Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Naam auteur: Marja Jonker

Inhoudsopgave

12.

Wensen

Gerelateerde artikelen

Wat is thematisch onderwijs?

Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...

Thematisch werken in de basisschool, niets nieuws onder de zon?

Wat is thematisch werken? In dit artikel kan je over een stukje geschiedenis lezen. Wat is er veranderd in de loop van de jaren? Gaan we zien dat er niets is achterhaald? Bouwen we voort op een bekend thema? Wat komen we nu in de praktijk tegen en waarom is thematisch...

Differentiëren in het daltononderwijs

Iedere leerling op zijn eigen manier laten groeien Eén van de mooiste en meest uitdagende onderdelen van het daltononderwijs is dat leerlingen verantwoordelijkheid krijgen over hun eigen leerproces. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook echt werkt voor ieder kind? Want...

Ecologische Pedagogiek

Waarom de ecologische pedagoog meer weg heeft van Pocahontas dan van een onderwijskundige Ken je dat gevoel? Dat je als docent denkt: "Waarom luisteren ze niet gewoon?" en de kinderen op hun beurt denken: "Waarom luisteren zij nooit naar ons?" Welkom in het leven van...

Daltononderwijs: Onderwijs voor iedereen!

Als je ooit een kijkje hebt genomen op een Daltonschool, is het je vast opgevallen dat leerlingen leren om zelf de regie te nemen over hun leerproces. Tijdens de taakuren werken ze zelfstandig aan hun eigen taken en maken ze hierin bewuste keuzes, met de taak als...

Unitonderwijs

Sinds augustus 2021 maak ik deel uit van een basisschoolteam dat werkt met unitonderwijs. Bij dit onderwijsconcept leren leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus samen in één leeromgeving. Mijn eerste kennismaking met het unitonderwijs vond plaats in het...

Natuurschool zijn; hoe geef jij dat concreet handen & voeten?

Deze brede vraag werd mij gesteld en hoe mooi is het dat ik deze vraag kan beantwoorden op basis van mijn eigen ervaring als kleuterjuf bij Natuurschool (in ontwikkeling) De Wegwijzer te Serooskerke. Elke school is anders, en toch hebben natuurscholen iets...

Van spelen naar leren: Een soepele overgang van groep 2 naar 3

De overgang van groep 2 naar groep 3 Stel je voor: een kleuter zit lekker in zijn vel in groep 2. Hij krijgt volop ruimte om te spelen en te bewegen, werkt met thema’s die aansluiten bij zijn belevingswereld en mag zelf kiezen wanneer hij bepaalde taken uitvoert. Met...

Holistisch leren met hoofd, hart en handen

Haasje over….. Leren is ervaren – met lichaam én geest Leren is zoveel meer dan kennis overdragen. Het is iets wat je ervaart. Met hoofd, hart en handen. Met lichaam, ziel en geest. En dat betekent: niet alleen in het denken, maar ook in het voelen en doen. In mijn...

Wat is een Montessorischool?

Misschien ben je weleens in een klas geweest waar kinderen rustig rondliepen, hun eigen werk kozen en bezig waren met houten materialen. Grote kans dat je toen op een Montessorischool was. Dat voelt meteen anders dan een gewone school. Geen rijen tafeltjes of lesjes...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?!

Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: “Het gedrag van heel jonge kinderen is de laatste tijd dramatisch.” Er vallen veel kinderen uit. Er is een wachtlijst voor het s(b)o“. Is dit misschien iets voor je artikel? Deze IB-er hoorde dit bij het overleg met SWV en andere externen. Kortom, zitten er nu hele jonge kinderen thuis? In dit artikel gaat het over een praktijkvoorbeeld en hoe kunnen we met elkaar iets voor de kleuters betekenen? Er komen belangrijke titels van boeken voorbij. Ook een korte samenvatting van een telefoongesprek met een deskundige over de juiste werkwijze met kleuters. We kijken naar win-win situaties en wat is productief in plaats van destructief? Zitten we alweer op de goede weg of is er meer nodig om uitval van leerlingen te voorkomen? Is er al iets ingezet?

 

Een ervaring/praktijkvoorbeeld; ter illustratie.

Een schets van een kleuter in de 0/1 groep. We noemen haar Erica. (Gefingeerde naam). Erica is leergierig. Ze heeft een enthousiaste en goede werkhouding. Erica kan zitten knutselen met het puntje van haar tong uit haar mond en met rode wangen. Ze wordt wel ongeduldig als ze iets niet helemaal voor elkaar krijgt. Erica geeft wel aan, als de gekregen opdracht in haar ogen niet helemaal uit te voeren is. Ze komt dan stil te vallen. Ze wacht tot de juf haar meer uitleg geeft. Echter juf stimuleert haar ook om haar eigen ideeën in te brengen. Erica vindt dit moeilijk. Ze wil graag een exacte uitleg, om dan precies het werkje na te kunnen maken. Erica doet goed mee in de kring, totdat er een ommezwaai komt. Waar ligt dit aan? Erica deed altijd goed mee.

Ten opzichte van medeleerlingen had ze minder aansluiting. Ze had de langste spanningsboog bij een werkje maken. Ze gehoorzaamde goed en zette zich goed in. De juf ervaarde een keerpunt. Erica gaat pas laat met een prentenboek in de kring zitten. Ze komt niet meer toe aan het goed doornemen van haar uitgezochte boek. Ze wil het boek verder inkijken, maar de tijd is voorbij. De kringactiviteit gaat starten. Helaas reageerde Erica met onaangepast gedrag. Uit de kring gaan lopen, op een kast gaan klimmen. Door het kringgesprek gaan praten. Niet op je beurt willen wachten en dwars gedrag laten zien. In bepaalde situaties ging ze echt moeilijk gedrag laten zien.

 

Gevonden info op internet, een toepasselijk boek.

Op internet, bij het zoeken naar uitval van kleuters, kom je al gauw de titel van het boek “Help er vallen teveel kinderen uit“, door Guy Stevens. Geen onbekende naam. Al eerder was dit boek aangeraden in een onderwijsgroep op facebook. Stevens wil laten focussen op het kind. Niet op het systeem. Hij adviseert niet te letten op de kalenderleeftijd en in de leeftijd van 0-7 à 8 jaar niets te forceren. Stevens pleit voor ontwikkelend leren. Het is belangrijk om preventief te handelen. Ga je dit boek ook doornemen? Op zijn LINKEDIN geeft Stevens aan dat er een toename is van leer-en gedragsproblemen. Over zijn boek kom ik een recensie tegen door Bertine van den Oever. Ik mag haar bellen en we hebben een goed gesprek.

 

Kleutervriendelijk

De recensent van het boek “Help teveel leerlingen vallen uit“ verteld. Ze geeft aan dat er meerdere ontwikkelingen zijn. Allereerst is er iets maatschappelijks gaande. Nu in deze tijd, in deze cultuur. Het digitale gebruik is er. Al die schermpjes, die ook als zoethouders voor kinderen worden ingezet. Ouders die minder oogcontact maken met hun kinderen en minder met hen spreken, omdat ze zelf gegrepen worden door wat er op het scherm van hun mobiel gaande is. Ook motorisch is het veranderd. Het vele zitten.

De start is al het vele zitten in de maxicosi’s. Hierdoor is er letterlijk en figuurlijk minder ruimte voor de grote motorische ontwikkeling en het ontdekken van de wereld met je hele lijf. Dit minder in je lijf start al meteen in de babytijd. Bertine haar waarneming is, dat er weer meer aandacht is voor het terugbrengen van spel en voor een ruimer aanbod, een rijkere leeromgeving in de onderbouw. Dat er voor alle kinderen iets naar wens is. Er te kiezen valt. Ook in groep 3 komt in de middag (soms) meer ruimte voor spel.

 

Boeken

Het boek “Kiezen voor het jonge kind” is nu ook bij de PABO leesvoer. Dit boek is een zeer complete weergave van de ontwikkeling van het jonge kind en het onderwijs aan deze
doelgroep, aldus Bertine. In het boek de kleutervriendelijke school heeft Bertine het een en ander gelezen over neurologie, passend kleuteronderwijs en dat veel kleuterleraren dit intuïtief al wat aanvoelden. Is je interesse gewekt om ook dit boek door te nemen?

 

Onze impact en verantwoordelijkheid

Nemen we onze verantwoordelijkheid als onderwijsmensen? Ziet u de kleuter in zijn totaal? Of ziet u het jonge kind als een schoolkind, waarbij zo snel mogelijk resultaten in cijfers gezien moeten worden? Het is belangrijk dat we de kleuter kleuter laten zijn. Een rijk aanbod met kleuteractiviteiten. Waar denk je dan aan? Hopelijk materialen en mogelijkheden waarmee de kleuter heerlijk mee in de ruimte kan werken. Puzzels, tekenen, verven, buitenspelmateriaal, bouwen, sjouwen zoals met planken etc. Het plezier beleven aan voorlezen, verhalen vertellen, gedichtjes en kleuterliedjes aanleren, samen knutselen.

Denk je mee?
Reacties zijn van harte welkom.

 

Win Win

Hiervoor gaan we toch? Als we dit toepassen en ontwikkelingsgericht werken, de leerling volgen, dan is dit alleen maar productief.

 

Reacties vanuit de praktijk

Het is bekend, dat als een kleuter al te snel schoolkind moet zijn, te snel in het platte vlak werkt, resultaatgericht moet werken, dit zijn weerslag kan hebben in bijvoorbeeld groep 4. Het opbrengstgerichte onderwijs is ten goede veranderd. Het is nu verplicht om de leerling te volgen. Dit doordat de CITO toetsen bij de kleuters niet meer mogen. Het volgen van de kleuter in zijn totaliteit raadt Bertine aan. Ze vertelt dat hierbij de ontwikkelingscirkel van Frea Janssen Vos een passende is. Achterstanden rondom lezen kan pas bekeken worden nadat het kind er werkelijk aan toe is.

 

Wat kunnen we doen?

“Waar blijft de kleuter” is een boek die nu ook wordt gebruikt op veel PABO’s.
Wellicht sta je nu ook in de startblokken om ook deze inhoud door te nemen, als deze titel je nog onbekend is? Ruimte geven aan veel spelen door de kleuters met veel uitdagende materialen te omringen.

 

De kleuter kleuter laten zijn. Hoe doen we dit?

In groep 1 en 2 de kinderen op hun eigen tempo zich laten ontwikkelen, ze de ruimte geven om veel te bewegen en te spelen, ze leren door te spelen en te doen en door passende
aangeboden kleuteractiviteiten.

 

Nog even terug naar het praktijkvoorbeeld

Erica wil graag haar eigen inbreng hebben. Zoals bij het moment van een prentenboek lezen. Als ze deze net heeft gepakt, wil ze hier ook graag de tijd voor krijgen. Als Erica meer ruimte krijgt in wat ze graag wil doen, zal haar dit meer helpen? In het algemeen; we kunnen verder gaan met de kleuter weer kleuter te laten zijn. Bij Erica kunnen ook andere zaken spelen.
Misschien heeft ze juist S(B)O nodig. Dit is nog in onderzoek. Een vroegere collega vertelde dat eerst alle kinderen naar de BO moesten. Ze zeiden toen al als collega’s tegen elkaar dat dit in de praktijk niet werkt. Er zijn altijd kinderen die in het S(B)O beter op hun plek zijn, aldus de vroegere collega.

 

Wensen

We hebben veel handvatten om de leerling op de juiste wijze tegemoet te treden. In goede samenwerking met elkaar, als onderwijsland, met vele mogelijkheden.

Met dank aan Bertine. Ze heeft telefonische vragen beantwoord en we hebben elkaar goed kunnen spreken en aanvullen. Ze heeft mijn artikel van te voren kunnen doornemen.
Met dank aan Kirstin voor het beantwoorden van mijn vragen. Aan Carla voor ons spontane, onverwachte gesprek. Ook dank aan Anja en Louise, zij reageerden op mijn appje.

 

Marja Jonker

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Marja Jonker?

Dit artikel is geschreven door:

Marja Jonker
Op: 26 augustus 2024

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.