Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Van presteren naar leren
Met plezier werken aan voeding, beweging en mentale gezondheid Waarom zouden we kiezen tussen leren of plezier, als het ook samen kan? Vanuit Foodies & Family zien wij dat het beide kan: van presteren naar leren! Onze drie pijlers: voeding, beweging en mentale...
De talen van de liefde
Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...
Levendig leren, dé basis in de kleuterklas
“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt. Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...
Wat is thematisch onderwijs?
Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...
Thematisch werken in de basisschool, niets nieuws onder de zon?
Wat is thematisch werken? In dit artikel kan je over een stukje geschiedenis lezen. Wat is er veranderd in de loop van de jaren? Gaan we zien dat er niets is achterhaald? Bouwen we voort op een bekend thema? Wat komen we nu in de praktijk tegen en waarom is thematisch...
Differentiëren in het daltononderwijs
Iedere leerling op zijn eigen manier laten groeien Eén van de mooiste en meest uitdagende onderdelen van het daltononderwijs is dat leerlingen verantwoordelijkheid krijgen over hun eigen leerproces. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook echt werkt voor ieder kind? Want...
Ecologische Pedagogiek
Waarom de ecologische pedagoog meer weg heeft van Pocahontas dan van een onderwijskundige Ken je dat gevoel? Dat je als docent denkt: "Waarom luisteren ze niet gewoon?" en de kinderen op hun beurt denken: "Waarom luisteren zij nooit naar ons?" Welkom in het leven van...
Daltononderwijs: Onderwijs voor iedereen!
Als je ooit een kijkje hebt genomen op een Daltonschool, is het je vast opgevallen dat leerlingen leren om zelf de regie te nemen over hun leerproces. Tijdens de taakuren werken ze zelfstandig aan hun eigen taken en maken ze hierin bewuste keuzes, met de taak als...
Unitonderwijs
Sinds augustus 2021 maak ik deel uit van een basisschoolteam dat werkt met unitonderwijs. Bij dit onderwijsconcept leren leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus samen in één leeromgeving. Mijn eerste kennismaking met het unitonderwijs vond plaats in het...
Natuurschool zijn; hoe geef jij dat concreet handen & voeten?
Deze brede vraag werd mij gesteld en hoe mooi is het dat ik deze vraag kan beantwoorden op basis van mijn eigen ervaring als kleuterjuf bij Natuurschool (in ontwikkeling) De Wegwijzer te Serooskerke. Elke school is anders, en toch hebben natuurscholen iets...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Wereldburgerschap in de klas: de 17 werelddoelen als basis
Inhoudsopgave
Wereldburgerschap in de klas met de 17 werelddoelen
Door te werken aan wereldburgerschap, breng je de wereld in je klas en je klas in de wereld. Als ervaren leerkrachten en pedagogen zien we een groeiende nieuwsgierigheid en bezorgdheid onder kinderen over wereldwijde kwesties. Kinderen willen begrijpen wat er in de wereld gebeurt, van klimaatverandering tot ongelijkheid en mensenrechten. Het lespakket Goals2030 gaat over de 17 werelddoelen, en is ontwikkeld voor de kinderen uit de groepen 7 en 8 (PO). Goals2030 is ontstaan uit de wens om kinderen niet alleen bewust te maken van maatschappelijke thema’s, maar ook om hen actief te betrekken bij het bedenken van oplossingen en het nadenken over hun rol in het creëren van een rechtvaardige, duurzame wereld. Meer informatie over dit lesmateriaal, vind je onder het kopje auteurs.
Twee jaar geleden gaf het ministerie van OCW de opdracht om kerndoelen voor burgerschap te ontwikkelen. Burgerschapsvorming draagt bij aan het voorbereiden van leerlingen op de samenleving. Dat vraagt om een doelmatige aanpak, maar in de praktijk zoeken scholen naar een structureel aanbod. De school is een plek waar leerlingen op een veilige manier hun burgerschapsvaardigheden met elkaar kunnen oefenen. Leerkrachten vinden het belangrijk om leerlingen voor te bereiden op de samenleving. Een structureel aanbod vormgeven, doelgericht werken en grip krijgen op opbrengsten is nog een flinke uitdaging. Scholen zijn wettelijk verplicht aandacht te besteden aan burgerschapsonderwijs
17 werelddoelen

Een duurzame toekomst voor Iedereen
In een tijdperk waarin kinderen zich steeds bewuster worden van de wereld om hen heen, is het belangrijk om onderwijs te bieden waarin kinderen betrokken worden bij maatschappelijke thema’s. De 17 werelddoelen zijn hier heel geschikt voor. In 2015 ondertekenden 193 wereldleiders van de Verenigde Naties 17 werelddoelen, ook wel Sustainable Development Goals (SDGs) genoemd. Deze werelddoelen lopen tot 2030. Vrijwel elk land heeft deze doelen ondertekend, ook Nederland. De kern van deze werelddoelen is een einde te maken aan extreme armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering. Het is een mooi initiatief dat laat zien dat we met z’n allen verantwoordelijk zijn voor de aarde. Goals2030 is een innovatief educatief programma dat kinderen in groep 7/8 op een creatieve manier in contact brengt met de 17 werelddoelen.
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Pauline en Bea Bisseling?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties