Gerelateerde artikelen

Leesplezier begint met autonomie!

Na de zomerrapporten gonst het op veel schoolpleinen van de vragen. Ouders horen dat hun leerling ‘te langzaam leest’ of dat er een boekje mag worden gelezen dat één niveau hoger ligt dan het behaalde AVI-niveau. Maar thuis zien ze iets anders gebeuren: het...

Maak van jezelf een luie leerkracht

Wij leerkrachten doen niets liever dan onze leerlingen helpen. We komen aan het eind van de dag met een goed gevoel thuis als we ons in de klas helemaal gegeven hebben aan de mooie taak om onze leerlingen weer een beetje vaardiger en slimmer te maken. Maar het put ons...

De talen van de liefde

Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Levendig leren, dé basis in de kleuterklas

“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt.   Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Van adjunct naar directeurschap

Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...

Van knikken naar écht begrijpen; effectieve controle van begrip

Elke leerkracht krijgt ermee te maken: het controleren of leerlingen de stof echt begrijpen. Iedereen weet hoe belangrijk dit is, maar in de praktijk blijkt het niet altijd eenvoudig om dit op een effectieve manier toe te passen tijdens de rekenles. Hoe zorg je ervoor...

Wat is thematisch onderwijs?

Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...

Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid

In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Assessment | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Assessment

Onderwijsconcepten

Het begrijpen van onderwijsconcepten is cruciaal voor het succes van leerlingen en leerkrachten.

Een van de belangrijkste onderwijsconcepten is het ass

ASS staat voor Autisme Spectrum Stoornis, een aandoening die voorkomt bij kinderen, adolescenten en volwassenen.

essment, dat de kennis en vaardigheden van een persoon onderzoekt en documenteert.

Het doel van een assessment

Het doel van een assessment is om te bepalen wat het leerniveau van de leerlingen is en om te controleren waar leerlingen eventueel ondersteuning kunnen gebruiken of om prestaties te beoordelen.

Er zijn verschillende soorten assessments, zoals online assessment

Een online toets is een digitale methode om de kennis en vaardigheden van leerlingen te evalueren. Het wordt steeds populairder in het onderwijs, omdat het een efficiënte manier is om grote groepen leerlingen te beoordelen.

s en json-based assessments, die worden gebruikt om de vaardigheden en kennis van leerlingen te toetsen.

Assessment tools

Voor leerkrachten in het primair onderwijs zijn er verschillende assessment tools beschikbaar om hun competenties in kaart te brengen.

Door middel van verschillende testen wordt binnen een assessment de vakbekwaamheid en de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerkracht getoetst, waardoor feedback

Feedback is een essentiële component in het leerproces. Het geeft de leerling inzicht in zijn taak en leerprocessen en voorziet de leerling van informatie over de taak die is uitgevoerd.

kan worden gegeven en een avg-score kan worden berekend.

Scholen verzamelen en delen een grote hoeveelheid aan persoonlijke gegevens. Dit begint al bij het inschrijven van een leerling en gaat door tot het gebruik van digitale systemen zoals leerlingvolgsystemen en sociale media. Om deze gegevens veilig en zorgvuldig te verwerken, moeten scholen voldoen aan de privacyregels, voortkomend uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

 

Referentiekaders

De CITO-toets illustreert een criterion-referenced assessment, waarbij gecontroleerd wordt of leerlingen alle benodigde kennis en vaardigheden beheersen die aan het einde van hun basisschoolperiode worden verwacht.

IQ-test en andere assessments

Er zijn ook andere soorten assessments, zoals de IQ-test

Een Iq-test is een methode om de intelligentie van een persoon te meten. Het IQ, of Intelligentie Quotiënt, is een score die aangeeft hoe goed iemand presteert op verschillende taken en opgaven. Het is echter belangrijk om te onthouden dat intelligentie een complex begrip is en dat er nog altijd geen consensus bestaat over wat precies intelligentie is.

, die worden gebruikt om de intelligentie en vaardigheden van leerlingen te toetsen.

Door het gebruik van verschillende assessments kan een compleet beeld worden verkregen van de vaardigheden en kennis van leerlingen, waardoor een betere onderwijservaring kan worden geboden.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties