicht te krijgen op de leerpotentie van leerlingen, waardoor zij een meer opbrengstgericht onderwijs kunnen bieden.
Bovendien kan de test helpen om onderpresteerders op te sporen en kan het onderwijs aanbod beter afgestemd worden op de leerlingen. Dit resulteert in een meer inclusief en rechtvaardig onderwijssysteem.
De NSCCT is een instrument dat helpt om het onderwijs te verbeteren en een meer opbrengstgericht onderwijs te bieden. Het is een waardevolle toevoeging aan het onderwijs.

Conclusie

In conclusie is de NSCCT een instrument dat helpt om het onderwijs te verbeteren en een meer opbrengstgericht onderwijs te bieden. Het is een waardevolle toevoeging aan het onderwijs.
Door het gebruik van de NSCCT kunnen leerkrachten en scholen werken aan een meer opbrengstgericht onderwijs, waardoor leerlingen een betere kans krijgen om hun volle potentieel te bereiken.
json [‘NT2

Het Nationaal Techniek Talen Twee (NT2) is een onderwijsconcept dat gericht is op het verbeteren van de technische vaardigheden van leerlingen.

‘, ‘nld

In het onderwijs speelt NLD een belangrijke rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Kinderen met NLD zijn vaak sterk in verbale vaardigheden, maar hebben moeite met het begrijpen van non-verbale informatie. Dit komt omdat hun hersenen zintuiglijke prikkels niet goed verwerken.

‘, ‘dcd

DCD is een aandoening die problemen veroorzaakt bij de motoriek en ruimtelijke oriëntatie. Het wordt ook wel dyspraxie genoemd, maar deze term wordt vaker gebruikt wanneer de problemen op oudere leeftijd ontstaan.

‘,’mcdd

Mcdd is een meervoudig complexe ontwikkelingsstoornis in het autistisch spectrum. Het wordt gekenmerkt door moeilijkheden bij het reguleren van emoties en gedachten. Kinderen met Mcdd hebben vaak moeite met het doorzien van sociale verhoudingen en kunnen snel in paniek raken bij kleine veranderingen.

‘, ‘wsns

WSNS, een afkorting voor Weer Samen Naar School, richt zich op het ondersteunen van kinderen met leer- en gedragsproblemen om hen zoveel mogelijk naar het reguliere basisonderwijs te laten gaan.

‘]

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties