Gerelateerde artikelen
De kracht van de 4G-methode in het onderwijs
Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...
Van adjunct naar directeurschap
Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...
Van knikken naar écht begrijpen; effectieve controle van begrip
Elke leerkracht krijgt ermee te maken: het controleren of leerlingen de stof echt begrijpen. Iedereen weet hoe belangrijk dit is, maar in de praktijk blijkt het niet altijd eenvoudig om dit op een effectieve manier toe te passen tijdens de rekenles. Hoe zorg je ervoor...
Wat is thematisch onderwijs?
Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...
Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid
In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...
Topsport en gymnasium combineren? Zo hield ik het vol
Van basketbalveld naar boeken — en weer terug Topsport en gymnasium combineren “Hoe doe je dat toch allemaal?” Die vraag kreeg ik vaak. Ik trainde meerdere keren per week op eredivisieniveau, was bijna elke zaterdag weg voor een basketbalwedstrijd en ik deed examen in...
Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen
Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...
Verrijking in het onderwijs: meer dan alleen extra werk
Toen ik zelf nog op school zat, hoorde ik het woord verrijking eigenlijk nooit. Je kreeg gewoon je werkboek, je maakte de opdrachten, en daarna volgde een toets. Klaar. Pas veel later ontdekte ik dat er achter dat begrip een hele gedachte zit. En eerlijk gezegd: hoe...
Thematisch werken in de basisschool, niets nieuws onder de zon?
Wat is thematisch werken? In dit artikel kan je over een stukje geschiedenis lezen. Wat is er veranderd in de loop van de jaren? Gaan we zien dat er niets is achterhaald? Bouwen we voort op een bekend thema? Wat komen we nu in de praktijk tegen en waarom is thematisch...
Differentiëren in het daltononderwijs
Iedere leerling op zijn eigen manier laten groeien Eén van de mooiste en meest uitdagende onderdelen van het daltononderwijs is dat leerlingen verantwoordelijkheid krijgen over hun eigen leerproces. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook echt werkt voor ieder kind? Want...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Attributie
Attributie in het onderwijs
Attributie speelt een cruciale rol bij het bepalen van de motivatie
Motivatie is de drijvende kracht achter het leren en presteren van leerlingen. Het is cruciaal om kinderen gemotiveerd te houden voor hun taken en activiteiten.
en het eigenaarschap
Eigenaarschap van leren is de mate waarin de leerling verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen leerproces. Het is een cruciale vaardigheid voor succesvol leren en een belangrijke voorwaarde voor persoonlijk meesterschap.
van leerlingen. Het gaat erom hoe leerlingen succes of falen toeschrijven aan factoren in of buiten hun eigen invloedssfeer.
Externe attributie
Bij externe attributie schrijft de leerling het succes of falen toe aan iets buiten de eigen invloed. De leerling zegt eigenlijk: ik kon er niets aan doen. Dit kan leiden tot een gebrek aan motivatie en competentie.
Een competentie is een combinatie van kennis, inzichten, vaardigheden en gedrag dat een individu heeft of kan verwerven. Het woord wordt gebruikt in de betekenis van kennis, capaciteit of bekwaamheid.
Interne attributie

Wijze van aanpak
Voor de leraren is het dus belangrijk om feedback te geven die verwijst naar factoren waaraan leerlingen iets kunnen veranderen. Dit helpt leerlingen om hun motivatie en competentie te verbeteren en om een positieve identiteit
Identiteit speelt een cruciale rol in het onderwijs. In het onderwijskundig verband beschrijven we de identiteit meestal als het profiel van een schoolorganisatie. Waar staat de school voor?
te ontwikkelen.
Door attributie te gebruiken, kunnen leerlingen hun eigenaarschap en motivatie verbeteren. Dit leidt tot een toename van competentie en een positieve identiteit. Leerlingen leren om verantwoording
Scholen en schoolbesturen hebben een belangrijke verantwoordelijkheid om hun beleid en activiteiten transparant te maken voor ouders, de medezeggenschapsraad en de Inspectie van het Onderwijs. Dit geldt voor alle scholen in het basis- en voortgezet onderwijs.
te nemen voor hun eigen leerproces en om hun eigen motivatie te verbeteren.
0 reacties