Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Cito-score | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Cito-score

Onderwijsconcepten

De CITO

Het Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling, afgekort als CITO, is een belangrijke speler in het Nederlandse onderwijs.

-score is een belangrijke indicator voor het niveau van een leerling op een bepaalde toets.

We gebruiken de score om het niveau van een leerling te bepalen en om een advies te geven over de vervolgstappen in het onderwijs.

Wat is een CITO-score?

Een CITO-score is een score die een leerling behaalt op een toets van het CITO, een organisatie die toetsen ontwikkelt voor het onderwijs.
De score is een richtlijn bij het advies dat de school geeft aan de ouders over de vervolgstappen in het onderwijs.

CITO leerlingvolgsysteem (LVS)

Bij de toetsen van het CITO Leerlingvolgsysteem (LVS) wordt de uitslag omgezet in een letterscore van A tot en met E of naar Romeinse cijfers I t/m V.
De hoogste score is A, en de laagste score is E. Bij de normering met Romeinse cijfers is het hoogste niveau I en het laagste niveau V.

Normeringen

De A-E normering en de I-V normering van Cito toetsen hebben een verschillende indeling wat betreft de percentages.
In de tabel staan de beide normeringen naast elkaar, zodat leerlingen en ouders een goed beeld krijgen van de scores.

Eindtoets

De CITO-score voor de eindtoets is een cijferscore tussen de 500 en de 550.
Een leerling met een score van 535 kan waarschijnlijk naar de HAVO, terwijl een score boven de 545 kan leiden tot een advies voor het VWO.

Adaptieve toetsen

Adaptieve toets

Het onderwijs maakt steeds meer gebruik van adaptieve toetsen.

en, zoals de doorstroomtoets

De doorstroomtoets meet de kennis en vaardigheden in lezen, taalverzorging en rekenen van groep 8-leerlingen in de basisschool.

, worden gebruikt om het niveau van een leerling te bepalen en om een advies te geven over de vervolgstappen in het onderwijs.

We passen deze toetsen aan het niveau van de leerling aan, zodat een leerling met een hoger niveau een lastigere toets krijgt.

IQ-test en percentielscores

IQ-test

Een Iq-test is een methode om de intelligentie van een persoon te meten. Het IQ, of Intelligentie Quotiënt, is een score die aangeeft hoe goed iemand presteert op verschillende taken en opgaven. Intelligentie is complex en er is nog steeds geen overeenstemming over wat het precies inhoudt.

en en percentielscores

Percentielscores zijn een manier om de prestaties van leerlingen te meten en te vergelijken met die van anderen.

worden gebruikt om het niveau van een leerling te bepalen en om een advies te geven over de vervolgstappen in het onderwijs.

We gebruiken deze scores om een leerling te plaatsen in een bepaalde categorie, zoals hoogbegaafdheid of een leerling met een beperking.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties