Gerelateerde artikelen
Leesplezier begint met autonomie!
Na de zomerrapporten gonst het op veel schoolpleinen van de vragen. Ouders horen dat hun leerling ‘te langzaam leest’ of dat er een boekje mag worden gelezen dat één niveau hoger ligt dan het behaalde AVI-niveau. Maar thuis zien ze iets anders gebeuren: het...
Maak van jezelf een luie leerkracht
Wij leerkrachten doen niets liever dan onze leerlingen helpen. We komen aan het eind van de dag met een goed gevoel thuis als we ons in de klas helemaal gegeven hebben aan de mooie taak om onze leerlingen weer een beetje vaardiger en slimmer te maken. Maar het put ons...
De talen van de liefde
Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...
Reflexen: invloed op het leren?!
Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...
Levendig leren, dé basis in de kleuterklas
“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt. Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...
De kracht van de 4G-methode in het onderwijs
Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...
Van adjunct naar directeurschap
Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...
Van knikken naar écht begrijpen; effectieve controle van begrip
Elke leerkracht krijgt ermee te maken: het controleren of leerlingen de stof echt begrijpen. Iedereen weet hoe belangrijk dit is, maar in de praktijk blijkt het niet altijd eenvoudig om dit op een effectieve manier toe te passen tijdens de rekenles. Hoe zorg je ervoor...
Wat is thematisch onderwijs?
Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...
Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid
In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Taakbeleid
Taakbeleid in het onderwijs
Het basismodel taakbeleid is een belangrijk concept in het onderwijs dat de basis vormt voor een eerlijke en transparante verdeling van taken en verantwoordelijkheden binnen een school. Het model biedt een structuur voor het bepalen van de werklast en taken van medewerkers en leidinggevenden.
is een belangrijke pijler van een succesvolle school. Het model biedt een structuur voor het verdelen van taken en het bepalen van verantwoordelijkheden. Door het gebruik van een basismodel taakbeleid kunnen scholen een efficiënte en effectieve manier van werken creëren.
Taakgericht werken
In het onderwijs is het cruciaal dat leerlingen zich focussen op de opdracht die zij krijgen en dat zij rustig en geconcentreerd aan die taak werken. Dit wordt taakgericht werken genoemd. Een goede leeromgeving met orde en rust is hierbij onmisbaar.
is een belangrijke aspect van taakbeleid. Het houdt in dat medewerkers worden ingezet op taken die aansluiten bij hun vaardigheden en interesses. Dit leidt tot een hogere motivatie en een betere kwaliteit van het werk.
Het overlegmodel taakbeleid is een belangrijke concept in het onderwijs dat de werkverdeling tussen leerkrachten en het schoolmanagement regelt. Het model is bedoeld om een eerlijke en transparante verdeling van taken te garanderen.
is een andere belangrijke pijler van een succesvolle school. Het model biedt een structuur voor het overleggen tussen medewerkers en het bepalen van verantwoordelijkheden. Door het gebruik van een overlegmodel taakbeleid kunnen scholen een efficiënte en effectieve manier van werken creëren.
Integraal personeelsbeleid (IPB)
Het werkverdelingsplan is een cruciaal onderdeel van het onderwijsproces. Het is een plan op schoolniveau dat beschrijft welke werkzaamheden binnen de school worden uitgevoerd en wie dat doet. Dit plan wordt opgesteld door de directie in samenspraak met het team, waarbij de meerderheid moet instemmen met de inhoud.
is een belangrijke pijler van een succesvolle school. Het plan biedt een structuur voor het verdelen van taken en het bepalen van verantwoordelijkheden. Door het gebruik van een werkverdelingsplan kunnen scholen een efficiënte en effectieve manier van werken creëren.
0 reacties