Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Selectief mutisme | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Selectief mutisme

Selectief mutisme in het onderwijs

Selectief mutisme is een stoornis die verwant is aan sociale fobie en angst. Het belangrijkste kenmerk is dat het kind in bepaalde sociale situaties niet praat, zoals op school of met de leerkracht, terwijl het kind wel thuis of met medeleerlingen praat.
Deze stoornis komt meestal tussen het derde en het vijfde levensjaar openbaar en komt vaker voor bij meisjes dan bij jongens. Het gevaar is dat het kind buiten de groep gaat vallen, omdat anderen het niet zo leuk vinden om met een stil kind te spelen.

Oorzaken en gevolgen van selectief mutisme

Kinderen met selectief mutisme hebben in 50% van de gevallen ook een sociale fobie. Van deze kinderen heeft 20 tot 30% ook separatieangst. Soms kunnen kinderen met selectief mutisme last hebben van dwanggedachten, dwanghandelingen of extreem perfectionisme.
Het is noodzakelijk dat kinderen met selectief mutisme worden behandeld. Hoe jonger de behandeling start, hoe beter het aanslaat. Het is belangrijk om de oorzaken en gevolgen van selectief mutisme te begrijpen om een effectieve behandeling te kunnen bieden.

Wijze van aanpak

De behandeling van selectief mutisme vereist een multidisciplinaire aanpak. Logopedisten, psychologen en leerkrachten moeten samenwerken om een effectieve behandeling te bieden. Het is belangrijk om het kind te laten weten dat het niet alleen staat en dat er hulp beschikbaar is.
Daarnaast kan de behandeling bestaan uit het aanleren van sociale vaardigheden, het verminderen van angst en het verbeteren van de communicatie tussen het kind en de leerkracht. Het is belangrijk om het kind te laten zien dat het kan praten en dat het gehoord wordt.

Conclusie

Selectief mutisme is een stoornis die aandacht en actie vereist. Door de oorzaken en gevolgen van selectief mutisme te begrijpen en gerichte maatregelen te nemen, dragen we bij aan een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.
json [‘taalontwikkeling

Taalontwikkeling is een essentiële vaardigheid voor kinderen om succesvol te zijn in hun onderwijsloopbaan. Het is de manier waarop kinderen woorden en zinnen leren begrijpen en gebruiken. Taal bestaat uit diverse grammaticale en communicatieve regels, en bij de taalverwerving krijgt een kind inzicht hoe je deze regels gebruikt.

sstoornis TOS” href=”https://tiponderwijs.nl/begrip/taalontwikkelingsstoornis-TOS/”>taalontwikkelingsstoornis TOS

Taalontwikkelingsstoornis tos is een complexe aandoening die de taalontwikkeling van leerlingen beïnvloedt. Het is een uitdaging voor het onderwijs om deze leerlingen te ondersteunen en hun taalvaardigheden te verbeteren.

‘, ‘autisme

Autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis die wordt gekenmerkt door blijvende tekorten in de sociale communicatie en interactie, alsmede beperkte, zich herhalende gedragspatronen, beperkte interesses en activiteiten.

‘, ’taalontwikkeling’, ‘logopedie

‘,’stotteren

Stotteren is een veelvoorkomende spraakstoornis die het vloeiend spreken belemmert. Het wordt gekenmerkt door herhalingen, verlengingen van klanken, lettergrepen of woorden en door aarzelingen of pauzes.

‘] kunnen helpen bij de diagnose en behandeling van selectief mutisme. Het is belangrijk om kinderen met selectief mutisme te laten weten dat er hulp beschikbaar is en dat ze niet alleen staan.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties