Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Welbevinden | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Welbevinden

Welbevinden in het onderwijs

Welbevinden is een cruciale voorwaarde voor kinderen om gezond en veilig op te kunnen groeien en te leren. Het is de mate waarin iemand zich tevreden voelt met zijn of haar leven en hoe iemand mentaal, sociaal en fysiek in het leven staat.
Alle aspecten van het leven spelen een rol bij het ervaren van welbevinden van een kind. Dit betekent dat voor emotionele aspecten, maar ook bijvoorbeeld de leefomstandigheden en de sociale vaardigheden het welbevinden van kinderen kunnen vergroten of verminderen.

Aspecten van welbevinden

Concreet kan je bij welbevinden aan de volgende aspecten denken: een positief gevoel en positief in het leven staan, geluk, eigenwaarde, voldoening, ontspannen zijn, een gevoel dat je ertoe doet, zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en energie, het ervaren van steun uit de omgeving en het goed weten omgaan met je eigen omgeving.
Een kind met een hoog welbevinden straalt innerlijke rust uit en kan genieten van dingen. Het is belangrijk om problemen met het welbevinden tijdig te signaleren. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door het meten en volgen van bovenstaande aspecten van welbevinden.

De rol van het onderwijs

Het onderwijs speelt een cruciale rol bij het creëren van een omgeving waarin kinderen zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Het hebben van een goed pedagogisch klimaat is hierdoor een basisvoorwaarde voor het welbevinden van kinderen.
Door het bieden van een veilige en steunende omgeving, kunnen kinderen hun basisbehoeften

In het onderwijs spelen basisbehoeften een cruciale rol bij het stimuleren van intrinsieke motivatie. Deze basisbehoeften zijn inherent aan elk individu en worden beschreven door de zelfdeterminatie theorie.

vervullen en hun welbevinden vergroten. Het is belangrijk om kinderen te laten zien dat ze ertoe doen en dat ze een positieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.

Positieve psychologie

Positieve psychologie

In het onderwijs wordt nog vaak sterk gefocust op tekorten van leerlingen, om daar vervolgens handelingsplannen voor te schrijven. De positieve psychologie stelt dat we op de verkeerde weg zijn als er teveel nadruk ligt op problematiseren en diagnosticeren.

kan helpen bij het creëren van een omgeving waarin kinderen zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Het is belangrijk om kinderen te laten zien dat ze ertoe doen en dat ze een positieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.

Door het toepassen van positieve psychologie in het onderwijs, kunnen kinderen hun welbevinden vergroten en hun zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen ontwikkelen.

Conclusie

Welbevinden is een cruciale voorwaarde voor kinderen om gezond en veilig op te kunnen groeien en te leren. Het is belangrijk om problemen met het welbevinden tijdig te signaleren en om kinderen te laten zien dat ze ertoe doen en dat ze een positieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.
Door het bieden van een veilige en steunende omgeving en het toepassen van positieve psychologie, kunnen kinderen hun welbevinden vergroten en hun zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen ontwikkelen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties