Gerelateerde artikelen

Van presteren naar leren

Met plezier werken aan voeding, beweging en mentale gezondheid Waarom zouden we kiezen tussen leren of plezier, als het ook samen kan? Vanuit Foodies & Family zien wij dat het beide kan: van presteren naar leren! Onze drie pijlers: voeding, beweging en mentale...

Investeren in sociaal-emotionele competenties

‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...

Invallen in het basisonderwijs: kansen en uitdagingen

Stel je eens voor: je wordt ’s ochtends gebeld door een school die dringend een leerkracht nodig heeft. Een collega is ziek, er staat een klas zonder juf of meester, en jij mag inspringen.Sommige vinden dit leuk en zien het als een kans om verschil te maken. Voor...

Leesplezier begint met autonomie!

Na de zomerrapporten gonst het op veel schoolpleinen van de vragen. Ouders horen dat hun leerling ‘te langzaam leest’ of dat er een boekje mag worden gelezen dat één niveau hoger ligt dan het behaalde AVI-niveau. Maar thuis zien ze iets anders gebeuren: het...

Maak van jezelf een luie leerkracht

Wij leerkrachten doen niets liever dan onze leerlingen helpen. We komen aan het eind van de dag met een goed gevoel thuis als we ons in de klas helemaal gegeven hebben aan de mooie taak om onze leerlingen weer een beetje vaardiger en slimmer te maken. Maar het put ons...

De talen van de liefde

Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Levendig leren, dé basis in de kleuterklas

“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt.   Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Van adjunct naar directeurschap

Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Zelfdeterminatie theorie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Zelfdeterminatie theorie

Zelfdeterminatie theorie: een krachtig hulpmiddel voor gemotiveerd leren

Zelfdeterminatie theorie is een belangrijke theorie in de psychologie die zich richt op de motivatie van individuen. Deze theorie is ontwikkeld door Deci en Ryan en is gebaseerd op het idee dat mensen gemotiveerd zijn om te leren en te groeien wanneer zij autonomie, competentie en sociale verbondenheid ervaren.
Intrinsieke motivatie

Intrinsieke motivatie is een cruciale factor in het leerproces. Het is de motivatie die van binnenuit komt en daarmee is het de motor van het leren. Goede leraren weten de intrinsieke motivatie van leerlingen op gang te brengen.

is een belangrijke component van de zelfdeterminatie theorie. Dit type motivatie komt van binnenuit en is gebaseerd op de interesse en het plezier dat iemand heeft in een activiteit. Extrinsieke motivatie daarentegen is gebaseerd op externe prikkels zoals beloningen of straffen.

Volgens de zelfdeterminatie theorie kunnen docenten de intrinsieke motivatie van leerlingen verhogen door te zorgen voor drie psychologische basisbehoeften

In de zelfdeterminatietheorie spelen drie psychologische basisbehoeften een cruciale rol bij het motiveren van leerlingen. Deze basisbehoeften zijn relatie, competentie en autonomie.

: autonomie, gevoel van competentie en relatie. Autonomie geeft leerlingen de vrijheid om eigen keuzes te maken en hun eigen leerproces te sturen. Gevoel van competentie geeft leerlingen het vertrouwen dat zij kunnen leren en groeien. Relatie geeft leerlingen een gevoel van verbondenheid met hun omgeving en anderen.

Het belang van zelfdeterminatie theorie in het onderwijs

Zelfdeterminatie theorie is van groot belang in het onderwijs omdat het helpt om leerlingen gemotiveerd te houden en hun leerprestaties te verbeteren. Wanneer leerlingen autonomie, competentie en relatie ervaren, zijn zij meer gemotiveerd om te leren en te groeien.
Daarnaast helpt de zelfdeterminatie theorie docenten om een positief klimaat in de klas te creëren. Wanneer leerlingen zich vrij voelen om vragen te stellen en fouten te maken, zijn zij meer gemotiveerd om te leren en te groeien.

Wijze van aanpak

Om de zelfdeterminatie theorie in de praktijk te brengen, kunnen docenten verschillende strategieën gebruiken. Een belangrijke strategie is het bieden van keuzemogelijkheden aan leerlingen. Dit geeft leerlingen de autonomie om eigen keuzes te maken en hun eigen leerproces te sturen.
Daarnaast kunnen docenten ook het gevoel van competentie verhogen door leerlingen feedback te geven op hun prestaties. Dit helpt leerlingen om hun eigen kunnen te evalueren en hun leerproces te sturen.
Tot slot kunnen docenten ook het gevoel van relatie verhogen door een positief klimaat in de klas te creëren. Dit helpt leerlingen om zich verbonden te voelen met hun omgeving en anderen.

Conclusie

Zelfdeterminatie theorie is een belangrijke theorie in de psychologie die zich richt op de motivatie van individuen. Door de zelfdeterminatie theorie in de praktijk te brengen, kunnen docenten de intrinsieke motivatie van leerlingen verhogen en hun leerprestaties verbeteren.
Door autonomie, competentie en relatie te bieden, kunnen docenten een positief klimaat in de klas creëren en leerlingen gemotiveerd houden om te leren en te groeien.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties