Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Portfolio | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Portfolio

Portfolio in het onderwijs

In het onderwijs speelt een portfolio een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Een portfolio is een verzameling van werken of verwezenlijkingen van een leerling, waarin hij/zij doelen opneemt voor zichzelf en daarvan weerslag doet.
Het’moderne’ portfolio is een (soms digitale) persoonlijke map met een inventarisatie van persoonlijke vaardigheden onderbouwd met bewijzen, afgemeten aan een standaard, met daarbij een persoonlijk stappenplan. Dit helpt leerlingen om zelf verantwoordelijk te worden voor hun leerproces.

Voordelen van een portfolio

Door het gebruik van een portfolio worden leerlingen zélf verantwoordelijk voor hun leerproces. Dit heeft een belangrijke positieve invloed op de motivatie voor het leren. Leerlingen kunnen middels zo’n digitaal portfolio hun ontwikkeling in beeld brengen.
Een portfolio past goed bij de brede beweging naar meer zelfsturing en eigenaarschap voor het leerproces. Leren is niet langer een passieve taak voor een kind. Leerlingen worden eigenaar van hun eigen leerproces en krijgen zelf verantwoordelijkheid hierover.

Digitaal portfolio in het basisonderwijs

In het basisonderwijs wordt er steeds vaker gewerkt met een digitaal portfolio. Dit helpt kinderen om hun leerervaringen te verzamelen en zelf hun verhaal te vertellen.
Digitaal portfolio’s zijn een handige manier om leerlingen te laten zien hoe zij hun vaardigheden en kennis hebben ontwikkeld. Leerkrachten en ouders kunnen ook meekijken en feedback geven.

Soorten portfolio’s

Er zijn verschillende soorten portfolio’s, zoals het bekwaamheidsdossier

Een bekwaamheidsdossier is een belangrijk hulpmiddel voor leerkrachten om hun professionele ontwikkeling te volgen en te verbeteren. Het dossier bevat afspraken tussen de directeur en de leerkracht over de persoonlijke ontwikkeling van de leerkracht, waarbij de bekwaamheidseisen als leidraad worden gebruikt.

, het schoolprofiel

Een schoolprofiel is een weergave van de identiteit en het karakter van een school. Het geeft kinderen en ouders een idee van wat de school te bieden heeft en hoe het zich onderscheidt van andere scholen in de buurt.

en het lerarenportfolio

Het lerarenportfolio is een digitale ruimte waar leraren in het primair onderwijs hun professionele ontwikkeling en bekwaamheid kunnen bijhouden en reflecteren. Dit portfolio kan op vrijwillige basis gebruikt worden om de eigen professionele groei te stimuleren en als netwerk om contacten te leggen met andere onderwijskundigen.

. Elk van deze portfolio’s heeft zijn eigen doel en functie.

Het bekwaamheidsdossier is een portfolio dat gebruikt wordt om de vaardigheden en kennis van een leerling te bewijzen. Het schoolprofiel is een portfolio dat gebruikt wordt om de prestaties van een school te bewijzen.
Het lerarenportfolio is een portfolio dat gebruikt wordt om de vaardigheden en kennis van een leraar te bewijzen. Dit helpt leraren om hun professionele ontwikkeling te bewijzen.

Conclusie

Een portfolio is een belangrijk hulpmiddel in het onderwijs. Het helpt leerlingen om zelf verantwoordelijk te worden voor hun leerproces en om hun vaardigheden en kennis te bewijzen.
Door het gebruik van een portfolio kunnen leerlingen hun leerproces beter sturen en worden zij eigenaar van hun eigen leerproces. Dit is een belangrijke stap naar een meer zelfsturend en eigenaarschap voor het leerprocees.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties