Gerelateerde artikelen

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Nscct | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Nscct

NSCCT: een instrument voor opbrengstgericht onderwijs

NSCCT, Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test, is een instrument dat de leerpotentie van kinderen meet van groep 4 tot en met 8. Het test niet de kennis die op school wordt aangeleerd, maar de capaciteiten die de leerling van zichzelf heeft.
Door het gebruik van de NSCCT kunnen leerkrachten beter zicht krijgen op wat leerlingen mogelijk kunnen, worden onderpresteerders opgezocht en kan het onderwijs aanbod beter afgestemd worden op de leerlingen. Dit resulteert in een meer opbrengstgericht onderwijs.

Vier fases van de nSCCT

Bij het werken met de NSCCT worden vier fases doorlopen:
Fase 1: De leerkracht maakt een inschatting van het niveau van elke leerling.
Fase 2: De test wordt klassikaal afgenomen volgens een vaststaand protocol binnen een uur tijd en meestal in de eerste vier maanden van het schooljaar. Binnen 10 werkdagen worden de scores in de vorm van een leerpotentieelscore, van de kinderen opgestuurd.
Fase 3: Vergelijkingen maken met de inschatting van de leerkracht, de kennistoetsen en de NSCCT leveren interessante gegevens op van de leerlingen, waarmee een ontwikkelingsprofiel opgesteld kan worden. Ook kan de test gebruikt worden bij het opstellen van een schooladvies voor kinderen in groep 7 en 8.
Fase 4: De uitslag van de test helpt een school te werken aan opbrengst bewust onderwijs: de test is een instrument om het onderwijs nog beter te laten aansluiten op wat kinderen kunnen.

Voordelen van de nSCCT

De NSCCT biedt verschillende voordelen voor het onderwijs. Het helpt leerkrachten om een beter zicht te krijgen op de leerpotentie van leerlingen, waardoor zij een meer opbrengstgericht onderwijs kunnen bieden.
Bovendien kan de test helpen om onderpresteerders op te sporen en kan het onderwijs aanbod beter afgestemd worden op de leerlingen. Dit resulteert in een meer inclusief en rechtvaardig onderwijssysteem.
De NSCCT is een instrument dat helpt om het onderwijs te verbeteren en een meer opbrengstgericht onderwijs te bieden. Het is een waardevolle toevoeging aan het onderwijs.

Conclusie

In conclusie is de NSCCT een instrument dat helpt om het onderwijs te verbeteren en een meer opbrengstgericht onderwijs te bieden. Het is een waardevolle toevoeging aan het onderwijs.
Door het gebruik van de NSCCT kunnen leerkrachten en scholen werken aan een meer opbrengstgericht onderwijs, waardoor leerlingen een betere kans krijgen om hun volle potentieel te bereiken.
json [‘NT2

Het Nationaal Techniek Talen Twee (NT2) is een onderwijsconcept dat gericht is op het verbeteren van de technische vaardigheden van leerlingen.

‘, ‘nld

In het onderwijs speelt NLD een belangrijke rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Kinderen met NLD zijn vaak sterk in verbale vaardigheden, maar hebben moeite met het begrijpen van non-verbale informatie. Dit komt omdat hun hersenen zintuiglijke prikkels niet goed verwerken.

‘, ‘dcd

DCD is een aandoening die problemen veroorzaakt bij de motoriek en ruimtelijke oriëntatie. Het wordt ook wel dyspraxie genoemd, maar deze term wordt vaker gebruikt wanneer de problemen op oudere leeftijd ontstaan.

‘,’mcdd

Mcdd is een meervoudig complexe ontwikkelingsstoornis in het autistisch spectrum. Het wordt gekenmerkt door moeilijkheden bij het reguleren van emoties en gedachten. Kinderen met Mcdd hebben vaak moeite met het doorzien van sociale verhoudingen en kunnen snel in paniek raken bij kleine veranderingen.

‘, ‘wsns

WSNS, een afkorting voor Weer Samen Naar School, richt zich op het ondersteunen van kinderen met leer- en gedragsproblemen om hen zoveel mogelijk naar het reguliere basisonderwijs te laten gaan.

‘]

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties