Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Portfolio | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Portfolio

Portfolio in het onderwijs

In het onderwijs speelt een portfolio een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Een portfolio is een verzameling van werken of verwezenlijkingen van een leerling, waarin hij/zij doelen opneemt voor zichzelf en daarvan weerslag doet.
Het’moderne’ portfolio is een (soms digitale) persoonlijke map met een inventarisatie van persoonlijke vaardigheden onderbouwd met bewijzen, afgemeten aan een standaard, met daarbij een persoonlijk stappenplan. Dit helpt leerlingen om zelf verantwoordelijk te worden voor hun leerproces.

Voordelen van een portfolio

Door het gebruik van een portfolio worden leerlingen zélf verantwoordelijk voor hun leerproces. Dit heeft een belangrijke positieve invloed op de motivatie voor het leren. Leerlingen kunnen middels zo’n digitaal portfolio hun ontwikkeling in beeld brengen.
Een portfolio past goed bij de brede beweging naar meer zelfsturing en eigenaarschap voor het leerproces. Leren is niet langer een passieve taak voor een kind. Leerlingen worden eigenaar van hun eigen leerproces en krijgen zelf verantwoordelijkheid hierover.

Digitaal portfolio in het basisonderwijs

In het basisonderwijs wordt er steeds vaker gewerkt met een digitaal portfolio. Dit helpt kinderen om hun leerervaringen te verzamelen en zelf hun verhaal te vertellen.
Digitaal portfolio’s zijn een handige manier om leerlingen te laten zien hoe zij hun vaardigheden en kennis hebben ontwikkeld. Leerkrachten en ouders kunnen ook meekijken en feedback geven.

Soorten portfolio’s

Er zijn verschillende soorten portfolio’s, zoals het bekwaamheidsdossier

Een bekwaamheidsdossier is een belangrijk hulpmiddel voor leerkrachten om hun professionele ontwikkeling te volgen en te verbeteren. Het dossier bevat afspraken tussen de directeur en de leerkracht over de persoonlijke ontwikkeling van de leerkracht, waarbij de bekwaamheidseisen als leidraad worden gebruikt.

, het schoolprofiel

Een schoolprofiel is een weergave van de identiteit en het karakter van een school. Het geeft kinderen en ouders een idee van wat de school te bieden heeft en hoe het zich onderscheidt van andere scholen in de buurt.

en het lerarenportfolio

Het lerarenportfolio is een digitale ruimte waar leraren in het primair onderwijs hun professionele ontwikkeling en bekwaamheid kunnen bijhouden en reflecteren. Dit portfolio kan op vrijwillige basis gebruikt worden om de eigen professionele groei te stimuleren en als netwerk om contacten te leggen met andere onderwijskundigen.

. Elk van deze portfolio’s heeft zijn eigen doel en functie.

Het bekwaamheidsdossier is een portfolio dat gebruikt wordt om de vaardigheden en kennis van een leerling te bewijzen. Het schoolprofiel is een portfolio dat gebruikt wordt om de prestaties van een school te bewijzen.
Het lerarenportfolio is een portfolio dat gebruikt wordt om de vaardigheden en kennis van een leraar te bewijzen. Dit helpt leraren om hun professionele ontwikkeling te bewijzen.

Conclusie

Een portfolio is een belangrijk hulpmiddel in het onderwijs. Het helpt leerlingen om zelf verantwoordelijk te worden voor hun leerproces en om hun vaardigheden en kennis te bewijzen.
Door het gebruik van een portfolio kunnen leerlingen hun leerproces beter sturen en worden zij eigenaar van hun eigen leerproces. Dit is een belangrijke stap naar een meer zelfsturend en eigenaarschap voor het leerprocees.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties