Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Orthopedagogiek | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Orthopedagogiek

Orthopedagogiek: een multidisciplinaire aanpak

Orthopedagogiek

is een belangrijk onderdeel van de pedagogiek dat zich richt op het onderzoeken en oplossen van leer-, ontwikkelings- en opvoedingsproblemen bij kinderen. Een orthopedagoog

In het onderwijs speelt de pedagoog een cruciale rol bij het begeleiden van leerlingen. Een pedagoog is iemand die pedagogiek heeft gestudeerd, een tak van de wetenschap die de opvoeding en ontwikkeling van kinderen bestudeert en onderzoekt. De pedagoog richt zich op het handelen en het begeleiden van leerlingen in hun ontwikkeling.

heeft de bevoegdheid om onderzoek te doen en ontwikkelingsafwijkingen vast te stellen, en kan adviseren over normale opvoedsituaties.

De problemen die orthopedagogen tegenkomen zijn vaak ernstig en complex, zoals depressie, angst, agressie en opvoedingsproblemen veroorzaakt door verstandelijke beperkingen of mishandeling. Om deze problemen aan te pakken, heeft een orthopedagoog kennis nodig van andere wetenschappen, zoals ontwikkelings(neuro)psychologie, kinder- en jeugdpsychiatrie, kindergeneeskunde en sociologie.

Het werk van een orthopedagoog

Een orthopedagoog start de behandeling met het signaleren van het probleem en de oorzaken, daarna stelt hij/zij een behandelplan, dat aansluit bij het karakter en de problemen. Vervolgens krijgen de ouders advies over hoe ze met hun kind kunnen omgaan en tenslotte begeleidt de orthopedagoog de ouders en het kind.
De uitvoering van de behandeling wordt vaak door andere specialisten, therapeuten en/of pedagogen gedaan. Bij de uitvoering heeft de orthopedagoog wel een adviserende rol. Het doel is om een passend onderwijs

te bieden dat aansluit bij de behoeften van het kind.

Opleiding tot orthopedagoog

Een orthopedagoog heeft een universitaire Master afgerond, meestal de Master Orthopedagogiek. Er bestaan ook HBO opleidingen Orthopedagogiek, maar daarmee mag geen diagnostisch onderzoek uitgevoerd worden en ben je officieel geen orthopedagoog.
Als orthopedagoog kun je werken in speciaal onderwijs

Speciaal onderwijs is een vorm van onderwijs dat gericht is op leerlingen met een lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke beperking of kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen die intensieve zorg nodig hebben.

, in een klinische setting of in een adviserende rol. Het is belangrijk om een multidisciplinaire aanpak te hanteren en samen te werken met andere professionals om een adaptief onderwijs

Adaptief onderwijs richt zich op de unieke behoeften en interesses van elk kind. Dit type onderwijs streeft ernaar om de leerstof af te stemmen op de individuele leerling, waardoor kinderen beter leren en meer motivatie ervaren.

te bieden.

Conclusie

Orthopedagogiek is een belangrijk vakgebied dat zich richt op het onderzoeken en oplossen van leer-, ontwikkelings- en opvoedingsproblemen bij kinderen. Door een multidisciplinaire aanpak en samenwerking met andere professionals kan een orthopedagoog een belangrijke bijdrage leveren aan het bieden van een passend onderwijs.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties