Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Investeren in sociaal-emotionele competenties
‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...
Reflexen: invloed op het leren?!
Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...
Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid
In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...
Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen
Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...
Ervaringen met de docentenopleiding
Onderwijs in het onderwijs Mijn eerste blog heeft een kritische toon, maar dit is wat mij nu het meeste opvalt. Iedereen heeft wel een juf of meester die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Misschien omdat ze je leerden rekenen met snoepjes, of omdat ze je...
Kinderboeken komen tot leven
Wat plezier en betrokkenheid met elkaar te maken hebben Welkom bij mijn eerste blog voor Tip Onderwijs. Ik voel me vereerd om een stuk te mogen schrijven over mijn grootste passie in het leven: kinderboeken, op mijn twee kinderen na dan! Ik ontwerp lespakketten rondom...
Begrijpen als basis
Hoe écht luisteren leidt tot betere relaties, inclusie en onderwijs “Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training....
Basisvaardigheden: het belang van bewegen en spelen
Dagelijks zie ik het in mijn praktijk. Kinderen die school niet (meer) leuk vinden. Bij de kleuters was het nog wel leuk, daar mochten we spelen. Tijdens de intake in mijn praktijk geef ik het kind spelenderwijs een opdracht waarbij er een antwoord wordt gegeven op de...
Waarom nascholing meer oplevert dan het kost – juist nu
Sorry, geen tijd voor groei Een paar jaar geleden stond ik zelf nog voor groep 5. Toen ik de cursus ‘Gedragsbeïnvloeding in de groep’ tegenkwam, was ik meteen enthousiast. Ik zag het al voor me: concrete tools om mijn groep beter aan te sturen, nieuwe invalshoeken...
Een spiegeldynamiek in het team
Wat als je team zich gedraagt als de leerlingen? Tijdens een teamvergadering op een basisschool viel het de directeur op: sommige leerkrachten zaten op hun telefoon, anderen kwamen te laat, en de energie in de ruimte voelde onrustig. Teamleden klaagden over...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs
Inhoudsopgave
Duurzame Inzetbaarheid
Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft les tijdens lesuren, bereid lessen voor, kijkt werk na en hebt aanvullende taken zoals gesprekken, vergaderingen en vakgroepen. Het onderwijs vraagt veel meer dan alleen het gebruikelijke lesgeven, waar een groot deel van je werktijd naartoe gaat, met daarnaast andere werkzaakheden die tot de kern van je beroep horen. In deze blog gaan we ook dieper in op duurzame inzetbaarheid in het onderwijs
In ons huidig onderwijs wordt er veel gevraagd van docenten, leerkrachten en andere betrokkenen om grote groepen te voorzien van onderwijs, het liefst ook af te stemmen op de individuele behoeften en dat allemaal in een werkdag van 8 uur. Die gewone werkdag indeling bestaat niet in het onderwijs. Hoe blijf je als onderwijsprofessional dan wel duurzaam inzetbaar gedurende het schooljaar, de lesperiode of de dag?
Uren normjaartaak
In het onderwijs wordt nog veel gewerkt met uren in normjaartaken. Per fte en het aantal uur dat je daarmee werkt, krijg je je werkuren verdeeld/toebedeeld. Zo heb je het aantal lesuren waarin je je studenten of leerlingen ziet. Opleidingsuren die je in kunt zetten voor bijscholing. Maar ook uren die je kunt besteden om zo efficiënt en duurzaam mogelijk inzetbaar te blijven tijdens e n na je werk(dag). Met het lerarentekort en de hoge werkdruk ‘vergeten’ veel onderwijsmensen hun duurzame inzetbaarheidsuren in te zetten/te gebruiken om weer op te laden. Zonde! Als je deze uren bewust inzet gedurende het schooljaar, is er minder kans op uitval en meer plezier in het vak.
Vier aspecten voor duurzame inzetbaarheid
Onder duurzame inzetbaarheid vallen een aantal aspecten om hier actief naar uit te kijken en naartoe te werken. Zowel voor docenten, leerkrachten en ondersteunend personeel, als leidinggevende functies binnen de school of het bestuur. Ik neem je hierin mee:
1. Gezondheid en Vitaliteit
Dit betreft zowel fysieke als mentale gezondheid. Je gezond en energiek voelen geeft een grotere kans om duurzaam inzetbaar te blijven. Denk hierbij aan programma’s/trainingen voor gezondheid op je werk, mentale ondersteuning, en balans tussen werk en prive .
2. Vakbekwaamheid en Ontwikkeling
Duurzame inzetbaarheid stimuleert je om je kennis en vaardigheden continu te ontwikkelen. Dit betekent investeren in opleiding, training en het opdoen van nieuwe ervaringen om relevant te blijven binnen je vakgebied of persoonlijke ontwikkeling.
3. Werkplezier en Motivatie
Betrokken en gemotiveerd blijven, draagt bij aan de school of bestuur waar je voor werkt en heeft vaak een grote loyaliteit. Werkplezier zorgt ervoor dat je met enthousiasme je werk kunt doen, wat positief bijdraagt aan je inzetbaarheid op lange termijn.
4. Aanpassingsvermogen en Flexibiliteit:
Door veranderingen in technologie, passend onderwijs en het lerarentekort is het belangrijk dat je flexibel bent en kunt omgaan met veranderingen. Dit betekent zowel bereidheid als de mogelijkheid om nieuwe vaardigheden te leren en nieuwe rollen aan te nemen. Je kunt op een punt komen waarbij dit aspect niet zo makkelijk meer gaat dan je zou willen.
Met de laatste zin wil ik dit blog afsluiten. Er wordt veel gevraagd in het onderwijs en er wordt aan veel vraag voldaan. Vergeet daarbij jezelf niet: jij bent het waard als onderwijsprofessional om inzetbaar te zijn en te blijven. Gebruik je uren, het leerbudget, je ambitie, je hobby, je sport, je omgeving om duurzaam inzetbaar te blijven. Je bent waardevol.
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Manon Westerhuis?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

0 reacties