Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Naam auteur: Tip onderwijs

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Wat is thematisch onderwijs?

Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...

Thematisch werken in de basisschool, niets nieuws onder de zon?

Wat is thematisch werken? In dit artikel kan je over een stukje geschiedenis lezen. Wat is er veranderd in de loop van de jaren? Gaan we zien dat er niets is achterhaald? Bouwen we voort op een bekend thema? Wat komen we nu in de praktijk tegen en waarom is thematisch...

Differentiëren in het daltononderwijs

Iedere leerling op zijn eigen manier laten groeien Eén van de mooiste en meest uitdagende onderdelen van het daltononderwijs is dat leerlingen verantwoordelijkheid krijgen over hun eigen leerproces. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook echt werkt voor ieder kind? Want...

Ecologische Pedagogiek

Waarom de ecologische pedagoog meer weg heeft van Pocahontas dan van een onderwijskundige Ken je dat gevoel? Dat je als docent denkt: "Waarom luisteren ze niet gewoon?" en de kinderen op hun beurt denken: "Waarom luisteren zij nooit naar ons?" Welkom in het leven van...

Daltononderwijs: Onderwijs voor iedereen!

Als je ooit een kijkje hebt genomen op een Daltonschool, is het je vast opgevallen dat leerlingen leren om zelf de regie te nemen over hun leerproces. Tijdens de taakuren werken ze zelfstandig aan hun eigen taken en maken ze hierin bewuste keuzes, met de taak als...

Unitonderwijs

Sinds augustus 2021 maak ik deel uit van een basisschoolteam dat werkt met unitonderwijs. Bij dit onderwijsconcept leren leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus samen in één leeromgeving. Mijn eerste kennismaking met het unitonderwijs vond plaats in het...

Natuurschool zijn; hoe geef jij dat concreet handen & voeten?

Deze brede vraag werd mij gesteld en hoe mooi is het dat ik deze vraag kan beantwoorden op basis van mijn eigen ervaring als kleuterjuf bij Natuurschool (in ontwikkeling) De Wegwijzer te Serooskerke. Elke school is anders, en toch hebben natuurscholen iets...

Van spelen naar leren: Een soepele overgang van groep 2 naar 3

De overgang van groep 2 naar groep 3 Stel je voor: een kleuter zit lekker in zijn vel in groep 2. Hij krijgt volop ruimte om te spelen en te bewegen, werkt met thema’s die aansluiten bij zijn belevingswereld en mag zelf kiezen wanneer hij bepaalde taken uitvoert. Met...

Holistisch leren met hoofd, hart en handen

Haasje over….. Leren is ervaren – met lichaam én geest Leren is zoveel meer dan kennis overdragen. Het is iets wat je ervaart. Met hoofd, hart en handen. Met lichaam, ziel en geest. En dat betekent: niet alleen in het denken, maar ook in het voelen en doen. In mijn...

Wat is een Montessorischool?

Misschien ben je weleens in een klas geweest waar kinderen rustig rondliepen, hun eigen werk kozen en bezig waren met houten materialen. Grote kans dat je toen op een Montessorischool was. Dat voelt meteen anders dan een gewone school. Geen rijen tafeltjes of lesjes...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Nieuwkomersonderwijs bij De Globe: cultuursensitief leren

LisetNieuwkomersonderwijs

Nieuwkomersschool De Globe in Vlaardingen

Nieuwkomersschool De Globe in Vlaardingen biedt al ruim 35 jaar onderwijs aan nieuwkomers in Nederland. De nadruk ligt op sociaal-emotionele ontwikkeling, trauma- en cultuursensitief handelen, en het leren van de Nederlandse taal in een inclusieve leeromgeving.

Vanuit onze visie; taal en cultuur is identiteit: de pedagogische benadering van De Globe

Nieuwkomers in het nieuwkomersonderwijs brengen niet alleen een nieuwe taal met zich mee, maar ook een rijke diversiteit aan culturen. Het erkennen en omarmen van deze diversiteit is de basis van het onderwijs bij De Globe. De verschillende thuistalen worden ingezet en positief gewaardeerd in het onderwijs. Het respecteren van de culturele identiteit van leerlingen en ouders wordt mogelijk gemaakt door het cultuursensitief handelen.

Wat is er nodig om een trauma- en cultuursensitief pedagogisch klimaat te creëren?

Het personeel van De Globe is zich bewust van de taal- en culturele verschillen en overeenkomsten en is getraind om hierop in te spelen. Dit omvat niet alleen het begrijpen van verschillende communicatiestijlen, maar ook de kennis hebben over onder andere meertaligheid, taalverwerving, trauma, het begrijpen van diverse feestdagen, tradities en gebruiken. Door deze benadering voelen nieuwkomers leerlingen & ouders zich niet alleen welkom, maar worden ze ook aangemoedigd om trots te zijn op hun eigen taal en culturele identiteit.

Een model om onze kennis te delen, Team Taal & Cultuur:

Een initiatief vanuit de drie nieuwkomersscholen in onze regio. Team Taal & Cultuur biedt in onze regio ondersteuning op maat aan opvang- en onderwijsprofessionals op het gebied van taalverwerving, educatief partnerschap, sociaal emotioneel leren, trauma- en cultuursensitief werken en interculturele communicatie. Het doel is om kennis en inzichten op het gebied van de superdiverse populatie de scholen in te brengen. Dit expertisecentrum, bestaat uit experts vanuit de drie nieuwkomersscholen De Diamant (Maassluis), Vlaardingen (de Globe) en Schiedam (CON Wereldschool).

Nieuwkomersonderwijs

Bekostigd door 7 schoolbesturen en 3 gemeenten, biedt Team Taal & Cultuur onder andere een training tot specialist taal & cultuur. Op dit moment nemen 28 locaties in de regio deel, waarbij er 40 specialisten taal & cultuur worden of zijn opgeleid. De training is gebaseerd op de nieuwste theorieën en inzichten en is in samenwerking met de Hogeschool Utrecht/Instituut voor onderwijs en Orthopedagogiek, vormgegeven. We gaan graag in gesprek met professionals om te inspireren en om onze missie, visie en werkwijze te delen.

 

De Globe als inspirator binnen het (nieuwkomers)onderwijs

Nieuwkomersschool De Globe is een voorbeeld van hoe nieuwkomersonderwijs kan worden aangepast aan de behoeften van een diverse en snel veranderende samenleving. De Globe heeft in 2021 het predicaat excellente school mogen ontvangen door:

  1. Trauma- en cultuursensitieve benadering te omarmen
  2. Speltherapie te integreren
  3. Individuele ondersteuning te bieden
  4. Thematisch te werken
  5. De juiste kennis te hebben en nauw samen te werken met externe partners

Nieuwkomersonderwijs

We ontvangen geregeld andere onderwijsinstellingen, die inspiratie zoeken om inclusiever en effectiever onderwijs te bieden aan nieuwkomers. Als expertisedeler is de directeur van de Globe tevens LOWAN regio coördinator Zuid-Holland. Via dit netwerk kunnen alle scholen in de regio, die werken met nieuwkomers, met elkaar verbinden en kennis en ervaringen delen.

De school toont aan dat het mogelijk is om een onderwijsomgeving te creëren waarin nieuwkomers niet alleen taalvaardigheid verwerven, maar ook hun identiteit in een nieuwe en onbekende omgeving kunnen hervinden en versterken. Wat helpend is bij de verdere integratie.

Op de Globe is elk nieuwkomersverhaal in ons nieuwkomersonderwijs niet alleen gehoord, maar ook krachtig ondersteund, wat het fundament legt voor een succesvolle toekomst in Nederland.

 

 

Over Tip

Wil jij meer blogs lezen? Zie Tiponderwijs.

Wil jij meer weten wat wij als organisatie doen? Zie Tiponderwijs.

 

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Dit artikel is geschreven door:

Liset Dagelet
Op: 4 december 2023

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.