Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

De kracht van formatief toetsen

Formatief toetsen Het onderwijssysteem in Nederland is ingericht met toetsen. Hiermee wordt de ontwikkeling van de leerling of student vastgelegd of deze de kennis en vaardigheden over een lange of korte periode beheerst. In dit blog gaan we in op formatief toetsen....

Burn-out in het onderwijs: omgaan met stress en werkdruk

Uitdagingen van een burn-out in het onderwijs Burn-out in het onderwijs is een veelvoorkomend probleem, waarbij leraren vaak overweldigd worden door stress en werkdruk. Het is belangrijk om de tekenen en symptomen van burn-out te herkennen, zodat er tijdig maatregelen...

Zes tips om werkdruk in het onderwijs aan te pakken

Omgaan met werkdruk Wat is nou werkdruk in het onderwijs en hoe ga je er mee om? De één gaat goed op de werkdruk van lijstjes en taken die hem te doen staat. De ander heeft genoeg aan de enige taak van de dag en zij gaat minder makkelijk door op druk. Ik heb het over...

10 tips om ouderbetrokkenheid te vergroten

Inleiding Ouders spelen een cruciale rol in de educatie van hun kinderen en hun betrokkenheid vergroten kan een grote impact hebben op hun succes. Wil je als school meer ouderbetrokkenheid creëren, maar weet je niet waar te beginnen? Geen zorgen, we hebben 10 concrete...

Spelend leren: betekenisvol onderwijs voor kinderen?

Betekenisvol en beredeneerd onderwijs in een rijke leeromgeving! Het onderwijs aan het jonge kind is een prachtig vak! Het wordt nog mooier als we het zó betekenisvol maken, dat een kind een hoge betrokkenheid laat zien en spelenderwijs aan het leren en ontwikkelen...

Tutoring toepassen binnen de school

Leerwinst door tutoring in scholen, met focus op leesvaardigheid Tutoring is als interventie opgenomen in de NPO menukaart en houdt in dat leerlingen van elkaar leren. Binnen de interventie treedt één leerling op als tutor en de ander als tutee, dat willen zeggen dat...

Bewegend leren: wat zijn de voordelen?

De voordelen van bewegend en spelend leren op school Als je aan een willekeurig kind vraagt: ´wat zou je nu liever doen: spelen of aan het huiswerk zitten?´, zal dat kind hoogstwaarschijnlijk kiezen voor het eerste. Heel lang werd spelen afgedaan als een pure...

Ondersteuning voor startende leerkrachten

Tools voor scholen met startende leraren: OCW en VO-raad. Ondersteuning van beginnende leerkrachten kan op verschillende manieren. De ondersteuningsmogelijkheden voor scholen die één of meerdere beginnende leerkrachten hebben worden in dit artikel toegelicht. Het...

De weg van de professionele ontwikkeling van leraren

De strijd van theorie versus praktijk in het onderwijs Wat is nou de weg van een professionele ontwikkeling van een leraar. Wat heb ik moeten zwoegen op het tentamen over leertheorieën. Ik begreep maar niet waarom ik moest leren over Vygotski en Skinner. Waar had ik...

De voordelen en valkuilen van het zij-instroomtraject

Een duik in het zij-instroomtraject Het lerarentekort is een welbekend probleem waar we op lange termijn nog niet de ultieme oplossing voor hebben gevonden, maar waar we met het zij-instroomtraject een poging wagen. In deze blog worden enkele voordelen en valkuilen...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Assertief worden: tips om assertief les te geven

Help, hoe ga ik met de klas om?

Assertief lesgeven, hoe doe je dat? Iedereen die voor de klas staat, heeft het weleens meegemaakt, die ene schreeuw waar
sommige kinderen enorm van schrikken, maar wel met het resultaat dat de kinderen
eindelijk luisteren, nou ja even dan.

Een structurele oplossing is het natuurlijk niet, dat weten wij ook wel, duh.

Maar wat kan je doen wanneer jouw gereedschapskist leeg is en je alleen de schreeuw nog
hebt? Je komt elke dag doodmoe thuis en vraagt jezelf af waarom lesgeven ook alweer zo leuk is.
Het is belangrijk om te onthouden dat je niet de enige bent. Ik durf wel te zeggen dat alle
leerkrachten dit tenminste één keer meemaken.

Hoe komt dit?!

De grote van de klassen

In een gemiddelde klas zitten tussen de 30 en 35 leerlingen. Daar is de ruimte niet op
berekend met het praktische gevolg dat een plofkip meer ruimte heeft op een vierkante
meter dan een leerling. De plofklas. Kinderen hebben simpelweg niet de mogelijkheid om
zich even terug te trekken van een ander kind dat als zeer lastig wordt ervaren. De
voortdurende kleine veelvuldige aanvaringen maken de sfeer in de klas zeer onrustig. Je
moet als leerkracht van goeden huize komen om de klas als groep te laten functioneren.

Inclusie

Het zusje van passend onderwijs in een nieuw jasje. Hoewel ik zeker achter het idee hiervan
sta, ontbreekt elk concreet plan. De definitie van inclusie;
“In het onderwijs streven scholen ernaar om een inclusieve (leeromgeving aan te bieden
waarin elke leerling optimaal kan ontwikkelen, ongeacht geslacht, leeftijd, inzetbaarheid,
competenties, lichamelijke beperking.”

Prachtig. Maar hoe dan? 30 leerlingen waarvan er (nu al) bijvoorbeeld 5 op een of andere
manier hulp nodig hebben. Vergeet niet, er staat nog steeds maar 1 leerkracht voor de klas,
namelijk jij. Wanneer je geluk hebt, is er wel een vorm van ondersteuning.

Lerarentekort

De olifant in de porseleinkast. Het bestaat echt. De ondersteuning die je (misschien) krijgt
bij het vormgeven van de inclusie vervalt zodra een leerkracht ziek is en het vervalt
helemaal zodra de collega langdurig ziek is. Al of niet bevoegd voor de klas is al niet eens
meer een eis. Er moet iemand voor de klas staan anders moeten de kinderen naar huis. Uit
diverse hoeken wordt aangegeven dat het lerarentekort zich wel oplost wanneer de
salarissen conform de opleiding en verantwoordelijkheid is. Ik geloof dat niet. De salarissen
zijn nu op een mooi niveau. Wat er wel nodig is, is een minister die doorpakt.

Taakuren

Alsof je al niet genoeg op je bord hebt liggen. Naast het lesgeven en het voorbereiden
daarvan, heb je vele gesprekken met samenwerkingsverbanden over Piet,Jan en Klaas.
Heb je elke 6 weken gesprekken met bezorgde ouders. Schrijf je handelingsplannen en
evaluaties daarop. Tenminste 2 keer per jaar is er een rapport en hier moeten dan natuurlijk
ook weer gesprekken over gevoerd worden. Je neemt toetsen af en die moeten natuurlijk
ook weer geëvalueerd worden zodat je onderwijs goed afgestemd is op de diverse
leerlingen.

Vervolgens moet je ook je taakuren vol maken. Je bent bezig met allerlei
commissies. Je bent je bijvoorbeeld aan het oriënteren op een nieuwe rekenmethode.
Daarnaast het organiseren van bijvoorbeeld kerst, het schoolreisje, en carnaval. Daarnaast
heb je dan ook de teamvergaderingen, de bouwvergaderingen o ja en natuurlijk de
studiedagen. Het organiseren van ouders voor een uitje naar de kinderboerderij, noem maar
op. Je hebt als leerkracht niet altijd de keus om zomaar iets niet te doen. Binnen een school en
het bestuur worden lijnen uitgezet die je moet volgen.

Doodmoe

Van alles wat je moet doen. Van het wakker liggen en piekeren over die ene leerling die niet
goed kan meekomen. Maar ook van het gevecht dat je elke dag voor je gevoel voert om de
klas iets te leren.

Oplossing?

Word assertief. Je kan niet alles en geef dat toe. Pak de ruimte die je hebt om bepaalde
dingen gewoon niet te doen. Vraag hulp aan je collega’s, je zult verrast zijn wat ze voor je
willen doen. Je bent geen slechte leerkracht wanneer iets niet lukt. Je bent geen slechte leerkracht
wanneer je niet het hele weekend op Pinterest aan het zoeken bent. Vul je gereedschapskist
met humor, liefde en ruimte voor jezelf, en een spiegel. Spiegel het gedrag van de
leerlingen. Praat erover. Sla eens een lesje over en ga een keer extra buiten spelen. Geef
jezelf en daardoor ook de kinderen lucht. We hebben het mooiste beroep van de wereld.

Socials

Wanneer ik iets voor je kan betekenen neem dan via de onderstaande link contact met mij
op. Ik help je graag.

Vera Hofste-Stramrood

 

Over Tip

Wil jij meer blogs lezen? Zie Tiponderwijs.

Wil jij meer weten wat wij als organisatie doen? Zie Tiponderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Vera Hofste-Stramrood
Op: 16 januari 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *