Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Conflicten oplossen in de klas
Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...
De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling
Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...
Burgerschapsonderwijs in de klas
Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...
Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs
Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...
De toekomst van het onderwijs
Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...
Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs
Kwantiteit versus kwaliteit? De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...
Onderwijstalent in een succesvolle school
Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...
Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas
Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...
Het versterken van de basisondersteuning
Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...
Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes
Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs
Inhoudsopgave
Inleiding
Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je onderwijsprofessionals! In dit artikel gaan we verder in op het onderwerp professionalisering.
Verbeteren betekent voor ons bouwen aan een collectieve kracht van ons onderwijsteam op school om succes te tonen, niet in alleen in resultaten, maar ook in werken aan waardering voor het leren en het leven.
De kwaliteit van het onderwijs is geen subjectieve inschatting, maar staat duidelijk gedefinieerd in onze ambities en het waarderingskader van inspectie is hierin een waardevolle graadmeter. Het is dus van belang om dit helder voor ogen te hebben, want als je weet waar je staat en waar je voor gaat, geeft dit een helder beeld van wat er dient te gebeuren.
Voldoende presteren vinden wij bij ons op school dus niet goed genoeg. Wij gaan voor continue verbetering en werken aan schooleigen ambities passend bij onze context. Het onderwijsproces, de onderwijsresultaten en de veiligheid en het schoolklimaat zijn het werkveld van ons als team en wordt middels co-creatie planmatig en cyclisch geanalyseerd en beoordeeld. Hier wordt data gewogen en begrip aan toegekend en de kwaliteit wordt gerealiseerd en geborgd.
Dit inzicht in de kwaliteit van ons onderwijs en de ontwikkelpunten die we als school te nemen hebben, geeft ons als school inzicht en overzicht en leidt tot een doelgerichte verbetering van onze onderwijskwaliteit
Het schoolteam als sleutel tot succes.
Het pedagogisch, organisatorisch en didactisch handelen van onze onderwijsprofessionals, is hierin de sleutel tot succes en verdient dan ook de optimale aandacht in het optimaliseren van dit handelen. Derhalve hanteren wij een HRM beleid waarin iedere professional zich gehoord en gekend voelt en waarin eenieder optimaal tot ontwikkeling kan komen. De informatie uit de ontwikkelgesprekken en de persoonlijke ontwikkelplannen die hieruit vloeien, gekoppeld aan de doelen die we hebben als school, leidt tot een scholingsplan dat gericht is op het verhogen en versterken van onze onderwijskwaliteit en draagt hiermee bij aan de ontwikkeling van de kinderen in onze scholen.
Van overzicht naar inzicht naar uitzicht
Waar het gaat om het bewaken en bevorderen van kwaliteit, staan overzicht, inzicht en uitzicht centraal. Een goed functionerend stelsel van kwaliteitszorg en personeelsmanagement, leidt tot zicht op eigen kwaliteit en relevante verbetermaatregelen.
Overzicht
Overzicht gaat over het, op basis van de beschikbare data, zichtbaar en inzichtelijk maken van het resultaat van de onderwijsprocessen, de onderwijsresultaten en de veiligheid en schoolklimaat. Ook de context van de school, met hierin kenmerken van de schoolpopulatie, de leerlingen, de wijk, het team wat er werkzaam is en de situatie van de school, dient in beeld te zijn.
Daarnaast zijn er de individuele ontwikkelwensen van de teamleden. Welke ambities en ontwikkelpunten zijn er, vanuit de cyclische ontwikkel- en POP gesprekken, opgehaald. Waar ligt de ontwikkelbehoefte van het individu en het collectief. Tijdens de jaarlijkse individuele ontwikkelgesprekken staat dit centraal. We hebben helder gemaakt wat we verwachten van een onderwijsprofessional op onze school. En middels een gesprek vanuit een waarderende grondhouding onderzoeken we samen wat succesmomenten waren, welke waarden hieraan ten grondslag liggen en we kijken naar de toekomst, waar wenst men over 2 jaar te staan en wat is de eerste stap hier naar toe. Op deze wijze wordt helder wat persoonlijke ambities zijn en knelpunten komen op natuurlijke wijze boven tafel.
Inzicht
Inzicht gaat over de vaardigheden om de vastgelegde resultaten te kunnen interpreteren en op waarde te kunnen schatten. Dit speelt op ieder niveau binnen de organisatie. De leerkracht heeft vanuit de schoolanalyse en groepsanalyse een overzicht over zijn of haar gegevens van de groep. Middels deze analyse worden er interventies gekoppeld op leerling- en/of groepsniveau. Het MT heeft overzicht en inzicht dat nodig is om beleidsbeslissingen op schoolniveau te kunnen nemen en op het niveau van de stichting hebben zowel de medewerkers van de afdeling onderwijskwaliteit als het CVB overzicht en inzicht om de gegevens als stuurinformatie voor beleid te kunnen gebruiken.
Dit inzicht mbt ambities en verbeteronderwerpen, gekoppeld aan het overzicht van scholingsbehoeftes en ontwikkelwensen, geeft inzicht in de in te zetten scholing en professionalisering.
Uitzicht
Op basis van de analyse van de beschikbare gegevens, kan op ieder niveau in de organisatie gestreefd worden naar nóg meer kwaliteit. Waar overzicht en inzicht vooral terugblikken, kijkt uitzicht nadrukkelijk vooruit en staan de schoolnormen en eigen ambities van onze school centraal.
De scholing of professionalisering die we nastreven, draagt bij aan de kwaliteitsontwikkeling van de school. Wanneer we de ontwikkeldoelen van de school, het team en het individu helder in kaart brengen en met elkaar verbinden, kunnen we gericht sturen op het realiseren van de gestelde doelen.
Cyclisch, systematisch en planmatig leiding geven aan kwaliteit.
Nascholing en professionalisering is een continu proces van ambities stellen, plan bepalen, de dialoog voeren en middels co-reflectie komen tot verbetering
Wanneer je als schoolleider je team actief betrekt in de schoolontwikkeling en de ambities die gesteld worden, leidt dit tot een gedragen kwaliteitsvisie en de wens om te ontwikkelen is hier onderdeel van.
Wanneer (school) ambities helder zijn, en persoonlijke ontwikkelbehoeftes in kaart zijn gebracht, zal een kwaliteitsgerichte dialoog meer helderheid verschaffen in de te nemen stappen. Hierin zijn veiligheid en relationeel vertrouwen uitgangspunt om feedback en ontwikkelbehoefte van iemand al dan niet te koppelen aan schoolambities en ontwikkelplannen.
Relationeel vertrouwen
Vertrouwen is een aanjager van schoolontwikkeling. ‘Relationeel vertrouwen’ tussen professionals en leerlingen, professionals met ouders, met elkaar en alle betrokkenen met jou als leidinggevende heeft een positieve invloed op schoolontwikkeling en daarmee het leren van leerlingen. Vertrouwen tussen de betrokkenen is de sociale lijm die invloed heeft op het onderwijs en het welzijn van leerlingen (Bryk en Schneider, 2013). Vertrouwen betekent niet ‘elkaar met rust laten’. Sterker nog, vertrouwen zonder controle is naïef! Je werkt met elkaar, leert van elkaar en houdt elkaar binnen de gestelde koers.(Mentink 2013)
Respect, persoonlijk contact (individuele verbinding), vakbekwaamheid en persoonlijke integriteit zijn bepalend voor het ‘relationeel vertrouwen’ wat leeft in de school.
Co-reflectie
Wanneer er een koppeling tussen scholingsbehoefte en ontwikkelbehoefte gemaakt kan worden, dienen de financiële consequenties in kaart te worden gebracht en inzichtelijk te worden gemaakt of dit een rendabele investering is die je als school willen maken. Past de uitgave bij de kwaliteitsimpuls die we ermee willen realiseren?
In samenspraak met het team, HRM en de hoofd financiën stemmen we bovenstaande af en koppelen we het terug aan het team en daarna aan de PMR.
Door op deze wijze het scholingsbeleid van onze onderwijsprofessionals te koppelen aan onze onderwijskwaliteit, zal de kans van doelrealisatie groter en van langdurigere impact zijn en op die manier leiden tot een opwaartse lijn in onze kwaliteitsontwikkeling.
Judith Bosch
September 2024
Meer weten over Judith Bosch?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
0 reacties