Gerelateerde artikelen

Psychomotorisch kindercoach: bewegen en leren

“School is een gevangenis en huiswerk is een taakstraf!” Dat riep mijn oudste zoon ooit, en die woorden bleven bij me. Als psychomotorisch kindercoach kijk ik daar nu anders naar. Hij zat nog op de basisschool en had moeite met lezen, spelling en het automatiseren bij...

Effectief gebruik van digitale leermiddelen in het onderwijs

Heb je een leuke app gezien om in de klas te gebruiken? Niet doen! Of in elk geval niet meteen… Het is zo verleidelijk, je ziet een app die je aanspreekt en je gaat er meteen mee aan de slag in de klas. Maar net zoals je niet meteen een nieuwe methode aanschaft omdat...

Online onderwijs: Advies voor ouders en leerlingen

Online onderwijs: Hoe adviseer je ouders als school bij deze keuze? Verhuizen, reizen of een tijdelijke baan van de (expat)ouders in het buitenland: dit zijn situaties waarin kinderen tijdelijk of definitief van school veranderen. Er kan gekozen worden voor een...

Goede voornemens voor een succesvol onderwijsjaar

Jouw goede voornemens als je in het onderwijs werkt De beste wensen, nog een gelukkig nieuwjaar en vergeet ook de stagiaire niet een mooie start van 2025 te wensen. Alle leerlingen en studenten keren terug na hun kerstvakantie en maken zich op voor een toetsperiode of...

Van zzp’er naar loondienst in het onderwijs

Is dit het juiste moment? Het leek een geweldige keuze: werken als zelfstandige in het onderwijs. Je genoot van de vrijheid om je eigen uren in te delen en projecten te kiezen die bij je passen. Maar na verloop van tijd kunnen de minder leuke kanten zich aandienen....

Dyslexie bij kinderen: Verder dan het onderwijs

Dyslexie heeft vaak een grotere impact dan alleen op het leren lezen en schrijven op school. De uitdagingen waarmee kinderen met dyslexie geconfronteerd worden, sijpelen door naar andere domeinen in hun leven, waaronder thuis, op de sportclub en in sociale kringen....

Werving en selectie in het onderwijs

De juiste medewerkers vinden voor het basisonderwijs is een uitdaging die zorgvuldigheid en toewijding vereist. Leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. In een tijd waarin het lerarentekort...

Conflicten oplossen in de klas

Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...

De taken van een onderwijsassistent

Beste lezer, in mijn vorige blog heb ik geschreven over de functie van onderwijsassistent en de verschillen qua niveau. In dit blog wil ik hier graag dieper ingaan op de taken van een onderwijsassistent en deze verschillen uiteenzetten.   Onderwijsassistent...

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Stotteren | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Stotteren

Stotteren in het onderwijs

Stotteren is een veelvoorkomende spraakstoornis die het vloeiend spreken belemmert. Het wordt gekenmerkt door herhalingen, verlengingen van klanken, lettergrepen of woorden en door aarzelingen of pauzes.
De samenwerking tussen hersenen, zenuwen en spieren verloopt bij stotteren niet optimaal. Als deze kenmerken langer dan drie maanden veelvuldig voorkomen en het vloeiend spreken wordt belemmerd, spreken we van stotteren.

Oorzaken van stotteren

Bij stotteren speelt erfelijkheid een belangrijke rol, samen met de omgevingsfactoren. Spanning en emoties hebben invloed op het stotteren. Daarnaast kan selectief mutisme

Selectief mutisme is een stoornis die verwant is aan sociale fobie en angst. Het belangrijkste kenmerk is dat het kind in bepaalde sociale situaties niet praat, zoals op school of met de leerkracht, terwijl het kind wel thuis of met medeleerlingen praat.

, logopedie

en taalontwikkelingsstoornis TOS

Taalontwikkelingsstoornis tos is een complexe aandoening die de taalontwikkeling van leerlingen beïnvloedt. Het is een uitdaging voor het onderwijs om deze leerlingen te ondersteunen en hun taalvaardigheden te verbeteren.

ook een rol spelen bij het ontstaan van stotteren.

Stotteren valt op zodra een kind meer gaat praten, meestal tussen de 2 en de 5 jaar. Ongeveer 5% van de kinderen stottert op die leeftijd. Een groot gedeelte hiervan (ongeveer 75%) gaat vanzelf over. Het herstelt vaker bij meisjes dan bij jongens. Daardoor zijn er op oudere leeftijd meer jongens die stotteren dan meisjes.

Gevolgen van stotteren

Stotteren kan leiden tot een laag zelfbeeld en minderwaardigheidsgevoelens. Het kan ook invloed hebben op de sociale interactie en de communicatie. Daarom is het essentieel om stotteren te herkennen en te behandelen.
Verborgen stotteren is het vermijden van moeilijke woorden door spreekangst en minderwaardigheidsgevoelens. Het kan een belangrijkere plaats innemen dan het merkbare stotteren. Doubleren

Doubleren is een educatieve maatregel waarbij een leerling de lesstof van dat schooljaar nog een keer doorloopt. Dit compacte proces helpt leerlingen om hun vaardigheden te verbeteren en hun kennis te consolideren.

en pesten

Pesten is een vorm van psychisch of fysiek mishandelen van een of meer leerlingen door een of meer klasgenoten. Het is belangrijk om pesten te herkennen en aan te pakken om een veilige en respectvolle leeromgeving te creëren.

kunnen ook een rol spelen bij het ontstaan van stotteren.

Wijze van aanpak

Een vroege interventie kan voorkomen dat het stotteren verergert. Het is belangrijk om naar een (stotter)therapeut of logopedist te gaan als het stotteren meer dan een half jaar aanhoudt. Training en begeleiding kunnen helpen om het stotteren te verminderen.

Conclusie

Stotteren vereist aandacht en actie. Door de oorzaken en gevolgen van stotteren te begrijpen en gerichte maatregelen te nemen, dragen we bij aan een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties