Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Informatievaardigheden | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Informatievaardigheden

Informatievaardigheden: een cruciale vaardigheid in het onderwijs

Informatievaardigheden zijn de competenties waardoor leerlingen informatie uit bronnen kritisch kunnen zoeken, vinden, beoordelen en verwerken. Dit betreft zowel papieren als digitale informatie. Het vermogen om informatie te evalueren en te interpreteren is essentieel in het moderne onderwijs.
Met de toenemende hoeveelheid informatie op internet is het belang van informatievaardigheden alleen maar toegenomen. Leerlingen moeten leren om kritisch om te gaan met informatie en om betrouwbare bronnen te selecteren. Dit vereist een combinatie van mediawijsheid

In de huidige samenleving is het gebruik van media een integraal onderdeel van ons dagelijks leven. Het is dan ook belangrijk om bewust en actief deel te nemen aan de mediasamenleving.

, geletterdheid

Geletterdheid is een fundamentele vaardigheid die kinderen nodig hebben om succesvol te zijn in hun toekomstige carrière en persoonlijke leven. Het omvat het kunnen lezen en schrijven, maar ook het begrijpen en interpreteren van geschreven taal.

” href=”https://tiponderwijs.nl/kennisbank/digitale-geletterdheid/”>digitale geletterdheid

en sociale vaardigheden

Sociale vaardigheden zijn cruciaal voor het slagen in het onderwijs en in het leven. Het gaat hierbij om het hebben van inzicht in andere mensen en de gevoelens van anderen en het beïnvloeden daarvan. Sociale vaardigheden zijn noodzakelijk voor het opbouwen en onderhouden van een relatie, om je staande te houden in de maatschappij en voor een goede samenwerking.

.

Hoe leerlingen informatievaardigheden krijgen

Leerlingen kunnen informatievaardigheden verwerven door het stellen van kritische vragen bij het zoeken naar informatie. Dit omvat vragen als: Hoe zoek ik op internet? Hoe formuleer ik een goede zoekvraag? Welke zoekwoorden gebruik ik? Wat is een goede zoekstrategie? Wat staat er in de tekst? Wat is de afkomst van de tekst? Hoe weet ik of de informatie betrouwbaar is?
Door het combineren van deze vaardigheden met leerkrachtvaardigheden

Leerkrachtvaardigheden zijn de cruciale vaardigheden die een leerkracht moet bezitten om effectief les te geven en een positieve leeromgeving te creëren. Deze vaardigheden omvatten een breed scala aan competenties, waaronder sociale vaardigheden, communicatieve vaardigheden en didactische vaardigheden.

en geletterdheid, kunnen leerlingen leren om informatie te evalueren en te interpreteren. Dit resulteert in een betere informatievaardigheid en een hogere kwaliteit van het leerproces.

Waarom informatievaardigheden belangrijk zijn

Informatievaardigheden zijn belangrijk omdat ze leerlingen helpen om kritisch om te gaan met informatie en om betrouwbare bronnen te selecteren. Dit resulteert in een betere informatievaardigheid en een hogere kwaliteit van het leerproces. Bovendien helpen informatievaardigheden leerlingen om zichzelf te ontwikkelen als kritische denkers en probleemoplossers.
Door het belang van informatievaardigheden te erkennen en te integreren in het onderwijs, kunnen we een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving creëren voor alle leerlingen. Dit resulteert in een betere leerproces en een hogere kwaliteit van het onderwijs.

Conclusie

Informatievaardigheden zijn een cruciale vaardigheid in het moderne onderwijs. Door het belang van informatievaardigheden te erkennen en te integreren in het onderwijs, kunnen we een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving creëren voor alle leerlingen. Iedereen in het onderwijs heeft namelijk deze verantwoordelijkheid.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties