Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Cd | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Cd

Conduct disorder (CD) in het onderwijs

Conduct Disorder (CD) is een psychische aandoening die bij ongeveer 2% van de kinderen voorkomt, vaker bij jongens dan bij meisjes. Het is een stoornis die gekenmerkt wordt door antisociaal gedrag en een verstoorde relatie tussen kind en ouders.
Kenmerken van CD kunnen zijn: agressie tegen mens en dier, eigendommen van anderen schenden, onbetrouwbaar gedrag of diefstal en ernstige overtreding van regels. Het is belangrijk om deze kenmerken te herkennen om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen.

Oorzaken van cD

De oorzaak van CD is niet altijd te herleiden. Een verstoorde ouder-kind relatie kan een rol spelen, maar ook kindkenmerken, zoals prikkelgevoeligheid, kunnen een belangrijke oorzaak zijn. Bovendien kan een combinatie van factoren, zoals genetische aanleg en omgevingsfactoren, ook een rol spelen.
CD wordt vaak in een adem genoemd met Oppositional Defiant Disorder (ODD), maar het gedrag bij CD is vaak meer grensoverschrijdend dan bij ODD. Het is belangrijk om deze twee stoornissen te onderscheiden om een juiste diagnose te stellen en een effectieve behandeling te bieden.

Gevolgen van cD

CD kan ernstige gevolgen hebben voor de omgeving. Kinderen met CD hebben vrijwel altijd externe hulp en/of medicatie nodig. Bovendien kan CD leiden tot sociale isolatie, een slechte schoolprestatie en een verhoogd risico op andere psychische aandoeningen.
Daarom is het essentieel om CD te herkennen en te behandelen. Een vroege diagnose en behandeling kan helpen om de gevolgen van CD te verminderen en een betere toekomst te bieden voor kinderen met deze stoornis.

Wijze van aanpak

Het identificeren en behandelen van CD is een complex proces dat een multidisciplinaire aanpak vereist. Een team van deskundigen, zoals psychologen, psychiaters en leerkrachten, moet samenwerken om een juiste diagnose te stellen en een effectieve behandeling te bieden.
Bovendien is het belangrijk om ouders en leerkrachten te betrekken bij de behandeling van CD. Zij kunnen helpen om het kind te ondersteunen en de behandeling te versterken.

Conclusie

CD is een ernstige psychische aandoening die een grote impact kan hebben op het leven van kinderen en hun omgeving. Het is belangrijk om CD te herkennen en te behandelen om een betere toekomst te bieden voor kinderen met deze stoornis. Door samen te werken en een multidisciplinaire aanpak te hanteren, kunnen we helpen om de gevolgen van CD te verminderen en een eerlijker onderwijssysteem te creëren.

dcd

DCD is een aandoening die problemen veroorzaakt bij de motoriek en ruimtelijke oriëntatie. Het wordt ook wel dyspraxie genoemd, maar deze term wordt vaker gebruikt wanneer de problemen op oudere leeftijd ontstaan.

, mcdd

Mcdd is een meervoudig complexe ontwikkelingsstoornis in het autistisch spectrum. Het wordt gekenmerkt door moeilijkheden bij het reguleren van emoties en gedachten. Kinderen met Mcdd hebben vaak moeite met het doorzien van sociale verhoudingen en kunnen snel in paniek raken bij kleine veranderingen.

, dl

De didactische leeftijd (DL) is een belangrijke concept in het onderwijs dat het aantal maanden weergeeft dat een leerling onderwijs heeft gevolgd, vanaf groep drie. Per jaar gaat het om tien maanden. Een kind heeft aan het einde van groep vier dus een didactische leeftijd van twintig.

, PCM

Bias in het onderwijs speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om bias te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Culturele bias, taalbias, socio-economische bias en genderbias zijn enkele voorbeelden van bias die kunnen voorkomen in het onderwijs.

, cao

Bias in het onderwijs speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om bias te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Het is essentieel om de oorzaken en gevolgen van bias te begrijpen en gerichte maatregelen te nemen.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties