Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: 360 graden feedback | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: 360 graden feedback

360 graden feedback in het onderwijs

360 graden feedback verzamelt feedback van verschillende bronnen om een volledig beeld te krijgen van iemands prestaties. Dit helpt om een eerlijke en gelijke beoordeling te maken.
In het onderwijs gebruikt men 360 graden feedback om leerlingen een breed beeld van hun prestaties te geven. Het combineert de mening van de leerkracht, medeleerlingen en de leerling zelf. Dit stimuleert zelfreflectie en helpt leerlingen om hun sterke en zwakke punten te identificeren.

 

Hoe werkt 360 graden feedback?

Bij 360 graden feedback worden verschillende bronnen geraadpleegd, zoals de leerkracht, medeleerlingen en de leerling zelf. Dit helpt om een breed beeld te krijgen van de prestaties van de leerling. De leerkracht kan een beoordeling geven op basis van de leerdoelen, medeleerlingen kunnen feedback geven op basis van hun observaties en de leerling zelf kan een zelfbeoordeling maken.

Zelfbeoordeling is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun eigen leerproces te evalueren en te verbeteren. Het helpt leerlingen om reflectief te zijn over hun eigen handelen en een kritische houding te ontwikkelen. Deze vorm van feedback is ook bekend als multi-source feedback. De organisatiepsychologie past deze term toe in verschillende contexten, zoals in het bedrijfsleven en in het onderwijs.

Voordelen

Multi-source feedback heeft verschillende voordelen. Het helpt bij het maken van een eerlijke en gelijke beoordeling doordat het meningen van verschillende bronnen combineert. Het stimuleert ook zelfreflectie en helpt leerlingen om hun sterke en zwakke punten te identificeren. Bovendien helpt 360 graden feedback om de leerkracht te ondersteunen bij het beoordelen van leerlingen. Het geeft de leerkracht een breed beeld van de prestaties van de leerling en helpt om een eerlijke en gelijke beoordeling te maken.

Wijze van aanpak

Om multi-source feedback effectief te maken, is het belangrijk om een goede aanpak te hebben. Dit kan worden gedaan door het gebruiken van een observatieformulier, waarop de leerkracht en medeleerlingen hun observaties en beoordelingen kunnen noteren.

Een observatieformulier is een belangrijk hulpmiddel bij het observeren van leerlingen. Het formulier helpt leerkrachten om een systematische en gestructureerde observatie uit te voeren. Observeren is het aandachtig waarnemen van een persoon en beschrijven wat je ziet.

Daarnaast is het belangrijk om de leerling zelf te betrekken bij het proces van deze feedback. Dit kan worden bereikt door de leerling zelf zijn of haar prestaties te laten beoordelen via zelfevaluatie.

Conclusie

Multi-source feedback is een waardevolle vorm van feedback in het onderwijs. Het helpt om een eerlijke en gelijke beoordeling te maken en stimuleert zelfreflectie bij leerlingen. Door het gebruiken van 360 graden feedback, kunnen leerlingen een breed beeld krijgen van hun prestaties en kunnen zij hun sterke en zwakke punten identificeren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

 

 

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties