Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Investeren in sociaal-emotionele competenties
‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...
Reflexen: invloed op het leren?!
Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...
Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid
In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...
Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen
Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...
Ervaringen met de docentenopleiding
Onderwijs in het onderwijs Mijn eerste blog heeft een kritische toon, maar dit is wat mij nu het meeste opvalt. Iedereen heeft wel een juf of meester die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Misschien omdat ze je leerden rekenen met snoepjes, of omdat ze je...
Kinderboeken komen tot leven
Wat plezier en betrokkenheid met elkaar te maken hebben Welkom bij mijn eerste blog voor Tip Onderwijs. Ik voel me vereerd om een stuk te mogen schrijven over mijn grootste passie in het leven: kinderboeken, op mijn twee kinderen na dan! Ik ontwerp lespakketten rondom...
Begrijpen als basis
Hoe écht luisteren leidt tot betere relaties, inclusie en onderwijs “Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training....
Basisvaardigheden: het belang van bewegen en spelen
Dagelijks zie ik het in mijn praktijk. Kinderen die school niet (meer) leuk vinden. Bij de kleuters was het nog wel leuk, daar mochten we spelen. Tijdens de intake in mijn praktijk geef ik het kind spelenderwijs een opdracht waarbij er een antwoord wordt gegeven op de...
Waarom nascholing meer oplevert dan het kost – juist nu
Sorry, geen tijd voor groei Een paar jaar geleden stond ik zelf nog voor groep 5. Toen ik de cursus ‘Gedragsbeïnvloeding in de groep’ tegenkwam, was ik meteen enthousiast. Ik zag het al voor me: concrete tools om mijn groep beter aan te sturen, nieuwe invalshoeken...
Een spiegeldynamiek in het team
Wat als je team zich gedraagt als de leerlingen? Tijdens een teamvergadering op een basisschool viel het de directeur op: sommige leerkrachten zaten op hun telefoon, anderen kwamen te laat, en de energie in de ruimte voelde onrustig. Teamleden klaagden over...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs
Inhoudsopgave
Inleiding
Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je onderwijsprofessionals! In dit artikel gaan we verder in op het onderwerp professionalisering.
Verbeteren betekent voor ons bouwen aan een collectieve kracht van ons onderwijsteam op school om succes te tonen, niet in alleen in resultaten, maar ook in werken aan waardering voor het leren en het leven.
De kwaliteit van het onderwijs is geen subjectieve inschatting, maar staat duidelijk gedefinieerd in onze ambities en het waarderingskader van inspectie is hierin een waardevolle graadmeter. Het is dus van belang om dit helder voor ogen te hebben, want als je weet waar je staat en waar je voor gaat, geeft dit een helder beeld van wat er dient te gebeuren.
Voldoende presteren vinden wij bij ons op school dus niet goed genoeg. Wij gaan voor continue verbetering en werken aan schooleigen ambities passend bij onze context. Het onderwijsproces, de onderwijsresultaten en de veiligheid en het schoolklimaat zijn het werkveld van ons als team en wordt middels co-creatie planmatig en cyclisch geanalyseerd en beoordeeld. Hier wordt data gewogen en begrip aan toegekend en de kwaliteit wordt gerealiseerd en geborgd.
Dit inzicht in de kwaliteit van ons onderwijs en de ontwikkelpunten die we als school te nemen hebben, geeft ons als school inzicht en overzicht en leidt tot een doelgerichte verbetering van onze onderwijskwaliteit
Het schoolteam als sleutel tot succes.
Het pedagogisch, organisatorisch en didactisch handelen van onze onderwijsprofessionals, is hierin de sleutel tot succes en verdient dan ook de optimale aandacht in het optimaliseren van dit handelen. Derhalve hanteren wij een HRM beleid waarin iedere professional zich gehoord en gekend voelt en waarin eenieder optimaal tot ontwikkeling kan komen. De informatie uit de ontwikkelgesprekken en de persoonlijke ontwikkelplannen die hieruit vloeien, gekoppeld aan de doelen die we hebben als school, leidt tot een scholingsplan dat gericht is op het verhogen en versterken van onze onderwijskwaliteit en draagt hiermee bij aan de ontwikkeling van de kinderen in onze scholen.
Van overzicht naar inzicht naar uitzicht
Waar het gaat om het bewaken en bevorderen van kwaliteit, staan overzicht, inzicht en uitzicht centraal. Een goed functionerend stelsel van kwaliteitszorg en personeelsmanagement, leidt tot zicht op eigen kwaliteit en relevante verbetermaatregelen.
Overzicht
Overzicht gaat over het, op basis van de beschikbare data, zichtbaar en inzichtelijk maken van het resultaat van de onderwijsprocessen, de onderwijsresultaten en de veiligheid en schoolklimaat. Ook de context van de school, met hierin kenmerken van de schoolpopulatie, de leerlingen, de wijk, het team wat er werkzaam is en de situatie van de school, dient in beeld te zijn.
Daarnaast zijn er de individuele ontwikkelwensen van de teamleden. Welke ambities en ontwikkelpunten zijn er, vanuit de cyclische ontwikkel- en POP gesprekken, opgehaald. Waar ligt de ontwikkelbehoefte van het individu en het collectief. Tijdens de jaarlijkse individuele ontwikkelgesprekken staat dit centraal. We hebben helder gemaakt wat we verwachten van een onderwijsprofessional op onze school. En middels een gesprek vanuit een waarderende grondhouding onderzoeken we samen wat succesmomenten waren, welke waarden hieraan ten grondslag liggen en we kijken naar de toekomst, waar wenst men over 2 jaar te staan en wat is de eerste stap hier naar toe. Op deze wijze wordt helder wat persoonlijke ambities zijn en knelpunten komen op natuurlijke wijze boven tafel.
Inzicht
Inzicht gaat over de vaardigheden om de vastgelegde resultaten te kunnen interpreteren en op waarde te kunnen schatten. Dit speelt op ieder niveau binnen de organisatie. De leerkracht heeft vanuit de schoolanalyse en groepsanalyse een overzicht over zijn of haar gegevens van de groep. Middels deze analyse worden er interventies gekoppeld op leerling- en/of groepsniveau. Het MT heeft overzicht en inzicht dat nodig is om beleidsbeslissingen op schoolniveau te kunnen nemen en op het niveau van de stichting hebben zowel de medewerkers van de afdeling onderwijskwaliteit als het CVB overzicht en inzicht om de gegevens als stuurinformatie voor beleid te kunnen gebruiken.
Dit inzicht mbt ambities en verbeteronderwerpen, gekoppeld aan het overzicht van scholingsbehoeftes en ontwikkelwensen, geeft inzicht in de in te zetten scholing en professionalisering.
Uitzicht
Op basis van de analyse van de beschikbare gegevens, kan op ieder niveau in de organisatie gestreefd worden naar nóg meer kwaliteit. Waar overzicht en inzicht vooral terugblikken, kijkt uitzicht nadrukkelijk vooruit en staan de schoolnormen en eigen ambities van onze school centraal.
De scholing of professionalisering die we nastreven, draagt bij aan de kwaliteitsontwikkeling van de school. Wanneer we de ontwikkeldoelen van de school, het team en het individu helder in kaart brengen en met elkaar verbinden, kunnen we gericht sturen op het realiseren van de gestelde doelen.
Cyclisch, systematisch en planmatig leiding geven aan kwaliteit.
Nascholing en professionalisering is een continu proces van ambities stellen, plan bepalen, de dialoog voeren en middels co-reflectie komen tot verbetering
Wanneer je als schoolleider je team actief betrekt in de schoolontwikkeling en de ambities die gesteld worden, leidt dit tot een gedragen kwaliteitsvisie en de wens om te ontwikkelen is hier onderdeel van.
Wanneer (school) ambities helder zijn, en persoonlijke ontwikkelbehoeftes in kaart zijn gebracht, zal een kwaliteitsgerichte dialoog meer helderheid verschaffen in de te nemen stappen. Hierin zijn veiligheid en relationeel vertrouwen uitgangspunt om feedback en ontwikkelbehoefte van iemand al dan niet te koppelen aan schoolambities en ontwikkelplannen.
Relationeel vertrouwen
Vertrouwen is een aanjager van schoolontwikkeling. ‘Relationeel vertrouwen’ tussen professionals en leerlingen, professionals met ouders, met elkaar en alle betrokkenen met jou als leidinggevende heeft een positieve invloed op schoolontwikkeling en daarmee het leren van leerlingen. Vertrouwen tussen de betrokkenen is de sociale lijm die invloed heeft op het onderwijs en het welzijn van leerlingen (Bryk en Schneider, 2013). Vertrouwen betekent niet ‘elkaar met rust laten’. Sterker nog, vertrouwen zonder controle is naïef! Je werkt met elkaar, leert van elkaar en houdt elkaar binnen de gestelde koers.(Mentink 2013)
Respect, persoonlijk contact (individuele verbinding), vakbekwaamheid en persoonlijke integriteit zijn bepalend voor het ‘relationeel vertrouwen’ wat leeft in de school.
Co-reflectie
Wanneer er een koppeling tussen scholingsbehoefte en ontwikkelbehoefte gemaakt kan worden, dienen de financiële consequenties in kaart te worden gebracht en inzichtelijk te worden gemaakt of dit een rendabele investering is die je als school willen maken. Past de uitgave bij de kwaliteitsimpuls die we ermee willen realiseren?
In samenspraak met het team, HRM en de hoofd financiën stemmen we bovenstaande af en koppelen we het terug aan het team en daarna aan de PMR.
Door op deze wijze het scholingsbeleid van onze onderwijsprofessionals te koppelen aan onze onderwijskwaliteit, zal de kans van doelrealisatie groter en van langdurigere impact zijn en op die manier leiden tot een opwaartse lijn in onze kwaliteitsontwikkeling.
Judith Bosch
September 2024
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Judith Bosch?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

0 reacties