Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Naam auteur: Tip onderwijs

Inhoudsopgave

6.

Doodmoe

Gerelateerde artikelen

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Een sterke start voor het nieuwe schooljaar

De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...

Vitaliteit in het onderwijs

Het stimuleren van vitaliteit in het onderwijs Tijdens mijn afstudeerstage in 2023 gaf 92% van de kinderen in groep 8 aan dat hun hoofd vol tot extreem vol zit en dat ze veel drukte ervaren. (enquete groep 8, maart 2023) De kinderen vertelden dat ze een constante...

Effectieve technieken voor de kleuterklas

Alle kleuters actief in de kring: praktische tips Een kleuterklas, groep 0/1, met bijna 30 enthousiaste leerlingen. Instructies geven in een grote kring, dat werkte naarmate de groep groter werd niet goed meer. Al snel ging ik over naar het werken met kleine kringen...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Les ideeën voor het basisonderwijs

Les ideeën voor het afsluiten van het schooljaar en om mee te starten Het einde schooljaar is in zicht en dat betekent afronden met je groep en team. In dit blog geef ik een aantal leuke les ideeën in het basisonderwijs mee die in je voorbereiding voor het nieuwe...

Basisschool startgesprekken voor relatieopbouw en betrokkenheid

Het is belangrijk om het nieuwe schooljaar straks goed met ouders te starten. Inmiddels zijn veel scholen een zogenaamd startgesprek met ouders gewend. Soms met de leerling erbij, vaak nog zonder. Maar hoe voer je nu een startgesprek? En wanneer is die effectief? Na...

Pedagogisch leiderschap: essentiële strategieën voor een fijne klas

‘Het geheim’ van een fijne klas Wanneer ik terugblik op mijn carrière als leerkracht tot nu toe, dan is HET GEHEIM van een fijne klas volgens mij dat je jezelf, je leerlingen en de lesstof goed kent. Verder is de regel ‘Zeg wat je doet en doe wat je zegt’ ook een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Assertief worden: tips om assertief les te geven

Help, hoe ga ik met de klas om?

Assertief lesgeven, hoe doe je dat? Iedereen die voor de klas staat, heeft het weleens meegemaakt, die ene schreeuw waar
sommige kinderen enorm van schrikken, maar wel met het resultaat dat de kinderen
eindelijk luisteren, nou ja even dan.

Een structurele oplossing is het natuurlijk niet, dat weten wij ook wel, duh.

Maar wat kan je doen wanneer jouw gereedschapskist leeg is en je alleen de schreeuw nog
hebt? Je komt elke dag doodmoe thuis en vraagt jezelf af waarom lesgeven ook alweer zo leuk is.
Het is belangrijk om te onthouden dat je niet de enige bent. Ik durf wel te zeggen dat alle
leerkrachten dit tenminste één keer meemaken.

Hoe komt dit?!

De grote van de klassen

In een gemiddelde klas zitten tussen de 30 en 35 leerlingen. Daar is de ruimte niet op
berekend met het praktische gevolg dat een plofkip meer ruimte heeft op een vierkante
meter dan een leerling. De plofklas. Kinderen hebben simpelweg niet de mogelijkheid om
zich even terug te trekken van een ander kind dat als zeer lastig wordt ervaren. De
voortdurende kleine veelvuldige aanvaringen maken de sfeer in de klas zeer onrustig. Je
moet als leerkracht van goeden huize komen om de klas als groep te laten functioneren.

Inclusie

Het zusje van passend onderwijs in een nieuw jasje. Hoewel ik zeker achter het idee hiervan
sta, ontbreekt elk concreet plan. De definitie van inclusie;
“In het onderwijs streven scholen ernaar om een inclusieve (leeromgeving aan te bieden
waarin elke leerling optimaal kan ontwikkelen, ongeacht geslacht, leeftijd, inzetbaarheid,
competenties, lichamelijke beperking.”

Prachtig. Maar hoe dan? 30 leerlingen waarvan er (nu al) bijvoorbeeld 5 op een of andere
manier hulp nodig hebben. Vergeet niet, er staat nog steeds maar 1 leerkracht voor de klas,
namelijk jij. Wanneer je geluk hebt, is er wel een vorm van ondersteuning.

Lerarentekort

De olifant in de porseleinkast. Het bestaat echt. De ondersteuning die je (misschien) krijgt
bij het vormgeven van de inclusie vervalt zodra een leerkracht ziek is en het vervalt
helemaal zodra de collega langdurig ziek is. Al of niet bevoegd voor de klas is al niet eens
meer een eis. Er moet iemand voor de klas staan anders moeten de kinderen naar huis. Uit
diverse hoeken wordt aangegeven dat het lerarentekort zich wel oplost wanneer de
salarissen conform de opleiding en verantwoordelijkheid is. Ik geloof dat niet. De salarissen
zijn nu op een mooi niveau. Wat er wel nodig is, is een minister die doorpakt.

Taakuren

Alsof je al niet genoeg op je bord hebt liggen. Naast het lesgeven en het voorbereiden
daarvan, heb je vele gesprekken met samenwerkingsverbanden over Piet,Jan en Klaas.
Heb je elke 6 weken gesprekken met bezorgde ouders. Schrijf je handelingsplannen en
evaluaties daarop. Tenminste 2 keer per jaar is er een rapport en hier moeten dan natuurlijk
ook weer gesprekken over gevoerd worden. Je neemt toetsen af en die moeten natuurlijk
ook weer geëvalueerd worden zodat je onderwijs goed afgestemd is op de diverse
leerlingen.

Vervolgens moet je ook je taakuren vol maken. Je bent bezig met allerlei
commissies. Je bent je bijvoorbeeld aan het oriënteren op een nieuwe rekenmethode.
Daarnaast het organiseren van bijvoorbeeld kerst, het schoolreisje, en carnaval. Daarnaast
heb je dan ook de teamvergaderingen, de bouwvergaderingen o ja en natuurlijk de
studiedagen. Het organiseren van ouders voor een uitje naar de kinderboerderij, noem maar
op. Je hebt als leerkracht niet altijd de keus om zomaar iets niet te doen. Binnen een school en
het bestuur worden lijnen uitgezet die je moet volgen.

Doodmoe

Van alles wat je moet doen. Van het wakker liggen en piekeren over die ene leerling die niet
goed kan meekomen. Maar ook van het gevecht dat je elke dag voor je gevoel voert om de
klas iets te leren.

Oplossing?

Word assertief. Je kan niet alles en geef dat toe. Pak de ruimte die je hebt om bepaalde
dingen gewoon niet te doen. Vraag hulp aan je collega’s, je zult verrast zijn wat ze voor je
willen doen. Je bent geen slechte leerkracht wanneer iets niet lukt. Je bent geen slechte leerkracht
wanneer je niet het hele weekend op Pinterest aan het zoeken bent. Vul je gereedschapskist
met humor, liefde en ruimte voor jezelf, en een spiegel. Spiegel het gedrag van de
leerlingen. Praat erover. Sla eens een lesje over en ga een keer extra buiten spelen. Geef
jezelf en daardoor ook de kinderen lucht. We hebben het mooiste beroep van de wereld.

Socials

Wanneer ik iets voor je kan betekenen neem dan via de onderstaande link contact met mij
op. Ik help je graag.

Vera Hofste-Stramrood

 

Over Tip

Wil jij meer blogs lezen? Zie Tiponderwijs.

Wil jij meer weten wat wij als organisatie doen? Zie Tiponderwijs.

Meer weten over ?

Klik hier en lees het verhaal van Tip onderwijs.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Vera Hofste-Stramrood
Op: 16 januari 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *