Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Pisa | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Pisa

Internationaal onderwijsvergelijkend onderzoek

Het Programme for International Student Assessment

Het begrijpen van onderwijsconcepten is cruciaal voor het succes van leerlingen en leerkrachten.

(PISA) is een grootschalig internationaal vergelijkend onderzoek naar de kennis en vaardigheden van vijftienjarige leerlingen. Sinds 1997 wordt PISA driejaarlijks uitgevoerd om te meten hoe jongeren in verschillende landen zijn voorbereid op hun rol als zelfstandig burger.

De drie domeinen van PISA zijn leesvaardigheid, natuurwetenschappen en wiskunde. Per peiling wordt een domein benadrukt. Leerlingen laten door het maken van opgaven zien in hoeverre ze belangrijke begrippen snappen, processen beheersen en hun vaardigheden in verschillende situaties kunnen toepassen.

Doel van pISA

Het doel van PISA is om de kwaliteit van het onderwijs in verschillende landen te evalueren en te verbeteren. De resultaten van het onderzoek zijn interessant voor beleidsmakers om beslissingen te nemen op onderwijsgebied.
Door het vergelijken van de resultaten van verschillende landen, kan PISA helpen bij het identificeren van sterktes en zwaktes in het onderwijs. Dit kan leiden tot het nemen van gerichte maatregelen om het onderwijs te verbeteren.

Werkwijze van pISA

Bij PISA worden leerlingen gevraagd om deel te nemen aan een reeks van opgaven en vragen. Deze opgaven en vragen zijn ontworpen om de vaardigheden en kennis van de leerlingen te meten.
De opgaven en vragen zijn gebaseerd op real-life situaties en zijn bedoeld om de leerlingen te laten zien hoe ze hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen in verschillende contexten.

Resultaten van pISA

De resultaten van PISA worden gebruikt om de kwaliteit van het onderwijs in verschillende landen te evalueren. De resultaten kunnen helpen bij het identificeren van sterktes en zwaktes in het onderwijs.
De resultaten van PISA kunnen ook worden gebruikt om het onderwijs te verbeteren door het nemen van gerichte maatregelen. Dit kan leiden tot een verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.

Conclusie

In conclusie is PISA een belangrijk instrument voor het evalueren en verbeteren van het onderwijs. Door het vergelijken van de resultaten van verschillende landen, kan PISA helpen bij het identificeren van sterktes en zwaktes in het onderwijs.
De resultaten van PISA kunnen worden gebruikt om het onderwijs te verbeteren door het nemen van gerichte maatregelen. Dit kan leiden tot een verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.
json [‘pdd

In de wereld van onderwijsconcepten is PDD een belangrijke term. Het staat voor Pervasive Developmental Disorder, een stoornis in de informatiewerking in de hersenen.

‘,’slo

SLO, of Stichting Leerplan Ontwikkeling, is een landelijk expertisecentrum dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van leerplannen. Het biedt een breed scala aan producten en diensten gericht op leerplanontwikkeling, waaronder het ontwikkelen en testen van kerndoelen, leerlijnen en referentieniveaus.

‘, ‘assessment’, ‘pabo

De Pedagogische Academie voor het Basisonderwijs (Pabo) speelt een cruciale rol bij het voorbereiden van leraren om een positieve invloed uit te oefenen op de educatieve ontwikkeling van jonge leerlingen. Het is een vierjarige opleiding die zich richt op het ontwikkelen van didactische, pedagogische en organisatorische vaardigheden die nodig zijn om les te geven aan kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar.

‘, ‘iq-test

Een Iq-test is een methode om de intelligentie van een persoon te meten. Het IQ, of Intelligentie Quotiënt, is een score die aangeeft hoe goed iemand presteert op verschillende taken en opgaven. Het is echter belangrijk om te onthouden dat intelligentie een complex begrip is en dat er nog altijd geen consensus bestaat over wat precies intelligentie is.

‘]

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties