Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Vertrouwenspersoon | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Vertrouwenspersoon

De rol van de vertrouwenspersoon in het onderwijs

Een vertrouwenspersoon is een belangrijke schakel tussen leerlingen, ouders en het onderwijs personeel. Deze persoon biedt een luisterend oor en een veilige omgeving voor leerlingen om hun zorgen en problemen te delen.
Het takenpakket van de vertrouwenspersoon omvat het bieden van emotionele ondersteuning, het signaleren van problemen en het nemen van maatregelen om deze problemen op te lossen. De vertrouwenspersoon heeft een belangrijke rol in het creëren van een veilige en vertrouwelijke leeromgeving.

Wat doet een vertrouwenspersoon?

Een vertrouwenspersoon is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen die problemen ervaren op school. Deze persoon luistert naar de leerling en biedt emotionele ondersteuning. De vertrouwenspersoon heeft ook een preventieve functie in het voorkomen van problemen.
De vertrouwenspersoon garandeert vertrouwelijkheid en heeft een meldplicht als er strafbare feiten aan het licht komen. Het is belangrijk om te onthouden dat de vertrouwenspersoon geen vervanger is voor de leerkracht of het onderwijs personeel, maar eerder een aanvulling op de bestaande onderwijsstructuur.

Het belang van een vertrouwenspersoon

Het hebben van een vertrouwenspersoon op school is van groot belang voor de leerlingen. Het biedt een veilige en vertrouwelijke omgeving waar leerlingen hun problemen kunnen delen en emotionele ondersteuning kunnen krijgen.
De aanwezigheid van een vertrouwenspersoon kan ook bijdragen aan een betere leeromgeving. Leerlingen voelen zich veiliger en meer gesteund, wat kan leiden tot een betere leerprestatie en een hogere mate van zelfvertrouwen

Vertrouwen en zelfvertrouwen zijn twee belangrijke kwaliteiten die een rol spelen bij de ontwikkeling en het leren van kinderen. Het is cruciaal om deze kwaliteiten te begrijpen en te ontwikkelen bij kinderen om hen te helpen bij hun sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling.

.

Hoe werkt een vertrouwenspersoon?

Een vertrouwenspersoon werkt nauw samen met het onderwijs personeel en de leerlingen om een veilige en vertrouwelijke leeromgeving te creëren. Deze persoon heeft een duidelijke taakomschrijving en een meldplicht als er strafbare feiten aan het licht komen.
De vertrouwenspersoon heeft ook contact met andere instanties, zoals de leerkracht, de intern begeleider

De intern begeleider (IB-er) speelt een centrale rol in het onderwijs door leerlingenzorg en coördinatie te bieden. Hij/zij helpt leerkrachten en ouders bij het beantwoorden van vragen over kinderen en voert gesprekken met hen over het kind.

en de leerplichtambtenaar

De leerplichtambtenaar speelt een cruciale rol bij het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs. Zij hebben drie hoofdfuncties: het stimuleren van leerlingen om naar school te gaan, het beoordelen van vrijstellingen en het handhaven bij schoolverzuim.

, om ervoor te zorgen dat de leerling de juiste ondersteuning krijgt.

Conclusie

In conclusie is de vertrouwenspersoon een belangrijke schakel in het onderwijs. Deze persoon biedt een veilige en vertrouwelijke omgeving voor leerlingen om hun problemen te delen en emotionele ondersteuning te krijgen.
Het is belangrijk om te onthouden dat de vertrouwenspersoon geen vervanger is voor de leerkracht of het onderwijs personeel, maar eerder een aanvulling op de bestaande onderwijsstructuur. Door de vertrouwenspersoon te erkennen en te waarderen, kunnen we een betere leeromgeving creëren voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties