Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Schoolplein - veilig plein | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Schoolplein – veilig plein

Schoolplein – een veilige leeromgeving

Het schoolplein is een cruciale plek waar kinderen sociale, fysieke, motorische en educatieve vaardigheden kunnen ontwikkelen. Scholen zijn verantwoordelijk voor de veiligheid

Veiligheid is een cruciale factor in het onderwijs. Het omvat niet alleen de fysieke veiligheid binnen de school, maar ook de sociale veiligheid van leerlingen.

op het schoolplein en moeten ervoor zorgen dat kinderen en jongeren zich er veilig voelen.

Een veilig schoolplein creëer je door ervoor te zorgen dat de speeltoestellen regelmatig worden geïnspecteerd en onderhouden. De speeltoestellen vallen onder het Warenwetbesluit Attractie – en Speeltoestellen (WAS). In deze wet staat een verwijzing naar de Europese normen voor speeltoestellen en bijbehorende valdempende ondergronden.

Veiligheidsbeleid op school

Elke school moet een veiligheidsbeleid hebben waarin staat hoe de school omgaat met onveilige situaties, meldingen, pesten en incidenten. Ouders kunnen hierin ook vinden wat de gedragsregels zijn voor leerlingen en hoe het toezicht op school en tijdens schoolactiviteiten is geregeld.
Het is belangrijk dat de taken van de pleinwacht helder zijn. Leraren die pleinwacht hebben, weten waar ze op moeten letten en hoe ze kinderen kunnen begeleiden. Om duidelijkheid te creëren kun je het schoolplein indelen in verschillende kleurenzones. De zones geven aan waar kinderen mogen rennen, voetballen, knikkeren of rustig kunnen rondhangen.

Brede school en leerplein

Het schoolplein is een belangrijke onderdeel van de brede school

De brede school is een innovatieve aanpak van onderwijs waarbij verschillende organisaties en instanties samenwerken om kinderen een breed scala aan leerervaringen te bieden. Het doel is om kinderen te laten groeien en te laten bloeien in een veilige en stimulerende omgeving.

. Het biedt kinderen de mogelijkheid om zich te ontwikkelen in een veilige en stimulerende omgeving. Het schoolplein is een plek waar kinderen kunnen leren, spelen en sociale vaardigheden kunnen ontwikkelen.

Het schoolklimaat

In een school wordt het klimaat bepaald door de interactie tussen leerlingen, leerkrachten en het schoolmanagement.

speelt een cruciale rol bij het creëren van een veilig schoolplein. Een positief schoolklimaat kan helpen bij het voorkomen van onveilige situaties en het creëren van een inclusieve leeromgeving.

Schoolplan en veiligheid

Het schoolplan

moet een veiligheidscomponent hebben. Dit betekent dat de school een plan heeft om onveilige situaties te voorkomen en te hanteren. Het schoolplan moet ook een procedure hebben voor het melden van onveilige situaties en het nemen van maatregelen.

Veiligheid is een belangrijke aspect van het schoolplan. Het schoolplan moet ervoor zorgen dat kinderen en jongeren zich veilig voelen op school en tijdens schoolactiviteiten.

Conclusie

Een veilig schoolplein is cruciaal voor de sociale, fysieke, motorische en educatieve ontwikkeling van kinderen. Scholen moeten ervoor zorgen dat kinderen en jongeren zich veilig voelen op school en tijdens schoolactiviteiten. Een veilig schoolplein creëer je door ervoor te zorgen dat de speeltoestellen regelmatig worden geïnspecteerd en onderhouden, een veiligheidsbeleid te hebben en het schoolplein in te delen in verschillende kleurenzones.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties