Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Kunstonderwijs | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Kunstonderwijs

Kunstonderwijs: een breed spectrum aan kunstvormen

Kunstonderwijs is een vorm van onderwijs dat zich richt op de beeldende kunst, muziek, theater, dans, film, literatuur, poëzie en architectuur. Het omvat een breed spectrum aan kunstvormen, van traditionele tot actuele en toegepaste vormen.
Het kunstonderwijs heeft als doel om leerlingen te laten kennismaken met de verschillende kunstvormen en hen te laten ontwikkelen tot creatieve en kritische denkers. Het is een vorm van algemeen vormend onderwijs dat leerlingen helpt bij het ontwikkelen van hun artistieke en creatieve vaardigheden.

Kerndoelen en eindtermen

De kerndoelen en eindtermen voor het kunstonderwijs zijn formeel vastgelegd. Voor het basisonderwijs zijn de kerndoelen gericht op de kunstzinnige oriëntatie, terwijl voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs de kerndoelen zijn gericht op kunst en cultuur. Voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs zijn de eindtermen gericht op de kunstvakken, zoals CKV, kunst algemeen, muziek, beeldende kunst en vormgeving, theater en dans.

Drie aspecten van kunstonderwijs

Het kunstonderwijs kent drie aspecten: productie, receptie en reflectie. De productieaspect richt zich op het zelf produceren of uitvoeren van kunst, waarbij leerlingen artistieke technieken en expressievormen leren beheersen en een creatief proces doorlopen. De receptieaspect richt zich op het ervaren van kunstobjecten en producties, terwijl de reflectieaspect richt zich op het nadenken over eigen werk en kunstervaring, en over de betekenis van kunst.
Door deze drie aspecten te combineren, leren leerlingen kennis en inzicht op over kunst en ontwikkelen zij een esthetisch oordeel en een open houding ten aanzien van kunst en kunstenaars.

Voordelen van kunstonderwijs

Het kunstonderwijs biedt verschillende voordelen voor leerlingen. Het helpt hen bij het ontwikkelen van hun creativiteit, hun kritische denkvermogen en hun vermogen om complexe problemen op te lossen. Bovendien helpt het kunstonderwijs leerlingen bij het ontwikkelen van hun sociale en culturele vaardigheden.
Daarnaast biedt het kunstonderwijs leerlingen de mogelijkheid om hun artistieke en creatieve vaardigheden te ontwikkelen en om hun eigen identiteit en expressie te vinden. Het kunstonderwijs is een belangrijke component van een breed en evenwichtig onderwijs.

Maakonderwijs, beroepsonderwijs en vrijeschoolonderwijs

Het kunstonderwijs is een belangrijke component van verschillende vormen van onderwijs, zoals maakonderwijs

Maakonderwijs is een innovatieve onderwijsvorm waarbij leerlingen leren door experimenteren en doen, waarbij kunstonderwijs, unitonderwijs, beroepsonderwijs

Beroepsonderwijs is een vorm van onderwijs dat leerlingen voorbereidt op het uitoefenen van een beroep. Het combineert theoretische en praktische vaardigheden om leerlingen te laten excelleren in hun toekomstige carrière. Het beroepsonderwijs richt zich op beroepen waarvoor een gekwalificeerde opleiding vereist of wenselijk is.

, immersief onderwijs en funderend onderwijs samengaan. Leerlingen passen bijvoorbeeld in een les of workshop opgedane kennis toe en leren nieuwe vaardigheden door een zelfbedacht object te maken.

, beroepsonderwijs en vrijeschoolonderwijs

Vrijeschoolonderwijs biedt een unieke leeromgeving waarbij leerlingen worden gestimuleerd om zelfstandig te leren en hun eigen keuzes te maken. Dit type onderwijs richt zich op de totale ontwikkeling van de leerling, inclusief hun sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden.

. In deze vormen van onderwijs wordt het kunstonderwijs gebruikt om leerlingen te laten kennismaken met de verschillende kunstvormen en hen te laten ontwikkelen tot creatieve en kritische denkers.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties