Gerelateerde artikelen

Van presteren naar leren

Met plezier werken aan voeding, beweging en mentale gezondheid Waarom zouden we kiezen tussen leren of plezier, als het ook samen kan? Vanuit Foodies & Family zien wij dat het beide kan: van presteren naar leren! Onze drie pijlers: voeding, beweging en mentale...

Investeren in sociaal-emotionele competenties

‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...

Invallen in het basisonderwijs: kansen en uitdagingen

Stel je eens voor: je wordt ’s ochtends gebeld door een school die dringend een leerkracht nodig heeft. Een collega is ziek, er staat een klas zonder juf of meester, en jij mag inspringen.Sommige vinden dit leuk en zien het als een kans om verschil te maken. Voor...

Leesplezier begint met autonomie!

Na de zomerrapporten gonst het op veel schoolpleinen van de vragen. Ouders horen dat hun leerling ‘te langzaam leest’ of dat er een boekje mag worden gelezen dat één niveau hoger ligt dan het behaalde AVI-niveau. Maar thuis zien ze iets anders gebeuren: het...

Maak van jezelf een luie leerkracht

Wij leerkrachten doen niets liever dan onze leerlingen helpen. We komen aan het eind van de dag met een goed gevoel thuis als we ons in de klas helemaal gegeven hebben aan de mooie taak om onze leerlingen weer een beetje vaardiger en slimmer te maken. Maar het put ons...

De talen van de liefde

Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Levendig leren, dé basis in de kleuterklas

“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt.   Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Van adjunct naar directeurschap

Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Zorgplan | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Zorgplan

Zorgplan – onderwijs voor iedereen

In het onderwijs speelt het zorgplan een cruciale rol bij het bieden van passende onderwijskansen aan alle leerlingen. Het zorgplan is een document dat afspraken maakt over de manier waarop zorgleerlingen opgevangen worden. Hierin staat beschreven hoe de basisscholen omgaan met zorgleerlingen en welke dingen zij doen om professionele hulp te geven aan deze kinderen.
Het zorgplan is onderdeel van de zorgstructuur

De zorgstructuur binnen een school is een samenhangend geheel van voorzieningen en procedures die erop gericht zijn om de zorgleerlingen optimaal te laten profiteren van het zorgaanbod.

binnen het samenwerkingsverband. Het bevat criteria voor verwijzing naar het Speciaal (basis) onderwijs en de procedure die gevolgd wordt. Ook wordt hierin beschreven hoe het budget voor extra ondersteuning verdeeld wordt. Het doel van het plan is dat leerlingen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.

Zorgstructuur en handelingsplan

Binnen de zorgstructuur wordt gebruikgemaakt van een handelingsplan

In een handelingsplan worden concrete doelstellingen beschreven voor een leerling met leer- en/of gedragsproblemen. Het plan beschrijft hoe deze doelstellingen behaald kunnen worden en wie erbij betrokken zijn.

om de onderwijskansen van zorgleerlingen te verbeteren. Het handelingsplan is een belangrijk instrument om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Het plan bevat concrete doelstellingen en acties om de onderwijskansen van zorgleerlingen te verbeteren.

Het handelingsplan wordt opgesteld in samenwerking met de leerlingen, ouders, docenten en andere betrokkenen. Het plan wordt regelmatig geëvalueerd en aangepast om ervoor te zorgen dat het zorgplan aansluit bij de behoeften van de leerlingen.

Onderwijs voor iedereen

Het zorgplan is gericht op het bieden van passende onderwijskansen aan alle leerlingen. Het plan erkent dat elke leerling uniek is en dat er verschillende behoeften zijn. Het doel is om een inclusieve leeromgeving te creëren waar alle leerlingen zich thuis voelen.
Het zorgplan wordt gebruikt om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en om de onderwijskansen van zorgleerlingen te verbeteren. Het plan is een belangrijk instrument om de doelstellingen van Passend onderwijs te realiseren.

Wettelijke verplichtingen

De wettelijke verplichtingen voor het zorgplan staan vermeld in artikel 18a WPO en artikel 17a WVO. Het zorgplan moet voldoen aan deze wettelijke verplichtingen om ervoor te zorgen dat de leerlingen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.
Het zorgplan is een dynamisch document dat regelmatig wordt geëvalueerd en aangepast. Het plan wordt gebruikt om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en om de onderwijskansen van zorgleerlingen te verbeteren.

Conclusie

Het zorgplan is een belangrijk instrument om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en om de onderwijskansen van zorgleerlingen te verbeteren. Het plan erkent dat elke leerling uniek is en dat er verschillende behoeften zijn. Het doel is om een inclusieve leeromgeving te creëren waar alle leerlingen zich thuis voelen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties