Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Naam auteur: Tip onderwijs

Inhoudsopgave

4.

Inzicht

Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

Ouderparticipatie bij het multidisciplinair overleg (MDO)

Waarom? Vraag jij je wel eens af waarom je na een zorggesprek met ouders soms zo’n onvoldaan gevoel hebt? Dat je je afvraagt waarom ouders zo weinig input hadden of dat je het gevoel hebt dat je langs elkaar heen praatte? In het onderwijs zijn we als professionals...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

21e-eeuwse vaardigheden in het klaslokaal

21e-eeuwse vaardigheden in het basisonderwijs Als basisschooldocenten staan we voor de uitdaging om onze leerlingen voor te bereiden op een wereld die voortdurend verandert. In de 21e eeuw zijn traditionele vaardigheden niet langer voldoende. We moeten onze focus...

Het belang van een professionele leergemeenschap

Het belang van een professionele leergemeenschap voor basisschooldocenten Wat is nou een professionele leergemeenschap? In het dynamische landschap van het basisonderwijs is de rol van docenten van onschatbare waarde. Het bevorderen van een cultuur van voortdurend...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals?

Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het werkgeluk van onze professionals en waarom is krachtig en planmatig kwaliteitsbeleid in het onderwijs hierin van essentieel belang? Onderwijskwaliteit is geen statisch iets, het is continu in beweging en het vraagt om visie, zicht op de context, om overzicht, inzicht en uitzicht en om samen planmatig en cyclisch bijstellen en route bepalen.

 

Visie en context

Iedere school heeft een schoolvisie. Meestal staat deze beschreven in je schoolgids en het geeft zicht op de identiteit van je school. Daarnaast is een visie op onderwijskwaliteit belangrijk, omdat deze laat zien wat jullie als school waardevol vinden. Dit biedt richting voor jullie leiderschap. Sta hier met je team bij stil; het is geen directiebeslissing alleen. Voer samen de dialoog hierover. Betrek ouders, kinderen, bestuur en partners hierbij. Vergelijk jullie visie met die van het schoolbestuur. Kijk waar ze elkaar versterken en waar jullie eigen keuzes maken.

De context van je school geeft je een beeld van je leerlingen en hun onderwijsbehoeftes, van de gezinnen waar de kinderen deel van zijn, waar ze wonen, van de professionals in je team en van je partners. We weten immers allemaal, de ene school is de andere niet en deze informatie geeft je zicht op het kader van je school.

 

Overzicht

Overzicht houdt in dat je helder hebt hoe het ervoor staat op jouw school. Kijk kritisch naar de verschillende aspecten die je kwaliteit maken tot wat hij is. Hiervoor is het waarderingskader een krachtig instrument, en de vier hieraan gekoppelde elementaire vragen, geven de bedoeling van je onderwijs mooi weer;

– Voelen de kinderen en voelt je team zich veilig?
– Krijgen de kinderen goed les?
– Leren de kinderen genoeg?
– Wordt er gestuurd om onderwijskwaliteit?

 

Inzicht

Inzicht in de waarde van je overzicht ontstaat wanneer je je kritisch de maat gaat nemen. Ga samen onderzoeken wat er goed gaat, wat er beter kan en wat er beter moet. Dat woord SAMEN is hierin essentieel. Geef je team, de ouders, de kinderen (!), je bestuur en partners een rol in die meting, hun kritische blik geeft je een bak aan informatie over je school. Neem jezelf kritisch de maat. Wat gaat er goed? Wat kan er beter? En wat moet er beter? Het waarderingskader is hier een mooi compleet middel en schooleigen ambities verdiepen en scherpen je zicht.

 

Uitzicht 

Wanneer je inzicht hebt in de onderwijskwaliteit in jouw school, kun je gaan bepalen wat er te doen is. Waar ga je mee aan de slag, welke ambities en doelen stel je en hoe ga je hieraan werken. Maar ook, waar zijn we trots op en hoe dragen we dit uit. Kunnen we hiermee wellicht van waarde zijn in een andere school?

 

Werkgeluk

Stevens leerde het ons al, “ieder mens is gebouwd om zichzelf te ontwikkelen en heeft daarvoor een natuurlijke behoefte aan relatie, competentie en autonomie”. Geloof in eigen kunnen en aan de slag gaan met zaken die ertoe doen, ontstaan wanneer je helder hebt waar je van waarde kunt zijn. Je pakt als professional in je school die autonomie wanneer je leidinggevende je laat merken dat jij een belangrijke rol hebt in die schoolontwikkeling. En dat vraagt om “relationeel vertrouwen”.

Vertrouwen in en zicht op je competenties, vertrouwen dat we allemaal weten waar we naar toe werken, vertrouwen dat we eerlijk en kritisch kunnen zijn naar elkaar en investeren in de onderlinge relatie; “ik weet wie je bent en wat jij kunt”.

Door als team, samen verantwoordelijkheid te nemen en planmatig en cyclisch je onderwijskwaliteit te meten, bij te stellen, kritisch waarderen en je successen te vieren, verhoogt het werkgeluk in je team.

En een gelukkig team is het meest belangrijkste ingrediënt voor het realiseren van hoge onderwijskwaliteit!

Judith Ueberbach

Directeur Bs de Groenling en Taalschool Panningen

Meer weten over Tip onderwijs?

Klik hier en lees het verhaal van Tip onderwijs.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Judith Ueberbach Bosch
Op: 10 september 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *