Gerelateerde artikelen

Leesplezier begint met autonomie!

Na de zomerrapporten gonst het op veel schoolpleinen van de vragen. Ouders horen dat hun leerling ‘te langzaam leest’ of dat er een boekje mag worden gelezen dat één niveau hoger ligt dan het behaalde AVI-niveau. Maar thuis zien ze iets anders gebeuren: het...

Maak van jezelf een luie leerkracht

Wij leerkrachten doen niets liever dan onze leerlingen helpen. We komen aan het eind van de dag met een goed gevoel thuis als we ons in de klas helemaal gegeven hebben aan de mooie taak om onze leerlingen weer een beetje vaardiger en slimmer te maken. Maar het put ons...

De talen van de liefde

Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Levendig leren, dé basis in de kleuterklas

“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt.   Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Van adjunct naar directeurschap

Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...

Van knikken naar écht begrijpen; effectieve controle van begrip

Elke leerkracht krijgt ermee te maken: het controleren of leerlingen de stof echt begrijpen. Iedereen weet hoe belangrijk dit is, maar in de praktijk blijkt het niet altijd eenvoudig om dit op een effectieve manier toe te passen tijdens de rekenles. Hoe zorg je ervoor...

Wat is thematisch onderwijs?

Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...

Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid

In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Autonomie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Autonomie

Autonomie in het onderwijs

Autonomie is een cruciale factor bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is belangrijk om zelfstandigheid te herkennen en te stimuleren om leerlingen te motiveren en hun prestaties te verbeteren.

Autonomie is het vermogen van leerlingen om zelfstandig te leren en beslissingen te nemen over hun eigen leerproces. Dit kan worden bereikt door leerlingen meer verantwoordelijkheid te geven over hun eigen leerproces en door hen te stimuleren om zelfstandig te denken en te handelen.

Autonomie - Tip onderwijs

Oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken die bijdragen aan de autonomie van leerlingen. Een van de belangrijkste oorzaken is de motivatie van leerlingen. Leerlingen die gemotiveerd zijn om te leren, zullen eerder geneigd zijn om zelfstandig te leren en beslissingen te nemen over hun eigen leerproces.

Een andere oorzaak is de relatie tussen leerlingen en leraren. Leerlingen die een goede relatie hebben met hun leraren, zullen eerder geneigd zijn om zelfstandig te leren en beslissingen te nemen over hun eigen leerproces.

Gevolgen

De gevolgen van autonomie zijn talrijk. Leerlingen die dit hebben, zullen eerder geneigd zijn om zelfstandig te leren en beslissingen te nemen over hun eigen leerproces. Dit kan leiden tot een hogere motivatie en betere prestaties.

Daarnaast kan het ook leiden tot een beter zelfbeeld en een hoger zelfvertrouwen. Leerlingen die autonomie hebben, zullen eerder geneigd zijn om risico’s te nemen en uitdagingen aan te gaan.

Wijze van aanpak

Er zijn verschillende manieren om autonomie te stimuleren. Een van de belangrijkste manieren is door leerlingen meer verantwoordelijkheid te geven over hun eigen leerproces.

Een andere manier is door leerlingen te stimuleren om zelfstandig te denken en te handelen. Dit kan worden bereikt door leerlingen uitdagingen te geven en hen te laten werken aan projecten die zij zelf hebben gekozen.

Conclusie

Autonomie is een cruciale factor bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is belangrijk om dit te herkennen en te stimuleren om leerlingen te motiveren en hun prestaties te verbeteren.

Door dit te stimuleren, kunnen leerlingen worden gemotiveerd om zelfstandig te leren en beslissingen te nemen over hun eigen leerproces. Dit kan leiden tot een hogere motivatie en betere prestaties.

Autonomie en zelfregulatie

Autonomie is nauw verwant aan zelfregulatie.

Zelfregulatie is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun eigen leerproces te sturen en te verbeteren. Het vermogen om goede keuzes te maken uit de eigen gedragsmogelijkheden en deze gedragingen zelf of samen met anderen te realiseren, evalueren en verbeteren is essentieel voor succesvol leren.

Zelfregulatie is het vermogen van leerlingen om hun eigen leerproces te reguleren en te sturen.

Leerlingen die autonomie hebben, zullen eerder geneigd zijn om zelfstandig te leren en beslissingen te nemen over hun eigen leerproces. Dit kan leiden tot een hogere motivatie en betere prestaties.

Autonomie en motivatie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties